Z diskusí o informačních systémech na jednáních ADSSF a ADSSS 14.-17.6.05.
Z pracovního setkání ve Šlovicích 16.6.2005

Co brání, aby Integrované dopravní systémy efektivně fungovaly a co se pro to dělá ?
Co brání, aby Integrované dopravní systémy efektivně fungovaly a co se pro to dělá ?
Na jednání obou asociací ve dnech 14.-17.6.05 byla značná pozornost věnována problematice Integrovaného dopravního systému (IDS), a to jak z hlediska jejich současné úrovně v jednotlivých krajích, tak především z hlediska budoucnosti. Při neexistenci zákona „O veřejné dopravě“ se řešily otázky, jak se s touto situací alespoň dočasně vyrovnat, aby se zabránilo z toho vyplývajícím negativním dopadům na cestující veřejnost. Naděje na větší podporu MD ČR při rozšiřování IDS vzbudila debata s ministrem Milanem Šimonovským na mezinárodním veletrhu Transport Logistic 2005 v Mnichově.
Kromě toho byly prezentovány novinky týkající se systému AMSBUS a samoobslužných stojanů JŘ i pro nevidomé.
Stručný výčet faktů k zmíněným problémům:
  1. Integrovaný dopravní systém (IDS) Budování IDS se již neobejde bez vzájemného uznávání čipových karet mezi jednotlivými dopravci. Do těchto systémů se připravují vstoupit i ČD a.s. Co brání (viz A), aby IDS efektivně fungovaly a co se pro to dělá (B)?

    A. Není zajištěna interoperabilita odbavovacích systémů.
    B. Středočeský KÚ požádal po vzájemné dohodě největší dodavatele těchto systémů v ČR Mikroelektroniku a EM TEST, aby tento požadavek na úrovni akceptace elektronické peněženky byl vyřešen do 30.6.05.

    A. Je rozdílný přístup dopravců k dokladům z hlediska DPH.
    B. Ministerstvo dopravy ČR jménem ředitele odboru Ing.Navrátila přislíbilo zaurgovat žádost ČSAD SVT Praha z 11.3.05 o jeho jednoznačný písemný výklad.

    A. Ministerstvo dopravy ČR se zatím odmítlo zabývat problematikou Národní dopravní karty (NDK).
    B. Byla založena neformální pracovní skupina pod patronací Středočeského KÚ (ČD, ČDT, Mikroelektronika, ČSAD SVT Praha, ROPID), která vypracovala návrh standardů NDK a připravuje jejich ověření mezi vybranými silničními dopravci a ČD na území Středočeského kraje od 1.1.2006 do 30.6.2006. Po zkušenostech s ročním fungováním clearingu CARDS mezi sedmi silničními dopravci ve verzi 1 bude implementována verze 2, která mimo jiné umožňuje clearing nejen uvnitř jednoho centra, ale i mezi různými centry (např. Středočeský kraj a ICOM transport Jihlava). ČSAD SVT bude nabízet novou verzi od 1.8.05.
  2. AMSBUS
    ČSAD SVT Praha s.r.o. dokončuje přechod na nové výkonnější servery IBM. Dále po dohodě s dopravci se provádí převádění spojů mezi ČR a SR z typu M (bývalé česko-slovenské) do typu I (International) a připravují se nové funkce, které umožní nové bonusy pro cestující i dopravce. Náměty, popř.požadavky k nové obchodní politice v systému AMSBUS mohou uživatelé zasílat do 31. 8. 2005 obchodnímu útvaru ČSAD SVT Praha (kontakt :obchod.ams@svt.cz).
  3. Samoobslužné informační stojany JŘ i pro nevidomé
    Tento pilotní projekt byl zařazen do programu EU Connect obdobně jako CIS JŘ a clearing IDS Středočeského KÚ.
    Jejich první instalace budou realizovány na satelitních autobusových nádražích v Praze v příslušných stanicích metra a proběhnou v červenci a v srpnu 2005. Zájemci o tento projekt mohou získat konkrétnější informace v obchodním útvaru SVT (kontakt :obchod@svt.cz).
  4. Závěry z Transport Logistic 2005 v Mnichově
    Společnosti ČSAD SVT, Mikrolektronika, APEX a CHAPS se zúčastnily jako vystavovatelé veletrhu Transport Logistic 2005 od 31. května do 3. června. Při setkání s ministrem dopravy Milanem Šimonovským se diskutovalo o úloze MD ČR jednak při širším a komplexnějším využití CIS JŘ (objekty, komunikace) a jednak při řešení standardizace a zavedení Národní dopravní karty v ČR.
    Bylo dohodnuto, že písemný návrh dalšího postupu ve věci CIS JŘ a NDK pro ministra dopravy připraví ČSAD SVT ve spolupráci s ČD do 30.6.2005. V této problematice přislíbil aktivní podporu i případnou koordinační roli také náměstek ministra dopravy Vojtěch Kocourek.

Pro BUSportál 27.6.2005 Jan Kotík

Z diskusí o informačních systémech na jednáních ADSSF a ADSSS 14.-17.6.05.
Jan Kotík s ministrem dopravy Milanem Šimonovským na veletrhu ''transport logistic'' v Mnichově 31.5.2005