© Jan Spousta
jako jedno z hlavních témat veletrhu.
jako jedno z hlavních témat veletrhu.
Jedním z hlavních témat letošního veletrhu Transports Publics v Paříži byla elektromobilita. Navštívil jsem stánky všech výrobců, kteří se v této oblasti prezentovali a snažil se od vystavovatelů dozvědět co nejvíce – tedy více než je uvedeno v prospektech a hlavně jejich zkušenosti. Realita je samozřejmě jiná, než je prezentováno na lesklém papíře a lze ji shrnout následovně:
- Prospektový dojezd 150 – 160 km je kalkulován za ideálního počasí a poloviční obsazenosti, v praxi je třeba počítat s hodnotou těsně přes 100 kilometrů
- Cena elektrického malokapacitního autobusu (midibusu) převyšuje o 20-50 % cenu standardního dvanáctimetrového dieselového autobusu.
- Vlastní provozní náklady jsou nižší než u dieselu, přesto ovšem v rámci kalkulace „celoživotních nákladů“ se s dieselem nesrovnají. Není navíc ověřena životnost baterií, která může být dalším faktorem v neprospěch elektrických vozidel.
- Elektrobusy jsou proto zaváděny většinou na linkách v historických centrech měst, kde zlepšují životní prostředí nebo na trasách s nižší přepravní poptávkou a časově omezeným provozem (typicky spojení parkoviště P+R na okraji centra); vyšší náklady tak veřejnost akceptuje a politici získávají „body“ pro svoji další kariéru.
Italská firma BredaMenarini se elektrobusům věnuje již řadu let. S šestimetrovým typem Zeus jsme měli možnost cestovat i na pražské Malé Straně (BUSportál: elektrobusy se pro Prahu a linku 292 neosvědčily a byly vráceny výrobci). Pařížská radnice ho vybrala pro linku místní obsluhy pařížského XV obvodu. Větším – osmimetrovým - typem je VivaCity, který byl na stánku výrobce v dieselovém provedení, na stánku energetického koncernu EDF pak jako bateriový elektrobus.
Z Francie pochází midibus Bluebus. Společnost PVI nabízí bateriové elektrobusy Oréos 2X a Oréos 4X. Do její nabídky patří i systém Watt, koncept elektrobusů standardní délky s dobíjením v nácestných zastávkách do superkapacitorů (tedy podobný, jaký už odzkoušela firma ABB). Tento produkt představila na veletrhu jen v prospektech.
Karosárna Safra přichází s elektrobusem Bus Inova pro 90 cestujících s velmi futuristickým vzhledem i řešením interiéru.
Zatím zřejmě nejperspektivnějším polem pro elektromobilitu jsou autopůjčovny pro městský provoz – příkladem mohou být tato vozítka pro Monako nebo pro horská střediska. Ve francouzských Alpách budou takové elektromobily k pronajmutí pod značkou i-MOOV.
Elektromobilita fungovala na výstavišti v praxi v podobě elektro-náklaďáčku.
Jan Spousta
Z červnového veletrhu Transport Publics 2014 v Paříži I.
Bluebus © Jan Spousta
Bluebus © Jan Spousta
Bluebus © Jan Spousta
Bluebus © Jan Spousta
EDF - BredaMenarinibus e-Vivacity © Jan Spousta
EDF - BredaMenarinibus e-Vivacity © Jan Spousta
EDF - BredaMenarinibus e-Vivacity © Jan Spousta
EDF - BredaMenarinibus e-Vivacity © Jan Spousta
EDF - BredaMenarinibus e-Vivacity © Jan Spousta
PVI Oréos 2X © Jan Spousta
PVI Oréos 2X © Jan Spousta
PVI Oréos 4X © Jan Spousta
PVI Oréos 4X © Jan Spousta
PVI Watt © Jan Spousta
PVI Watt © Jan Spousta
Safra Bus Inova © Jan Spousta
Safra Bus Inova © Jan Spousta
Safra Bus Inova © Jan Spousta
i-MOOV © Jan Spousta
Mobee - Monako © Jan Spousta
Elektrická ''dodávka'' © Jan Spousta