BUSportál zaujalo v Hospodářských novinách. A také: Jízda po městě zdarma? Stačí odhlásit auto (v Belgii). V Česku je veřejná doprava zadarmo v Třeboni.
BUSportál zaujalo v Hospodářských novinách. A také: Jízda po městě zdarma? Stačí odhlásit auto (v Belgii). V Česku je veřejná doprava zadarmo v Třeboni.
Praha, 6. 9. 2005 - Z auta do autobusů lidé zatím nechtějí

Kdo by chtěl drahému benzínu v osobním autě uniknout veřejnou dopravou, bude mít jen omezené možnosti přestupování. Provozovatelé MHD již ohlásili zdražování.

"V lednu 2006 chystáme úpravu cen jízdného," říká například mluvčí ostravského dopravního podniku Miroslav Albrecht. Z deseti na dvanáct korun chtějí zdražit jízdenky Karlovy Vary.

Další města mají sice po oznámení nových cen benzínu propočítané ztráty na každém ujetém kilometru, ale zdražování prozatím odkládají. "Náklady na jeden kilometr se zvedly o korunu a to je dost velká položka," říká vedoucí odboru dopravy na znojemské radnici Zdeněk Mahr. Se zdražováním ovšem Znojmo zatím vyčkává.

České Budějovice chtějí zkusit sáhnout do městské pokladny. "Při současném trendu ceny ropy se nám do prosince zvýší náklady o více než dva milióny. Peníze najdeme v rozpočtu," uvádí náměstek primátora Juraj Thoma.

Cestující (ne)utečou

Povede zdražování benzínu a nafty k tomu, že lidé budou více používat městskou hromadnou dopravu? Mluvčí ostravského dopravního podniku Miroslav Albrecht uvedl, že cestujících, bez ohledu na průběžné zdražování pohonných hmot, už dlouhodobě nijak významně neubývá ani nepřibývá.

V Praze v posledních letech počet přepravených lidí mírně stoupá. Zatímco v roce 1999 jelo metrem, tramvajemi a autobusy zhruba miliarda lidí, v roce 2003 to bylo o zhruba padesát miliónů více. Jenže stejně tak v Praze podle statistických průzkumů zhoustla i individuální automobilová doprava. Někdejší ministr životního prostředí Ivan Dejmal soudí, že současná cena benzínu ještě není tak vysoká, aby výrazná skupina obyvatel nechala své auto zaparkované doma a zamířila na zastávku tramvaje či autobusu. Domnívá se, že by se veřejná doprava stala atraktivnější, pokud by se pro ni zavedla daňová úleva. "Tím bych začal," říká Dejmal.

Vláda nedávno schválila plán, jak zvýšit počet autobusů a aut, která by jezdila na ekologicky šetrnější zemní plyn, který je o víc než polovinu levnější než benzín a nafta. Hlavním pilířem programu je zmrazení spotřební daně na plyn. Do roku 2020 by tak zemní plyn měl nahradit deset procent spotřeby nafty a benzínu.

Češi nakupují méně

Centrum Univerzity Karlovy pro otázky životního prostředí ve své studii o takzvané cenové elasticitě zjistilo, že v případě, kdy cena benzínu stoupne o deset procent, sníží se poptávka o osm procent. "Je to relativně vysoké číslo, v zahraničí jsou to pouze dvě až tři procenta," říká Milan Ščasný z univerzitního centra. Dodal, že tato studie nemusí platit pro současnou situaci. Pokud by se nynější ceny udržely delší dobu, lidem by už méně častější tankování k udržení rodinného rozpočtu nemuselo stačit. Přiblížil by se tak okamžik přestupu do MHD nebo k úspornějším autům.

Vendula Křížová,Pavel Baroch
Dopravci budou vyjednávat o zvýšení cen

Praha, 6. 9. 2005 - O deset procent chtějí zvýšit ceny za své služby silniční dopravci kvůli rostoucím cenám motorové nafty. "Kvůli velké konkurenci se ale nedá říci, o kolik doprava skutečně podraží," sdělil mluvčí sdružení autodopravců Česmad Bohemia Martin Felix. Cena nafty, která tvoří zhruba třetinu nákladů dopravních firem, se podle Felixe od začátku minulého roku zvýšila o třetinu. Tvrdí, že nyní podnikají v minusu nejen malí dopravci, ale ohroženy jsou i velké firmy.

O zvýšení cen již jedná se svými zákazníky jeden z největších kamiónových dopravců ČSAD Jihotrans. O tom, jak zdražení prosadit, budou dnes jednat manažeři firmy Benett, jež rozvážejí například pro Karlovarské minerální vody. "Od dubna nafta podražila o dvě koruny. Tím nám náklady na auto stouply o deset procent. Letos jsme ale počítali s obvyklou marží pěti procent. Tudíž už hospodaříme ztrátově," řekl spoluvlastník firmy Karel Benedikt. Nevěří však příliš, že se jim podaří jejich velké nadnárodní klienty přesvědčit, aby na vyšší ceny přistoupili.

Bez zisku letos zřejmě zůstane firma ČSAD Liberec. "Peníze nám zbývají jen na prostou reprodukci. O dalším rozvoji se nedá mluvit," řekl majoritní vlastník firmy Petr Wasserbauer. Společnost s dvěma sty padesáti vozidly nakupuje měsíčně pohonné hmoty za téměř sedm miliónů korun.

Autobusoví dopravci, kteří jezdí na linkách závazku veřejné služby, požadují na krajských úřadech, které si dopravu objednaly, aby jim jako kompenzaci za dražší naftu povolili zvýšení jízdného nebo jim zvýšili dotace. "Dva dopravci se už na nás obrátili," potvrdil vedoucí oddělení dopravy na plzeňském krajském úřadě Karel Mařík. Nejméně do konce roku však žádné zdražování jízdenek nenastane, protože smlouvy jsou dlouhodobé a úředníci nemají chuť je měnit.

"V kapitole doprava už žádné rezervní prostředky nejsou, peníze by se musely sehnat jinde," řekl agentuře ČTK Jan Pavlíček z odboru dopravy jihomoravského krajského úřadu.

"Jak to ale bude v příštím roce, je otázka otevřená. Očekávám, že ale spíše zvýšíme dotace, než abychom zvyšovali jízdné," míní Mařík z Plzeňského kraje.

Do peněženky zatím hlouběji nesáhnou ani ti, co se vozí taxíkem. Platí totiž maximální cena 25 korun na kilometr, kterou stanovily jak pražský, tak třeba i brněnský magistrát. "Pokud by byl u benzínu dramatický vývoj dlouhodobý, asi by nám magistrát maximální cenu zvýšil, ale zatím není ze strany úřadů ani vůle o tom jednat," tvrdí David Franc, jednatel firmy Taxi Praha, pod níž jezdí čtyři sta aut. Současný vývoj zvýšil firmě náklady na pohonné hmoty o 40 haléřů na kilometr.

Zdražení nevylučují pekaři, v dlouhodobém horizontu o něm budou uvažovat i pivovarníci. Ve výhodě jsou firmy, které svoji autodopravu zprivatizovaly.

"Pro nás jezdí desítky privátních dopravců. Pro některé z nich to přesto může být problém," přisvědčil mluvčí největší oborové firmy Delta pekárny Jaroslav Pomp.

Naopak vlastní rozvážku má významný výrobce mražených potravin Nowaco. "Je to nepříjemné. Nemáme možnost to kompenzovat zvýšením cen našeho zboží. Jsme totiž smluvně vázáni držet naše ceny po určité domluvené období," sdělil ředitel potravinářské společnosti Bohumil Volf.

Za vážnou označil situaci na trhu ředitel pivovaru Starobrno František Krakeš. Pro vedení firmy je zatím brzy uvažovat o zvýšení cen piva. Zdražovat nehodlají ani ostatní pivovarníci.

Ministerstvo financí neuvažuje o snížení spotřebních daní z pohonných hmot.

"Snížení spotřebních daní z pohonných hmot by mělo efekt pouze pro prodejce, výrobce a distributory pohonných hmot. Pro konečné spotřebitele by to nemělo žádný přínos," uvedl mluvčí Marek Zeman. Ministr financí Bohuslav Sobotka navíc uvedl, že výrobci, distributoři nebo prodejci by tak jen zvýšili své zisky. V Česku totiž v prodeji a distribuci pohonných hmot nestanovuje zákon maximální marži.

Jan Činčura
Jízda po městě zdarma? Stačí odhlásit auto

Na podzim před třemi lety dostali obyvatelé belgických Flander neobvyklou nabídku: pokud si odhlásí svůj vůz, dostanou od tamní dopravní společnosti De Lijn na tři roky zadarmo jízdenku na autobusy a tramvaje. Zájem o tuto službu předčil očekávání: od října 2002 se vzdalo automobilu více než dvacet tisíc rodin, přičemž každým měsícem přibývá zhruba 850 nových žádostí, v červenci dokonce 974. S tímto nápadem na propagaci veřejné dopravy přišel vlámský ministr dopravy Steve Steavert; regionální vlámská vláda toto opatření dotuje. Opatření je oblíbené zejména mezi mladými svobodnými lidmi či staršími bezdětnými páry. Většina příznivců přichází z věkové kategorie mezi 46 až 65 roky, napsal odborný magazín Rail.

Společnosti De Lijn, která působí výhradně ve vlámské části Belgie, se odvážné nápady vyplácejí. Od roku 1998 zažívá prudký nárůst zájmu o veřejnou dopravu. Z tehdejších 216 miliónů pasažérů za rok stoupl počet na předloňských 362 miliónů.

Z úspěchem stojí především propojení různých druhů veřejné dopravy - tramvají, autobusů a meziměstských vlaků, což vrátilo důvěru veřejnosti k hromadné dopravě. Oficiální vize vlámské vlády přitom zní: veřejná doprava je veřejná služba, nikoli obchodní komodita.

V Česku je veřejná doprava zadarmo v Třeboni, kde lidé jezdí bez placení městskými autobusy už třetím rokem. Třeboňská radnice za to platí ročně tři sta tisíc korun. Jestli by se tento model dal uplatnit i v jiných větších městech, si ovšem tamní radnice netroufá odhadnout. (bar),(sla)
Materiály z Hospodářských novin uveřejňuje BUSportál se svolením redakce.