Ve Vídni je v provozu 42 XL-kloubových autobusů Mercedes-Benz NG 265. Foto Wiener Linien
V rámci přípravy zadávacího řízení probíhá předběžná tržní konzultace s potencionálními výrobci. Výběrové řízení na 20 velkokapacitních autobusů vyhlásí pražský dopravní podnik v srpnu.
V rámci přípravy zadávacího řízení probíhá předběžná tržní konzultace s potencionálními výrobci. Výběrové řízení na 20 velkokapacitních autobusů vyhlásí pražský dopravní podnik v srpnu.
Potencionální výrobci velkokapacitních autobusů byli seznámeni s požadavky dopravního podniku na poptávaná vozidla s cílem získat vyjádření k jejich možnostem. Jedná se o standardní postup dle platného zákona o zadávání veřejných zakázek. Otevřené výběrové řízení by mělo být vyhlášeno v srpnu. V půlce června řekl předseda představenstva a generální ředitel Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) Petr Witowski, že DPP chce oslovit co nejširší spektrum výrobců velkokapacitních autobusů v Evropě i mimo ni, aby dostal nejlepší produkt za nejvýhodnější cenu.
V plánu je pro provoz od metra Veleslavín na Letiště Václava Havla nakoupit 20 autobusů. Na každodenní provoz na lince jich je potřeba 17, zbývající počet bude jako rezerva, případně budou využity pro přepravu studentů na linku 107 do Suchdola. Autobusy budou vyrobeny na zakázku s úpravou zohledňující přepravu zavazadel.
Cena velkokapacitního autobusu je proti kloubovému asi dvojnásobná, pohybuje se okolo 15 milionů, hybridní může stát až 20 milionů korun. Za velkokapacitní jsou považovány autobusy s délkou od cca 19 do 25 metrů. Jako nadměrný náklad z hlediska délky i hmotnosti musí mít výjimku podle zákona o provozu na pozemních komunikacích. S jejím udělením by neměl být problém, DPP už v tomto režimu provozoval Van Hool AGG300 a Mercedes-Benz CapaCity L.
Jde o druhý pokus na získání adekvátních vozidel na vytíženou linku 119 na letiště. Do tendru vyhlášeného na přelomu roku na pronájem dieselových vozidel se nikdo nepřihlásil. Nyní DPP změnil formu na nákup a rozšířil ho o hybridní řešení, aby mělo možnost přihlásit se více výrobců.
V letošní hlavní turistické sezóně jsou na páteřní autobusovou linku 119 nasazovány ke každému metru na Veleslavín nasazovány dva kloubové autobusy s celkovou kapacitou asi 200 lidí. Denně tuto páteřní linku využije cca 20 000 cestujících, většina s objemnými zavazadly. Velkokapacitní vozidla by měly přispět k důstojnému cestování do doby vybudování plnohodnotného kolejového spojení z centra Prahy na naše mezinárodní letiště.
Předpokládaná dodací lhůta je 8 - 12 měsíců po podpisu smlouvy, záleží na kapacitách výrobců. Pokud výběrové řízení proběhne řádně a DPP do konce roku podepíše s vítězem smlouvu, mohly by se novými moderními velkokapacitními autobusy pražané a turisté svézt už ve druhé polovině příštího roku.
Včera jsme psali o veřejné dopravě u našich blízkých sousedů ve Vídni. Nových XL kloubových autobusů tam jezdí 42, městský dopravní podnik Wiener Linien vybral značku Mercedes-Benz typ NG 265. Do konce roku by se jejich počet měl zvýšit na 62 kusů.
Kolik cestujících se vejde do nejdelších autobusů? ROPID v září 2017 otestoval Van Hool AGG 300 a Mercedes-Benz Capacity L, které zkušebně jezdily v Praze.
Van Hool AGG 300 a Mercedes-Benz Capacity L už v Praze jezdily v testovacím provozu.