Wiesbaden opouští strategii autobusů na vodík

Dopravní společnost ESWE se po roce rozloučí se svými autobusy na vodíkový pohon od CaetanoBus. Nechá si elektrické bateriové a vrací se k dieselovým.

Dopravní společnost ESWE se po roce rozloučí se svými autobusy na vodíkový pohon od CaetanoBus. Nechá si elektrické bateriové a vrací se k dieselovým.

Vedení dopravního podniku ESWE, který zajišťuje městskou hromadnou dopravu, informovalo 14. prosince dozorčí radu i veřejnost o přeskupení svého vozového parku, opustí technologii pohonu na vodík. Stane se tak po roce provozu 10 autobusů CaetanoBus s palivovými články.  

Cílem je lépe sladit ESWE s budoucími výzvami veřejné dopravy ve Wiesbadenu. Generální ředitel ESWE-Verkehr Jan Görnemann říká: „Uděláme jeden krok zpět, abychom udělali dva kroky vpřed. Po zvážení všech argumentů bylo rozhodnuto zaměřit se na přeskupení vozového parku a opustit strategii vodíkové technologie." Rozhodnutí ESWE je založeno na skutečnosti, že společnost chce v budoucnu postupovat uváženěji a s ohledem na současná technická omezení, jízdní režim zakoupených autobusů - typy s palivovými články do střednědobé strategie nezapadají.

Se 120 vozidly s elektrickým pohonem na baterie ESWE již provozuje jeden z největších vozových parků bezemisních autobusů v Německu, větší je pouze flotila elektrických autobusů v Hamburku. Páteř však v současnosti tvoří 130 naftových kloubových autobusů; všechny buď dodány nebo dodatečně vybaveny na EURO 6. "Každý den vidíme, že v tuto chvíli jsou již dvě technologie pohonu pro Wiesbaden v naší dílenské infrastruktuře velmi náročné,“ pokračuje Görnemann.

Městem vlastněná ESWE začala připravovat elektrifikaci svého vozového parku v roce 2019. V roce 2021 uvedla do provozu 56 autobusů Mercedes-Benz eCitaro a následně objednala dalších 64 kusů. Po první vlně bateriově poháněných elektrobusů následovalo na podzim roku 2021 představení 10 autobusů CaetanoBus H2.City Gold na vodíkové palivové články na místních linkách 16 a 17. V té době se zdálo, že i přes počáteční nedostatky hlavně u menšího dojezdu prvních eCitaro, je ekologická mobilita ve Wiesbadenu na dobré cestě.

Aby bylo možné i nadále uspokojovat vysokou poptávku v síti městských autobusů, potřebuje dopravce autobusy s větší kapacitou cestujících. Z tohoto důvodu ESWE pořizuje na roky 2022 až 2024 celkem 36 moderních dieselových kloubových autobusů. S téměř 19 metry budou téměř o metr delší než předchozí kloubové autobusy a všechny budou mít čtyři dveře. Takové autobusy s tzv. alternativními pohony však v současnosti na trhu nejsou.

"To je vzhledem k nedostatku místa v depu na Gartenfeldstrasse samo o sobě velkou výzvou" , uvádí Görnemann. "Naléhavě potřebujeme větší prostor, abychom mohli dále plnit náš úkol a zajišťovat veřejnou dopravu ve Wiesbadenu s údržbou a opravami našeho vozového parku."

Nová strategie počítá také s vyřazením 61 sólo dieselových autobusů. Z dlouhodobého hlediska mají být pořizovány v druhé polovině tohoto desetiletí bateriové elektrické kloubové autobusy a dvoukloubové autobusy, pouze však za předpokladu, že pak bude mít ESWE k dispozici další depo.

ESWE Verkehr již oslovil všechny zúčastněné ve vodíkovém projektu, aby naplánovali postup a další kroky. Zatím jsou všichni partneři vázáni dohodnutou o mlčenlivosti.

Krok ESWE se příliš nelíbí například hesenskému ministrovi hospodářství. Tarek Al-Wazir uvedl, že provincie Hesensko a Porýní-Falc podpořily projekt každý milionem eur, a nelze ho proto po roce skončit. Navíc podle něj není dobrá zpráva, pokud provozovatel zakládá uprostřed energetické krize svůj vozový park na dieselových vozidlech.

Vodíkové autobusy jsou ve Wiesbadenu v současné době mimo provoz z důvodu poruchy vodíkové čerpací stanice, která byla vybudovaná za dva miliony eur. S opravou se čeká na náhradní díly, jejichž dodávky jsou nyní komplikované.


Wiesbaden opouští strategii autobusů na vodík
Ve Wiesbadenu představili první autobus na vodík 6. října 2021. Při té příležitosti dopravce uvedl, že naftový pohon ztrácí v autobusovém parku význam. Po roce je vše jinak. Foto ESWE