Pro Dopravák 13/2005 Jiří Novotný, CDV Brno. Bezmála polovina řidičů autobusů se dopustila nějakého prohřešku jako byla mj. chybějící dálnční známka, překročení denní doby řízení a nedodržení přerušení doby řízení.
Pro Dopravák 13/2005 Jiří Novotný, CDV Brno. Bezmála polovina řidičů autobusů se dopustila nějakého prohřešku jako byla mj. chybějící dálnční známka, překročení denní doby řízení a nedodržení přerušení doby řízení.
V neděli 10.července 2005 se uskutečnila kontrola řidičů mezinárodní nepravidelné autobusové dopravy. Kontrola probíhala od 6,00 do 11,30 hodin na rychlostní komunikaci č.52 ve směru na Brno a byla zaměřena na dodržování nařízení Rady 3820/85/EHS o harmonizaci určitých sociálních právních předpisů v silniční dopravě. Současně byly také kontrolovány koncesní listiny a eurolicence, označení vozidel a dálniční známky. Podívejme se na to, jak dopadla. Výsledná statistika vypovídá o tom, že cca 46% kontrolovaných řidičů autobusů mělo nejméně jednu závadu. Pokud bychom použili sportovní terminologie v prvé půli kontroly bylo skóre z hlediska zjištěných závad ještě nepříznivější. Například z prvních pěti kontrolovaných autobusů byly závady zjištěny u tří. Teprve druhá půle vylepšila tento nepříznivý stav.
Nyní se podívejme, které závady a porušení povinností bylo nejčastěji zjištěno. Ze 14 kontrolovaných autobusů ( tuzemských i zahraničních dopravců) celkem pět autobusů nemělo dálniční známku. Je zajímavé, že tato závada byla většinou kombinována i se závadou v dodržování režimu řidičů. Tak se dostáváme k druhé nejčastější zjištěné závadě, kterou bylo:
Zarážející bylo také ve dvou případech použití autobusů, se kterými byla prováděna doprava pro cizí potřebu bez jejich označení obchodním jménem.
Autobusy a jejich osádky se vracely z Chorvatska a z Itálie a téměř všichni řidiči dokladovali „žlutým kolečkem“ nebo jinou formou potvrzení týdenní odpočinek nebo dovolenou. Z těchto důvodů se jeví potřebné provést v některých případech ověření těchto údajů formou dohlídek u dopravců. Ke stejnému závěru vedl i v jednom případě zcela bezdůvodné vyjímaní tachografických kotoučků. Tento řidič zapomněl na ustanovení článku 15 nařízení Rady 3821/85/EHS, které požaduje, aby záznamový list nebyl vyjmut před koncem denní pracovní doby, pokud není jeho vyjmutí jinak povoleno. Tyto případy jsou v uvedeném nařízení citovány.
Za nejzávažnější zjištění při této kontrole, které je možno označit za „podvod“ je možné považovat případ řidiče, který používal při návratu z Chorvatska tachografické kotoučky, jak na svoje jméno, tak i na jméno řidiče, který však při kontrole ve vozidle nebyl přítomen. V okamžiku zastavení tohoto autobusu měl řidič založen kotouček na jméno tohoto řidiče.
V případě všech zjištěných závad byl sepsán protokol, ke kterému se řidiči mohli vyjádřit a jeho projednání bude předmětem správního řízení.
Výsledek této kontrolní akce znovu potvrdil nutnost provádění silničních kontrol tak , jak to i předpokládá směrnice Rady 88/599/EHS, která stanovuje minimální podmínky pro kontrolu řádného a jednotného používání nařízení (EHS) 3820/85 a (EHS) 3821/85.
Nyní se podívejme, které závady a porušení povinností bylo nejčastěji zjištěno. Ze 14 kontrolovaných autobusů ( tuzemských i zahraničních dopravců) celkem pět autobusů nemělo dálniční známku. Je zajímavé, že tato závada byla většinou kombinována i se závadou v dodržování režimu řidičů. Tak se dostáváme k druhé nejčastější zjištěné závadě, kterou bylo:
- překročením denní doby řízení a
- nedodržení přerušení doby řízení
Zarážející bylo také ve dvou případech použití autobusů, se kterými byla prováděna doprava pro cizí potřebu bez jejich označení obchodním jménem.
Autobusy a jejich osádky se vracely z Chorvatska a z Itálie a téměř všichni řidiči dokladovali „žlutým kolečkem“ nebo jinou formou potvrzení týdenní odpočinek nebo dovolenou. Z těchto důvodů se jeví potřebné provést v některých případech ověření těchto údajů formou dohlídek u dopravců. Ke stejnému závěru vedl i v jednom případě zcela bezdůvodné vyjímaní tachografických kotoučků. Tento řidič zapomněl na ustanovení článku 15 nařízení Rady 3821/85/EHS, které požaduje, aby záznamový list nebyl vyjmut před koncem denní pracovní doby, pokud není jeho vyjmutí jinak povoleno. Tyto případy jsou v uvedeném nařízení citovány.
Za nejzávažnější zjištění při této kontrole, které je možno označit za „podvod“ je možné považovat případ řidiče, který používal při návratu z Chorvatska tachografické kotoučky, jak na svoje jméno, tak i na jméno řidiče, který však při kontrole ve vozidle nebyl přítomen. V okamžiku zastavení tohoto autobusu měl řidič založen kotouček na jméno tohoto řidiče.
V případě všech zjištěných závad byl sepsán protokol, ke kterému se řidiči mohli vyjádřit a jeho projednání bude předmětem správního řízení.
Výsledek této kontrolní akce znovu potvrdil nutnost provádění silničních kontrol tak , jak to i předpokládá směrnice Rady 88/599/EHS, která stanovuje minimální podmínky pro kontrolu řádného a jednotného používání nařízení (EHS) 3820/85 a (EHS) 3821/85.