sjíždění autobusů společnosti Student Agency z dálnice D1 ve Velké Bíteši zejména kvůli servisu toalet.
sjíždění autobusů společnosti Student Agency z dálnice D1 ve Velké Bíteši zejména kvůli servisu toalet.
Problematice jsme se věnovali v článku
Ke sjíždění autobusů společnosti Student Agency z dálnice zejména
kvůli servisu toalet. (Zkušenost čtenáře a odpověď Radima Jančury. Stanovisko Nobless Line, BEI EUROLINES. Capital Express, Turancar k problematice.)
Stanovisko vydavatele licence:
Dobrý den,
k Vaší žádosti ve věci linky 191110 Praha - Ostrava, provozované dopravcem STUDENT AGENCY, s.r.o., sdělujeme následující:
Zákon č. 111/1994 Sb.., o silniční dopravě, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon") upravuje podmínky provozování silniční dopravy silničními motorovými vozidly, prováděné pro vlastní i cizí potřeby za účelem podnikání, jakož i práva a povinnosti právnických a fyzických osob s tím spojené a pravomoc a působnost orgánů státní správy na tomto úseku.
Je tedy zcela zřejmé, že každý dopravce - tedy i dopravce výše uvedený - je povinen zákon dodržovat. Přitom např. z porovnání jízdních dob mezi Prahou a Brnem, uvedených na jízdním řádu linky 191110 a přímých spojů - tedy bez zastávky Jihlava, aut. nádr. - linky 721309 Brno – Jihlava – Praha, provozované týmž dopravcem, je zřejmé, že jízdní doby mezi Prahou a Brnem pro oba směry jízdy jsou totožné, resp. téměř totožné. Pokud dojde ke sjetí z dálnice do Velké Bíteše, nutně musí dojít ke zpoždění spoje; a je-li toto zpoždění jediným důvodem pozdního příjezdu do následné zastávky, dopravce neprovozuje dopravu podle schváleného jízdního řádu a pokud se toto děje opakovaně, dochází v tomto smyslu k naplnění skutkové podstaty správního deliktu. V této souvislosti považujeme za nutné při nedodržení jízdního řádu rozlišit, zda - zejména - ke zpoždění došlo např. důsledkem neprůjezdnosti či snížené průjezdnosti komunikací, po kterých je trasa linky vedena; tedy z příčin, které dopravce nemůže ovlivnit, nebo zda jde o příčinu, evidentně způsobenou samotným dopravcem, jako je tomu v tomto případě.
Z výše uvedených důvodů tedy tvrzení Ing. Jančury, že toto počínání je z hlediska zákona „na hraně“, musíme zcela zásadně odmítnout. Podle našeho názoru je veřejná linková doprava především službou cestující veřejnosti a z tohoto hlediska považujeme jednání dopravce, popsané panem Mikulou, tedy jednání, kdy jsou cestující na úkor svého času angažováni do řešení jeho technických problémů, za naprosto nepřijatelné. Mělo by být naprostou samozřejmostí, že vozidlo bude do výchozí zastávky spoje přistaveno s plnou nádrží a s plně funkčním sociálním zařízením.
Z pověření vedoucího dopravního úřadu v hl.m.Praze Ing. Vegnera
Ing. Reif
Stanovisko vydavatele licence:
Dobrý den,
k Vaší žádosti ve věci linky 191110 Praha - Ostrava, provozované dopravcem STUDENT AGENCY, s.r.o., sdělujeme následující:
Zákon č. 111/1994 Sb.., o silniční dopravě, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon") upravuje podmínky provozování silniční dopravy silničními motorovými vozidly, prováděné pro vlastní i cizí potřeby za účelem podnikání, jakož i práva a povinnosti právnických a fyzických osob s tím spojené a pravomoc a působnost orgánů státní správy na tomto úseku.
Je tedy zcela zřejmé, že každý dopravce - tedy i dopravce výše uvedený - je povinen zákon dodržovat. Přitom např. z porovnání jízdních dob mezi Prahou a Brnem, uvedených na jízdním řádu linky 191110 a přímých spojů - tedy bez zastávky Jihlava, aut. nádr. - linky 721309 Brno – Jihlava – Praha, provozované týmž dopravcem, je zřejmé, že jízdní doby mezi Prahou a Brnem pro oba směry jízdy jsou totožné, resp. téměř totožné. Pokud dojde ke sjetí z dálnice do Velké Bíteše, nutně musí dojít ke zpoždění spoje; a je-li toto zpoždění jediným důvodem pozdního příjezdu do následné zastávky, dopravce neprovozuje dopravu podle schváleného jízdního řádu a pokud se toto děje opakovaně, dochází v tomto smyslu k naplnění skutkové podstaty správního deliktu. V této souvislosti považujeme za nutné při nedodržení jízdního řádu rozlišit, zda - zejména - ke zpoždění došlo např. důsledkem neprůjezdnosti či snížené průjezdnosti komunikací, po kterých je trasa linky vedena; tedy z příčin, které dopravce nemůže ovlivnit, nebo zda jde o příčinu, evidentně způsobenou samotným dopravcem, jako je tomu v tomto případě.
Z výše uvedených důvodů tedy tvrzení Ing. Jančury, že toto počínání je z hlediska zákona „na hraně“, musíme zcela zásadně odmítnout. Podle našeho názoru je veřejná linková doprava především službou cestující veřejnosti a z tohoto hlediska považujeme jednání dopravce, popsané panem Mikulou, tedy jednání, kdy jsou cestující na úkor svého času angažováni do řešení jeho technických problémů, za naprosto nepřijatelné. Mělo by být naprostou samozřejmostí, že vozidlo bude do výchozí zastávky spoje přistaveno s plnou nádrží a s plně funkčním sociálním zařízením.
Z pověření vedoucího dopravního úřadu v hl.m.Praze Ing. Vegnera
Ing. Reif