Na konci loňského roku provozovalo 33 autobusových dopravců v PID 3 092 vozidel, téměř 85 % bezbariérově přístupných a 157 v novém vzhledu. Všechny stanovené standardy splnily jen AUTODOPRAVA LAMER, Dopravní podnik hl. m. Prahy a MARTIN UHER.
Na konci loňského roku provozovalo 33 autobusových dopravců v PID 3 092 vozidel, téměř 85 % bezbariérově přístupných a 157 v novém vzhledu. Všechny stanovené standardy splnily jen AUTODOPRAVA LAMER, Dopravní podnik hl. m. Prahy a MARTIN UHER.
Vyhodnocení Standardů kvality za metro, tramvaje, autobusy a vlaky za rok 2022 na území hl. města Prahy a Středočeského kraje
Metro
Po pěti letech opět splnil Dopravní podnik hl. m. Prahy všech 13 sledovaných ukazatelů (v minulosti býval opakovaně nesplněn standard „Funkčnost označovačů“). Ke konci roku 2022 nabízelo metro 76 % bezbariérových stanic a průměrné stáří vozového parku bylo 17,4 let.
Tramvaje
Ze 17 sledovaných indikátorů nesplnil Dopravní podnik hl. m. Prahy pouze dva: „Funkčnost označovačů“ a „Informování ve vozidlech“. Jedná se o setrvalý stav v posledních 4 letech, i když oproti minulému roku zde došlo k mírnému procentuálnímu zlepšení. I když dopravce splnil indikátor „Čistota vozidel“, z hlediska následků vandalismu bylo průměrné plnění tohoto indikátoru pouze 81 %. Konkrétně se jedná o hlavně graffiti na vnitřních plochách tramvají. Tomuto fenoménu poslední doby a intenzitě jeho odstraňování se proto budeme více věnovat v dalším hodnoceném období.
Ke konci roku 2022 nabízely tramvaje 70 % bezbariérově přístupných spojů a průměrné stáří vozového parku bylo 14 let. Tramvajový provoz dosáhl v roce 2022 přesnosti 86 % (v předchozím roce to bylo 93 %).
Autobusy (podle dopravců)
Oproti roku 2021 bylo do systému PID díky dokončení integrace v celém Středočeském kraji zapojeno dalších 7 autobusových dopravců. Všechny sledované indikátory splnili 3 dopravci (AUTODOPRAVA LAMER, Dopravní podnik hl. m. Prahy a MARTIN UHER), velmi kvalitní výkon podali také další 3 dopravci s jediným nesplněným indikátorem (ČSAD AUTOBUSY České Budějovice, ČSAD Jindřichův Hradec a Transdev Střední Čechy). Nejčastěji nesplněným indikátorem bylo „Informování ve vozidlech“ (splnilo pouze 9 dopravců), naopak zcela bez závad byl stejně jako v roce 2021 indikátor „Tepelná pohoda“.
Na konci roku 2022 bylo průměrné stáří vozového parku všech dopravců 6,9 let, dopravci provozovali 3 092 vozidel, z toho 2 618, tedy 84,7% bezbariérově přístupných (v roce 2021 to bylo 83,5 %). Autobusů v nejnovějším standardu v novém červenošedém vzhledu bylo na konci roku 2022 celkem 157.
Vlaky
V rámci standardů kvality PID v oblasti železniční dopravy pokračuje setrvalý stav, kdy je nedostatečně plněna část indikátorů týkajících se jak oblasti provozu, tak vozidlového parku. Provozní ukazatele výrazně ovlivňuje stav drážní infrastruktury, především vliv plánovaných výluk i mimořádných situací, zejména na středočeských tratích, které jsou s pracemi na infrastruktuře částečně spojeny. Negativně se zde projevuje zejména vliv optimalizace železničních tratí v úseku Praha-Smíchov – Praha-Radotín a Praha-Vysočany – Mstětice. Naopak trať ve směru do Benešova u Prahy po dokončení stavby vykazuje výrazné zlepšení jak přesnosti provozu, tak plnění odjetých kilometrů (zejména v celkovém plnění, kam se započítává nejen vliv viny dopravce, ale i právě vliv infrastruktury, který není možné ze strany dopravce zásadnějším způsobem ovlivnit). Vlivem výše uvedených skutečností je souhrnné plnění jízdního řádu hluboce pod požadovanou úrovní náročnosti, nicméně důvody vzniku nepravidelností leží výrazně mimo kompetence dopravce. Velice problematické je plnění indikátoru plnění předepsaného řazení vlaku, což je naopak ukazatel téměř výhradně ovlivnitelný dopravcem. Problémy přetrvávají zejména u jednotek řady 471 CityElefant, kterých je s ohledem na probíhající modernizace a opravy vyšších stupňů v kombinaci s vysokou turnusovou potřebou dlouhodobý nedostatek, což se projevuje zejména v přepravních špičkách, kdy mohou být některé vlaky vedené ze Středočeského kraje do Prahy pouze jednou jednotkou namísto dvou. Řazení není dlouhodobě dodržováno i na některých linkách spěšných vlaků. Naprosto tristní je situace v oblasti čistoty vozidel, kdy zejména jednotky 471 CityElefant jsou častým terčem útoků sprejerů, jejichž vlivem se pohybuje plnění čistoty vozidel na úrovni cca 70 %, což je pro středočeské cestující trvalým průvodcem při jejich cestách těmito jednotkami po středních Čechách. Neuspokojivá situace je i v hodnocení funkčnosti vozidel, velice často se vyskytují závad především na toaletách. Bez větších problémů je naopak hodnocení vlakového personálu, pozitivní je vysoký podíl bezbariérových souprav (více než 88 %), s ohledem na probíhající modernizace infrastruktury se bude navyšovat i počet bezbariérově přístupných stanic a zastávek.
Vyhodnocení autobusových Standardů za 4. čtvrtletí 2022 (podle dopravců)
V rámci pravidelného měření a vyhodnocování úrovně kvality poskytovaných služeb jednotlivých autobusových dopravců PID proběhlo vyhodnocení plnění Standardů kvality PID za 4. čtvrtletí 2022. Hodnotí se celkem 21 indikátorů napříč všemi 34 dopravci, a to jak v rámci Prahy, tak Středočeského kraje a to i u dopravců sousedních krajů, kteří zajišťují výkony na území systému PID. Mezi sledovanými indikátory jsou například plnění grafikonu, přesnost provozu, bezbariérovost, informování ve vozidlech a na zastávkách, stáří vozového parku nebo čistota vozidel a teplotní komfort. Sleduje se také ústrojová kázeň řidičů a míra dodržování jejich povinností.
Během sledovaného čtvrtletí se negativně projevilo každoroční zhoršení průjezdnosti komunikací v podzimním období, jako i vlivy nepříznivých povětrnostních podmínek v závěru roku, zejména na území Středočeského kraje. Naopak k mírnému zlepšení situace došlo v problematice nedostatku řidičů. Všechny požadované indikátory tentokrát nesplnil žádný dopravce, velmi kvalitní výkon podalo 8 dopravců s jediným nesplněným indikátorem.
Všichni dopravci opět splnili indikátor „Teplotní komfort“, naopak nejhorší bylo toto čtvrtletí „Plnění grafikonu“, který splnilo pouze 12 dopravců (zde byla na vině především výše uvedená zhoršená průjezdnost komunikací a vlivy zimního počasí). Naopak k výraznému zlepšení došlo u indikátoru „Informování ve vozidlech“, který nově splnilo oproti předchozímu čtvrtletí dalších 7 dopravců. Ke zhoršení došlo naopak u indikátoru „Čistota vozidel“ vlivem podzimního a zimního počasí. Výraznější prostor ke zlepšení je stále u indikátoru „Bezbariérovost“. Zde byl opět největší překážkou v plnění požadované úrovně náročnosti zejména nedostatečný počet garantovaně nízkopodlažních spojů, a to především na příměstských a regionálních linkách. Zlepšení napříč více dopravci bychom uvítali také u indikátorů „Funkčnost odbavovacích zařízení“ nebo „Přesnost provozu“, z nějž mohou řidiči přímo ovlivnit předčasné odjezdy ze zastávek nebo včasné přistavení autobusu do výchozí zastávky.
Obecné poznámky
Standardy kvality PID jsou měřeny kontinuálně a to jak automaticky ze sledovacího systému MPVnet, díky kterému má dispečink ROPID informace o aktuální poloze vozidel (případně přímo od dopravců u metra, tramvají a železnice), tak manuálně pomocí měření metodou fiktivního zákazníka či pracovníky kontroly, kteří provádí měření na jednotně stanoveném vzorku vozidel jednotlivých dopravců a sledují všechny měřené aspekty (například chování řidičů, čistotu vozidel nebo informování cestujících).
ROPID, IDSK