Škoda Group dodá v letech 2024 a 2025 do hlavního města Litvy 91 trolejbusů Škoda 32 Tr za 1,3 miliardy korun. Karosérie dodá SOR Libchavy.
Škoda Group dodá v letech 2024 a 2025 do hlavního města Litvy 91 trolejbusů Škoda 32 Tr za 1,3 miliardy korun. Karosérie dodá SOR Libchavy.
O nabídkách ve výběrovém řízení Vilniaus vieasis transportas (VVT) jsme informovali na konci března 2023. Z oslovených potencionálních dodavatelů se tendu na dodání 91 trolejbusů do hlavního města Litvy zúčastnily jen Škoda Group a Solaris. Následně VTT českého výrobce potvrdila jako vítěze a 15. května podepsali zástupci VVT a Škoda Group kupní smlouvu. První vozy Škoda 32 Tr s karosérií SOR NS 12 a pomocným bateriovým pohonem dorazí do Vilniusu koncem léta 2024 a poslední v první polovině roku 2025. Cena jednoho trolejbusu je 574 990 eur, celková hodnota transakce je 52,3 milionu eur (1,3 miliardy korun).
Zakázka je dalším úspěchem skupiny Škoda v tomto regionu. Ve Vilniusu je od roku 2018 v provozu celkem 41 trolejbusů s trakční výzbrojí Škoda, dalších 125 trolejbusů dodala v minulosti skupina do lotyšské Rigy. Dlouhodobě se tak řadí mezi největší výrobce trolejbusů v Evropě. V Litvě navíc kromě trolejbusů Škodovka dodala i 13 dvoupodlažních vlaků a zajímá se i o další zakázky na elektrické vlakové jednotky.
„Jsem pyšný na to, že jsme opět potvrdili svou pozici předního výrobce trolejbusů v Evropě. Při výrobě vozidel klademe veliký důraz na udržitelnost a inovace a jsem rád, že můžeme našim partnerům nabízet řešení, která jsou výkonná a současně šetrná k životnímu prostředí. Pobaltí je jedním z našich nejdůležitějších regionů, jelikož jsme sem dodali již stovky vozidel,“ popisuje Petr Novotný, President Components & Bus Mobility ve Škoda Group. „V Litvě jsou v provozu vedle našich trolejbusů i naše dvoupodlažní elektrické jednotky a máme velký zájem zapojit se i do dalších výběrových řízení na vlaky. Jsme nadšení, že našimi produkty můžeme pomoci vytvořit ekologičtější a pohodlnější systém veřejné dopravy pro obyvatele Litvy.“
Starosta Vilniusu Valdas Benkunskas během tiskové konference při podpisu smlouvy uvedl: „Trolejbusy jsou jedním z nejméně znečišťujících dopravních prostředků, proto jsme v nejbližších letech připraveni nakoupit minimálně 159 nových, investovat do modernizace a výrazně rozšířit síť pruhů pro rychlejší jízdu MHD. Země jako Švýcarsko, Francie, Rakousko, Česká republika nebo Polsko navyšují investice do vývoje trolejbusů a nových projektů. V budoucnu přejde veškerá veřejná doprava na elektrickou dopravu nebo bude využívat alternativní paliva, zatímco se bude budovat infrastruktura, je obnova vozového parku trolejbusů významným krokem přispívajícím k vizi Vilniusu jako zeleného města do roku 2025."
Dvanáctimetrová vozidla Škoda 32 Tr s karosérií SOR NS 12 budou opatřena trakční baterií pro autonomní jízdu na vzdálenost nejméně 20 km. Dobíjení baterie je možné přímo z trakčního vedení během jízdy (tzv. In-Motion-Charging). Alternativně je možné dobít baterie v depu prostřednictvím konektoru CCS2. Bezpečnost provozu i vyšší komfort řidičů zajistí moderní kamerový systém určený ke sledování provozu před vozidlem, stejně tak systém „Mirror Eye“ nahrazující klasická vnější zpětná zrcátka.
Bezpečnost cestujících uvnitř vozidla zvýší kamerový systém pro sledování interiéru vozidla. V trolejbusech bude instalována moderní klimatizace, a to jak v prostoru pro cestující, tak v kabině řidiče. Cestují se mohou rovněž těšit na přehledný informační systém a Wi-Fi připojení. Samozřejmostí je rampa pro nástup osob s omezenou schopností pohybu. Za zmínku stojí i zařízení pro neutralizaci virů. Součástí zakázky je také smlouva na dodávky náhradních dílů potřebných pro pravidelnou údržbu trolejbusů po dobu prvních 5 let provozu.
Finanční prostředky na tento projekt získala Evropská banka pro obnovu a rozvoj (EBRD) a finančními partnery se stala také Taiwanská nadace pro mezinárodní spolupráci a rozvoj. Část financování společnost zajistila prostřednictvím prostředků Programu změny klimatu.
Další významnou etapou obnovy trolejbusů VVT je oznámení nákupu 68 nových třínápravových trolejbusů. Do roku 2026 společnost obnoví celý vozový park trolejbusů.
Trolejbusy značky Škoda mají v litevské metropoli dlouhou tradici. Od 60. let minulého století zde bylo v provozu několik set vozidel, převážně typu Škoda 9 Tr a Škoda 14 Tr. Tyto trolejbusy byly vždy oblíbené a považované za velmi spolehlivé. Poslední dodávky těchto starších typů se uskutečnily v 90. letech. Od roku 2018 je ve Vilniusu v provozu 41 trolejbusů s trakční výzbrojí Škoda.