Vodíkové double-deckery poprvé na světě ve skotském Aberdeenu

Wrightbus je připraven na provoz patrových vozů Streetdeck FCEV na palivové články. Na jaře začíná finální testování a školení řidičů. V létě budou autobusy v provozu.
Wrightbus je připraven na provoz patrových vozů Streetdeck FCEV na palivové články. Na jaře začíná finální testování a školení řidičů. V létě budou autobusy v provozu.
First Aberdeen, součást nadnárodní společnosti First Group, bude provozovat 15 autobusů na jedné z nejoblíbenějších linek v Aberdeenu. Projekt ve výši 8,3 milionu £ (9,5 milionu EUR) byl financován městem Aberdeen, skotskou vládou a Evropskou unií (FCH JU) s investicí přibližně 500 000 £ na vozidlo.

První britská vodíková čerpací stanice pro autobusy byla otevřena v Aberdeenu v roce 2015 v rámci projektu zelené dopravy ve výši 19 milionů £.

Autobusy na vodíkové články vyrobila společnost Wrightbus se sídlem v Severním Irsku. Vozidla měla být dodána v roce 2019, ale Wrightbus se ocitl v bankrotu. Následně ho převzala autobusová společnost Bamford a Wrightbus byl schopen objednávku splnit.

Streetdeck FCEV autobus Wrightbus prohlásil za první dvoupodlažní autobus s palivovými články, který byl kdy vyroben (následoval ADL). Systém palivových článků Streetdeck FCEV je od společnosti Ballard Power Systems, která uvedla na trh nový modul palivových článků určený pro autobusy FCmove-HD. Vozidlo bylo představeno na Euro Bus Expo 2018 v Birminghamu, dva roky po prezentaci konceptu. V Aberdeenu je testován od téhož roku.

První vozidla budou v provozu převážně na linkách 19 (z Peterculter do Tillydrone) a X27 (ze City Center na mezinárodní letiště Aberdeen přes nádraží Dyce). Provoz je částečně financován z projektu Evropské Unie JIVE, jehož cílem je podpora komercializace vodíkových autobusů prostřednictvím společného zadávání zakázek mezi městy. K těm patří Londýn a Birmingham,  města Dundee a Brighton a Hove jsou hlavními partnery v JIVE2.

Skotský ministr energetiky Paul Wheelhouse řekl: „Skotsko má jedny z nejambicióznějších cílů v oblasti snižování emisí na světě, takže v nadcházejících letech očekávám mnohem více „zelenějších a čistších“ dopravních řešení, jako je tento počáteční. Jsem hrdý na toto řešení, první na světě, které bylo umožněno díky částečnému financování skotské vlády. V současné době realizujeme rozsáhlý projekt, jehož cílem je posoudit potenciál vodíku a vodíkových palivových článků pro použití v dopravě a vytápění napříč Skotskem. Vodík by mohl hrát důležitou roli v energetickém přechodu, který je nezbytný pro splnění našeho cíle: v roce 2045 nulové emise.“


Vodíkové double-deckery poprvé na světě ve skotském Aberdeenu