Regionalverkehr Köln GmbH (RVK) rozšiřuje svůj vozový park o 20 nových autobusů na palivové články. Devět z nich jsou standardní Solaris Urbino 12 Hydrogen a jedenáct dalších kloubových autobusů Solaris Urbino 18 Hydrogen. V oblastech obsluhovaných RVK budou nasazeny do konce dubna 2025.
Regionalverkehr Köln GmbH (RVK) rozšiřuje svůj vozový park o 20 nových autobusů na palivové články. Devět z nich jsou standardní Solaris Urbino 12 Hydrogen a jedenáct dalších kloubových autobusů Solaris Urbino 18 Hydrogen. V oblastech obsluhovaných RVK budou nasazeny do konce dubna 2025.
Zakázka je založena na rozhodnutí z jara 2022 o financování od Spolkového ministerstva pro digitalizaci a dopravu (BMDV) ve výši téměř 34 milionů eur na pořízení celkem 108 vodíkových autobusů s palivovými články pro RVK do roku 2025. Do budoucna je finanční podpora z úrovně Federální německé vlády ukončena.
Na nákup vozidel bylo vyhlášeno několik zadávacích řízení, včetně kloubových vozidel, která už byla na trhu dostupná. Celkem je podpořen nákup 29 kloubových autobusů na vodíkový pohon.
Solaris Bus & Coach S.A. se zúčastnil výběrového řízení v roce 2022 a získal zakázku na celkem 20 garantovaných a 20 vozidel v rámci opce. Autobusy budou nasazeny na linkách RVK v širší oblasti Kolín nad Rýnem/Bonn a značně rozšíří vozový park autobusů na vodíkový pohon, který již čítá 83 vozidel. V průběhu letošního roku přibudou další kloubové Urbino 18 Hydrogen, které byly objednány již v loňském roce.
"Následná objednávka autobusů Solaris na vodíkový pohon této velikosti je pro nás známkou vysoké vážnosti, které se naše produkty a naše společnost těší. Je to také známka toho, že vývoj směrem k inovativní a bezemisní místní veřejné dopravě rychle postupuje. Jsme hrdí na to, že RVK jako průkopník tohoto vývoje si opět vybrala naše vozidla a že tak může být naše dlouhodobá spolupráce založená na důvěře dále posilována,“ řekl Christian Goll, výkonný ředitel Solaris Deutschland GmbH.
Vodíkové autobusy Urbino 12 Hydrogen a Urbino 18 Hydrogen určené pro RVK mají modulární pohon a bez motorového prostoru umožňují maximalizovat kapacitu cestujících. Vybavené budou sadou palivových článků o výkonu 70 kW, resp. 100 kW, spotřebují 34 až 50 kilogramů vodíku, který je uložen v 5 nebo 8 nádržích na střeše vozidla. Garantovaný dojezd je 350 kilometrů bez ohledu na podmínky. Budou mít také vysoce účinnou klimatizaci s vytápěním tepelným čerpadlem, pokročilé monitorování a systémy pro zajišťující větší bezpečnosti a pohodlí pro řidiče, cestující i chodce, uvádí RVK.
Solaris v poslední době oznámil i další zakázky do Německa. Do Essenu a pro region Groß-Gerau v Hesensku.
Předpokladem pro provoz autobusů na palivové články je vhodná infrastruktura, tzn. vodíkové čerpací stanice. Výhodné je blízké umístění chemického průmyslu. Jako vedlejší produkt zde často vzniká vodík. Například v Kolíně nad Rýnem se ročně vyrobí několik miliard metrů krychlových vodíku, z čehož jedna miliarda by byla ročně k dispozici jako zdroj energie. To by stačilo na provoz 1 000 autobusů na palivové články.