ČESMAD BOHEMIA čeká na rozhodnutí premiéra. Stanovisko Hospodářské komory České republiky a Svazu průmyslu a dopravy ČR. Nově 4.9.: ČESMAD BOHEMIA jednání o zákazech se zelenými nevzdává .
ČESMAD BOHEMIA čeká na rozhodnutí premiéra. Stanovisko Hospodářské komory České republiky a Svazu průmyslu a dopravy ČR. Nově 4.9.: ČESMAD BOHEMIA jednání o zákazech se zelenými nevzdává .
4.9.2008: ČESMAD BOHEMIA jednání o zákazech se zelenými nevzdává

Přestože Martin Bursík před sjezdem halasně vyhlašuje své vítězství v boji o zákaz kamionů na vládní úrovni, situace je poněkud jiná. Paragrafové znění má teprve do měsíce předložit Ministerstvo dopravy vládě k posouzení a do té doby je pověřen premiér projednat jeho podobu s dopravci. V parlamentu však již leží jiný (ještě tvrdší) návrh zákona od poslankyně zelených Věry Jakubkové. Vzhledem k tomu, že před včerejším jednáním vlády pan Bursík ani jeho vyjednavačka Kateřina Jacques nereagovali na žádné výzvy k dialogu a rovněž ignorují všechny seriózní argumenty vyvracející oprávněnost pátečních zákazů, obrátil se ČESMAD BOHEMIA přímo na spolupracovníky předkladatelky poslaneckého návrhu.

V současné podobě je tento zákon pro dopravce neakceptovatelný, nicméně po prvních jednáních není vyloučeno, že obě strany mohou nalézt kompromis, který ulehčí víkendovému provozu a současně neochromí silniční nákladní dopravu. „Pro zlepšení kvality života obyvatel, zejména kolem silnic I. třídy, je daleko důležitější zklidnit dopravu o víkendu (sobota, neděle) a případně v nočních hodinách, než v pátek odpoledne, kdy se ucpe celá republika parkujícími kamiony. A na tom se myslím, alespoň s částí zelených shodneme“ říká Martin Špryňar, generální tajemník Sdružení ČESMAD BOHEMIA.

3.9.2008 - Vláda na svém dnešním jednání schválila návrh ministrů dopravy Aleše Řebíčka a životního prostředí Martina Bursíka na celoroční omezení víkendových jízd kamionů nad 7,5 t v pátek od 15:00 do 18:00 a v neděli od půlnoci do 22:00, a to na celé síti pozemních komunikací.

V tiskové zprávě MŽP naleznete ke stažení také celý materiál, o němž vláda jednala a který přijala, včetně textu usnesení vlády a také studii, kterou zpracovalo Centrum dopravního výzkumu, v.v.i.
ČESMAD BOHEMIA čeká na rozhodnutí premiéra
Vláda schválila záměr rozšířit celoroční zákazy jízd vozidel nad 7,5 tuny i na pátek a současně uložila premiérovi, aby tento záměr projednal s dopravci a ministru dopravy, aby zpracoval jeho legislativní podobu.

Jak řekl Martin Špryňar, dopravci jsou si vědomi, že současná situace je silně ovlivněna nadcházejícím volebním sjezdem Strany zelených, a proto pro ně zůstává rozhodující výsledek jednání s premiérem a podoba legislativního návrhu, který bude do vlády předložen Ministerstvem dopravy. V případě, že by byl do vlády předložen návrh obsahující celoroční páteční zákazy a vláda jej schválila, zůstává v platnosti usnesení ČESMADu BOHEMIA a bude svolán krizový štáb, který rozhodne o dalším postupu.
Stanovisko Hospodářské komory České republiky a Svazu průmyslu a dopravy ČR k zákazu pátečních a nedělních jízd
Praha, 3. září 2008: Hospodářská komora České republiky a Svaz průmyslu a dopravy ČR jednoznačně odmítají rozhodnutí české vlády celoročně omezit páteční a nedělní jízdy vozidel nad 7,5 t celkové hmotnosti. Zákaz se maximálně dotýká firem, které v oblasti nákladní-kamionové dopravy pracují nebo jsou na ní přímo závislé. Především zákaz jízdy kamionů výrazně narušuje konkurenceschopnost těchto firem a jejich možnost seriózního plnění zakázek. Tento zákaz bude mít negativní dopady na celou ekonomiku. Podle Hospodářské komory České republiky a Svazu průmyslu a dopravy ČR omezení jízd kamionů neřeší hlavní problém, kterým je zejména propustnost komunikací a následně zvýšení bezpečnosti silničního provozu.

„Je to překvapující rozhodnutí, neboť předseda vlády garantoval, že se nejprve setká a bude problematiku konzultovat s dopravci. Zákaz jízd kamionů přitom poškodí průmysl, velkoobchod, služby a dopravu. Ohromné finanční dopady pocítí průmysl, zejména automobilový, což je v české ekonomice nosná sféra. Dopady nejsou vyčísleny u služeb a dalších odvětví. Nynější rozhodnutí považuji za potření hesla Evropa bez bariér, které chceme prosazovat v období předsednictví ČR v Evropské unii,“ reaguje na rozhodnutí vlády Jaroslav Hanák, 1. viceprezident SP ČR pro oblast dopravy a dopravní infrastruktury.

„Zákaz negativně dopadne na dopravní firmy a projeví se v celé ekonomice kvůli nedodání zboží v požadovaný čas a v návaznosti na to na zdražování zboží. Ekonomické dopady pouze na průmyslovou sféru představují zvýšení nákladů o zhruba 8,5 miliardy korun ročně,“ vysvětluje prezident Hospodářské komory České republiky Petr Kužel. Z toho na firmy automobilového průmyslu připadá 2,8 miliardy korun. Toto číslo nezahrnuje zvýšení nákladů ve sféře obchodu, služeb a u dopravců. Navíc může dojít k ohrožení vládou schválených projektů zahraničních investorů.

Současně Hospodářská komora České republiky a Svaz průmyslu a dopravy ČR postrádají v uvedeném opatření vlády uvedení ekonomických dopadů na jednotlivé oblasti a na celou ekonomiku České republiky.

Hospodářská komora České republiky a Svaz průmyslu a dopravy ČR zpochybňují, že by páteční zákaz jízd kamiónů zvýšil bezpečnost silničního provozu. Údaje o nehodovosti vozidel nad 7,5 t celkové hmotnosti a následcích ukazují, že v roce 2007 se tato vozidla podílela na 6,5 % nehod a 5,6 % úmrtích. Špička nehod vozidel o celkové hmotnosti nad 3,5 t na dálnicích a silnicích 1. třídy je přitom v době mezi 13. a 14. hodinou, nikoli po 15. hodině a nejvyšší počet nehod vozidel nad 7,5 t není v pátek, nýbrž v pondělí. Ze statistik vyplývá, že bezpečnost silničního provozu negativně ovlivňuje spíše skupina malých užitkových vozidel kat. Zákaz jízd se přitom negativně promítne do většího zahuštění dopravy v následujících dnech.

Podle Hospodářské komory České republiky a Svazu průmyslu a dopravy ČR omezení jízd kamionů neřeší hlavní problém, kterým je zejména propustnost a kvalita komunikací a následně zvýšení bezpečnosti silničního provozu. Společně s autodopravci tato opatření považujeme za nekoncepční bez prokazatelného účinku a zdůrazňujeme nutnost budování nových odstavných parkovišť a zvyšování kapacity stávajících. V současnosti je kapacita odstavných parkovišť nedostatečná, vyvstává zde riziko zablokování odstavných pruhů a místních komunikací v blízkosti dálnic.

Hospodářská komora České republiky a Svaz průmyslu a dopravy ČR považují za příčinu neutěšené situace na českých silnicích a dálnicích především nedostatečnou dopravní infrastrukturu, enormní nárůst počtu osobních automobilů a malých užitkových vozidel. Zákaz jízd kamionů v pátek a v neděli vyvolá další poptávku po řidičích nákladních vozidel.

V současné době není podle informací ČD a.s. možný přesun silniční dopravy na železnici, rovněž kombinovaná přeprava zboží naráží na zatím nedostatečnou hustotu terminálů CARGO u ČD a.s.

Hospodářská komora České republiky a Svaz průmyslu a dopravy ČR nepovažují navrhované opatření za systémové řešení, nýbrž za politický návrh, který jde proti zájmům podnikatelské sféry České republiky.

Hospodářská komora České republiky a Svaz průmyslu a dopravy ČR vyzývá vládu, aby přehodnotila své rozhodnutí.