Nový strategický materiál Plán autonomní mobility do roku 2025 schválila vláda 10. dubna 2024. Hlavním cílem je vytvořit v České republice příznivé podmínky pro rozvoj autonomní motility, posunout ji výrazně blíže k širokému využívání samořiditelné technologie v dopravě a připravit tuzemskou dopravní i inovační oblast na změny související s novými trendy v oblasti chytré mobility.
Nový strategický materiál Plán autonomní mobility do roku 2025 schválila vláda 10. dubna 2024. Hlavním cílem je vytvořit v České republice příznivé podmínky pro rozvoj autonomní motility, posunout ji výrazně blíže k širokému využívání samořiditelné technologie v dopravě a připravit tuzemskou dopravní i inovační oblast na změny související s novými trendy v oblasti chytré mobility.
"Autonomní mobilita je jedním z hlavních trendů v dopravě a my děláme důležité kroky, které nám umožní v maximální míře využít možnosti moderních technologií autonomního řízení ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.
Vládou schválený strategický materiál podporuje zavádění automatizace v dopravě ve všech jejích aspektech. Právě rozvoj automatizace má postupně měnit způsob přepravy lidí i zboží, umožní rozvoj moderních služeb a v budoucnu významně transformovat dopravní sektor.
Plán autonomní mobility se primártně týká autonomní mobility v silniční dopravě a automatizovaných silničních vozidel. Definuje opatření v oblasti dopravních technologií, legislativy, vzdělávání a osvěty a výzkumu a inovací. Podle ministerstva dopravy je reakcí na aktuální potřeby, které autonomní mobilita klade na dopravní systémy, výzkum a vývoj či společenské dopady. Technologicky pokročilá řešení je zároveň třeba přizpůsobit českému prostředí způsobem, který bude přívětivý pro jejich uživatele a společnost. Celkem je ve čtyřech zmíněných oblastech obsaženo 13 konkrétních tematických opatření, každé z nich přitom obsahuje popis současného stavu, cíle a popisy opatření, indikátory plnění i odpovědnost za realizaci.
Kromě samotných opatření materiál definuje i rozhraní k oblastem, jejichž rozvoj je pro autonomní mobilitu neméně podstatný, jako je rozvoj digitální infrastruktury či umělá inteligence. Realizace jednotlivých opatření má přispět k tomu, aby Česká republika dále pokračovala nejen v tradici silného průmyslu výroby vozidel, ale aby se také stala zemí, ve které se inovativní řešení mohou uplatnit v praxi a dobře sloužit jejím obyvatelům.
V České republice se zástupci automobilového průmyslu a ministerstev začali zabývat autonomní mobilitou v roce 2017, kdy vznikl a byl schválen vládou materiál Vize rozvoje autonomní mobility. Právě na tento dokument Plán autonomní mobility navazuje.
V roce 2020 vytvořilo Centrum dopravního výzkumu webovou aplikaci Katalog testovacích oblastí pro autonomní vozidla v běžném silničním provozu. Obsahuje databázi informací o vybraných silnicích a dálnicích o celkové délce přes 2 000 km zahrnující úsek v oblasti U Smart Zone v Ústí nad Labem, konkrétní lokality pro testování autonomního řízení jsou také v historickém centru Brna, plánuje se vytvoření přeshraničních 5G koridorů s Německem. Pilotní projekt připravuje hlavní město, plánuje se polygon u Stříbra.
V přípravě je návrh nové legislativy, která umožní provoz automatizovaných vozidel v ČR, do vlády by měl jít ještě v roce 2024. Pro potřeby automobilového průmyslu a financování vývoje je přizpůsoben program DOPRAVA 2020+ a DOPRAVA 2023.
Připomeňme, že existuje šest stupní úrovně automatizace řízení (Levels of driving automation) označují míru, do jaké jsou vozidla schopna zastoupit roli řidiče dle standardu SAE J3016:
- Bez automatizace (No automation, level 0)
- Asistence řidiče (Driver Assistance, level 1)
- Částečná automatizace (Partial automation, level 2)
- Podmíněná automatizace (Conditional automation, level 3)
- Vysoká automatizace (High automation, level 4)
- Plná automatizace (Full automation, level 5).
Dokument Plán autonomní mobility do roku 2025 ke stažení zde.

Scania představuje nové motory pro autobusy
DSZO si pořizuje chytrou technologii od HERMAN
Letiště Mnichov je připraveno na zelenou mobilitu


