'Vilné čtrnáctky a patnáctky' a spol. v ulicích

aneb trolejbusy a veřejná doprava v litevské metropoli. První část materiálu Jana Spousty.
Reklama
aneb trolejbusy a veřejná doprava v litevské metropoli. První část materiálu Jana Spousty.
Protože jsme webový časopis, zaměřený na veřejnou dopravu, neočekávejte článek o nemravných puberťačkách, ale o trolejbusech Škoda 14Tr, 15Tr a dalších busech v ulicích litevské metropole Vilniusu, původním českým názvem Vilno.

První hromadná doprava byla ve Vilniusu zavedena ve formě tramvajové koňky v roce 1885. Projekty na její přestavbu na elektrickou tramvaj, pocházející z období kolem přelomu století, nebyly pro odpor vlastníků pozemků nikdy realizovány. Prvním „moderním“ dopravním prostředkem se tak staly až v roce 1921 autobusy, jejichž monopolní vydrželo až do 3. listopadu 1956, kdy vyjelo prvních sedm trolejbusů MTB-82D na síť dlouhou 7,8 km.

Škodovky kralují od šedesátých let

Od roku 1960 se stala dodavatelem zdejšího trolejbusového dopravního podniku ostrovská Škoda. Prvním typem byl Š 8Tr, jichž bylo dodáno 15, které sloužily do roku 1973. V dalších letech byl vozový park obnoven a posílen asi 240 škodovkami 9Tr, z nichž posledních třicet dojezdilo až v letech 2004-2005. Na sklonku sovětské éry se ve vilniuských ulicích objevily „čtrnáctky“ a později “patnáctky“, které stále tvoří hlavní páteř trolejbusové flotily. Podnik „Vilniaus troleibusai“ dnes provozuje 238 vozů 14Tr, 23 kusů 14TrM a čtyři 15Tr. Zbytek do celkového počtu 312 trolejbusů tvoří 45 Solarisů 15AC, elektrifikovaných Dopravním podnikem Ostrava.

Výroba podomácku by měla být spásou

Posledním a současně jediným typem, který tak nemá český původ, je prototyp trolejbusu „Amber“, postavený v dílnách vilniuského DP a prezentovaný v době pětapadesátiletého výročí jeho trolejbusového provozu. Město se rozhodlo pro tuto vlastní výrobu z ekonomických důvodů – potřeba obnovy vozového parku se stává urgentní, neboť jen Solarisy nemají datum výroby začínající 19xx. Podle tiskové zprávy by přitom tento vlastní model, sestavený z dílů běloruské, české (takže vlastně i Amber má v sobě něco českého), německé a polské produkce, měl stát kolem € 200 tisíc, tedy polovinu proti zahraničním nabídkám. Je přitom třeba připomenout, že snaha o levnější nákup probíhá už delší dobu – v roce 2010 byl testován běloruský trolejbus AKSM-420 VITOVT s cenou 175 tisíc euro.

Autobusům věnujeme druhou část příští víkend.

Fotografie byly pořízeny v říjnu 2011
Jan Spousta

'Vilné čtrnáctky a patnáctky' a spol. v ulicích
Škoda 14 Tr © Jan Spousta
'Vilné čtrnáctky a patnáctky' a spol. v ulicích
Škoda 14 Tr © Jan Spousta
'Vilné čtrnáctky a patnáctky' a spol. v ulicích
Škoda 14 Tr © Jan Spousta
'Vilné čtrnáctky a patnáctky' a spol. v ulicích
Škoda 14 Tr © Jan Spousta
'Vilné čtrnáctky a patnáctky' a spol. v ulicích
Škoda 14 Tr a kloubový autobus Mercedes-Benz © Jan Spousta
'Vilné čtrnáctky a patnáctky' a spol. v ulicích
Škoda 14 Tr © Jan Spousta
'Vilné čtrnáctky a patnáctky' a spol. v ulicích
Škoda 15 Tr © Jan Spousta
'Vilné čtrnáctky a patnáctky' a spol. v ulicích
© Jan Spousta
'Vilné čtrnáctky a patnáctky' a spol. v ulicích
Amber
'Vilné čtrnáctky a patnáctky' a spol. v ulicích
Solaris © Jan Spousta
'Vilné čtrnáctky a patnáctky' a spol. v ulicích
Solaris © Jan Spousta
'Vilné čtrnáctky a patnáctky' a spol. v ulicích
Jízdní řád © Jan Spousta