Dopravní podnik Wiener Linien pravidelně investuje do své infrastruktury a modernizace, i letos půjde o stovky milionů eur. A obliba veřejné dopravy ve Vídni každoročně stoupá. V roce 2024 využilo metro, tramvaje a autobusy 873 milionů osob, tedy 2,4 milionu lidí denně. To představuje oproti předchozímu roku nárůst o 6,8 %. Poprvé klesl podíl automobilové dopravy.
Dopravní podnik Wiener Linien pravidelně investuje do své infrastruktury a modernizace, i letos půjde o stovky milionů eur. A obliba veřejné dopravy ve Vídni každoročně stoupá. V roce 2024 využilo metro, tramvaje a autobusy 873 milionů osob, tedy 2,4 milionu lidí denně. To představuje oproti předchozímu roku nárůst o 6,8 %. Poprvé klesl podíl automobilové dopravy.
Zvýšení počtu cestujících tak ovlivnilo i rozložení modal splitu. Podíl veřejné dopravy, kterou pravidelně jezdí zhruba 1,3 milionu Vídeňanů, narostl oproti předešlému roku o dva procentní body na 34 %. Naopak automobilová doprava na území města poprvé klesla na 25 %.
„Nárůst cestujících v MHD oproti předchozím letům opět ukazuje, že veřejná doprava je páteří ekologické městské mobility. A aby to tak zůstalo, investujeme nadále ve velkém do rozvoje a údržby její infrastruktury,“ říká jednatelka Wiener Linien Alexandra Reinagl. Dopravní podnik se tak loni pustil do rozsáhlých oprav, během nichž obnovil 8,6 km kolejí a 53 výhybek. Dále se mu podařilo dokončit 100 rekonstrukcí, včetně přeměn dopravních tepen Wiedner Hauptstraße a Universitätsstraße. Bohaté investice pokračují i letos: do rozšíření a modernizace sítě veřejné dopravy, nákupu vozidel a realizace řady projektů putuje 909 milionů eur.
Letošní rok navíc přináší hned několik novinek. Od léta vyrazí do ulic 20 autobusů na vodíkový pohon, konkrétně na linkách 2A a 3A v centru a lince 39A na severozápadě města. Inovace neminou ani tramvajovou síť. Na podzim totiž přibude nová linka 12, která propojí 2., 8., 9. a 20. vídeňský obvod. Nové spojení mezi městskými obvody Donaustadt a Floridsdorf na severovýchodě města nabídne linka 27. Mimo to začnou v polovině roku stavební práce na trati linky 18, která bude prodloužena až ke stanici metra U2 Stadion. Nadále probíhá i souběžná výstavba linky metra U5 a nového úseku linky U2: mezi stanicí Frankhplatz, jejíž interiér se už buduje, a Karlsplatz na nové lince U5 by se cestující měli poprvé svézt už napřesrok.
Pro zachování vysoké kvality služeb investuje dopravní podnik nejen do infrastruktury, ale i do vzdělávání svých zaměstnanců. V roce 2024 vyškolil celkem 337 řidičů tramvají, 105 strojvedoucích metra a 199 řidičů autobusů. Kromě toho pravidelně pořádá náborové akce, jimiž se snaží získat patřičnou náhradu za silné ročníky, které brzy odejdou do důchodu
Mezinárodní kancelář města Vídně v Praze