Vídeňané více chodí pěšky, než jezdí autem
Linka 67, Favoritenstraße © Manfred Helmer

MHD, pěší a cyklistická doprava tak v roce 2017 ve Vídni představovaly 73 % všech cest.
MHD, pěší a cyklistická doprava tak v roce 2017 ve Vídni představovaly 73 % všech cest.

Když obyvatelé Vídně někam vyrazí, ve třech ze čtyř případů využijí MHD, kolo nebo jdou pěšky. A jak ukazují aktuální statistiky z roku 2017, častěji zvolí chůzi, než aby usedali za volant automobilu.

Vídeňský dopravní podnik vydal před pár dny přehled dopravních výkonů osobní dopravy v rakouské metropoli za rok 2017. Přímo na vídeňskou veřejnou dopravu vychází v rámci tzv. modal splitu 38 %. Metro, tramvaje a autobusy Wiener Linien přepravily za uplynulý rok 961,7 milionů pasažérů, nejvíce v historii. S tím vzrostl i počet držitelů celoroční předplatné jízdenky. Těch nyní po Vídni jezdí 778 tisíc, tedy více, než kolik je v rakouské metropoli registrovaných osobních vozů.

Více chodců než řidičů
V porovnání s předchozím rokem vzrostl i podíl pěších cest, a to o jedno procento na 28 %. Zajímavější však je, že díky tomu v roce 2017 lidé ve Vídni absolvovali více pěších cest než jízd automobilem. Automobilová doprava vloni vydala na 27 % všech cest a její podíl dlouhodobě klesá. Cesta například na zastávku nebo parkoviště se přitom do statistik chůze nezapočítává.  Cyklistická doprava se na loňském modal splitu podílela stabilními sedmi procenty, podobně jako v předcházejících letech.

80 % trvale udržitelných cest do roku 2020
MHD, pěší a cyklistická doprava tak v roce 2017 ve Vídni představovaly 73 % všech cest. Do roku 2025 chce město dosáhnout podílu 80 %. Tento cíl si rakouská metropole uložila ve svém strategickém plánu rozvoje schváleném v roce 2014. Při plánování proto městští experti mimo jiné dbají na to, aby pobyt ve veřejném prostoru byl pro obyvatele atraktivní a aby Vídeňané měli při chůzi dostatek komfortu a prostoru. Pro cyklisty město chystá další zahuštění a zlepšení infrastruktury, například novou signalizaci či další stojany na frekventovaných stanicích MHD. A přímo do MHD letos Vídeň investuje 407 milionů euro. Část z nich poputuje na prodloužení 83 km dlouhé sítě metra a v ulicích se začnou objevovat nové nízkopodlažní tramvaje i ekologické autobusy.

Vídeňský modal split 2017
MHD 38 %
Chůze 28 %
Automobil 27 %
Cyklo 7 %

Zdroj: Zahraniční kancelář města Vídně