Vídeňský dopravní podnik vypravuje od 20. do 24. srpna do ulic rakouské metropole na testování autobus Mercedes-Benz eCitaro G s elektromotorem a vodíkovým prodlužovačem dojezdu. Zkušební provoz má Vídni přinést cenné poznatky pro obnovu vozového parku, v němž převažují právě kloubové autobusy. Do konce roku 2025 bude elektrifikovat devět autobusových linek, standardní dvanáctimetrové a minibusy již vybral, potřebuje ale také kloubové.
Vídeňský dopravní podnik vypravuje od 20. do 24. srpna do ulic rakouské metropole na testování autobus Mercedes-Benz eCitaro G s elektromotorem a vodíkovým prodlužovačem dojezdu. Zkušební provoz má Vídni přinést cenné poznatky pro obnovu vozového parku, v němž převažují právě kloubové autobusy. Do konce roku 2025 bude elektrifikovat devět autobusových linek, standardní dvanáctimetrové a minibusy již vybral, potřebuje ale také kloubové.
Vídeň chce do roku 2040 dosáhnout uhlíkové neutrality a rozsáhlý vozový park městského dopravního podniku Wiener Linien při tom hraje jednu z hlavních rolí. V posledních měsících se proto cestující ve Vídni pravidelně mohou setkávat s novými typy autobusů, na nichž Vídeň testuje jednotlivé technologie budoucnosti.
Více než polovina autobusů Wiener Linien jsou kloubové. Jen tak se vyrovná s denním objemem cestujících. Zde je třeba přechod na bezemisní autobusy naplánovat obzvlášť pečlivě. Elektrický autobus, který tento týden testuje, je poháněný elektromotorem s baterií a vodíkový palivový článek dodává dodatečnou energii, díky čemuž se vozidlu v porovnání s klasickými elektrobusy znatelně prodlužuje dojezd. Právě takovou technologii bude Wiener Linien od příštího roku využívat v centru města – na zdejší dvě linky již na přelomu července a srpna objednal desítku malých elektrických autobusů s vodíkovými palivovými články od italského výrobce Rampini.
Testovací Mercedes nasadil dopravní podnik na tři rozdílné linky. V úterý 20. srpna se s ním mohli setkat cestující na lince 13A, která relativně pomalou průměrnou rychlostí vozí vysoké množství pasažérů klikatými uličkami v okolí centra. Ve středu a v sobotu se autobus vypravuje na linku 15A s prudkými stoupáními. Ve čtvrtek a v pátek vozidlo zamíří na další náročnou linku 66A do kopcovitého terénu s vysokým počtem cestujících.
Vedle zpětné vazby od řidičů a mechaniků chce Vídeň sesbírat i poznatky cestujících. Svézt se testovacím autobusem mohou i pasažéři bez jízdenky, jezdí zdarma.
Testování kloubového elektrobusu s přídavnými vodíkovými články je pro Vídeň dalším krokem k dekarbonizaci autobusové flotily. Letos v únoru dopravní podnik zprovoznil kompetenční centrum pro elektromobilitu v autobusové garáži Siebenhirten na jihu Vídně. Od té doby převedl šest linek na elektropohon, cestující zde vozí 30 dvanáctimetrových bateriových eCitaro od Mercedesu. Do konce roku 2025 by mělo Vídní jezdit 60 stejných elektrických autobusů, desítka vodíkových autobusů Caetano H2.City Gold s palivovými články Toyota na severu metropole a deset zmiňovaných minibusů Rampini v centru města. Pro pohon autobusů s palivovými články bude dopravní podnik používat zelený vodík.
První sériově vyrobená eCitara G s touto technologií pohonu dodal Daimler Buses v listopadu 2023 do Rhein-Neckar-Verkehr GmbH do Mannheimu v Německu. Nejprve absolvovaly zkušební provoz a od června 2024 jsou v pravidelném provozu v Heidelbergu.