Od poloviny roku 2025 budou elektrické autobusy v centru Vídně nahrazeny novými vodíkovými autobusy s bateriemi. Po celoevropském tendru investuje Wiener Linien do deseti nových minibusů od italského výrobce Rampini. Jsou poháněny vodíkem i elektřinou a jedná se o první minibusy s touto technologií.
Od poloviny roku 2025 budou elektrické autobusy v centru Vídně nahrazeny novými vodíkovými autobusy s bateriemi. Po celoevropském tendru investuje Wiener Linien do deseti nových minibusů od italského výrobce Rampini. Jsou poháněny vodíkem i elektřinou a jedná se o první minibusy s touto technologií.
Wiener Linien otevřela nové kompetenční centrum pro elektromobilitu v únoru tohoto roku a šest autobusových linek bylo přestavěno na čistě elektrický pohon, přičemž v provozu je 30 dvanáctimetrových Mercedes eCitaro (na konci roku půjde o 60). Od roku 2025 bude na lince 39A vyjíždět také deset vodíkových autobusů od CaetanoBus. Na linkách 2A a 3A navíc poprvé malé autobusy značky Rampini s vodíkovým a elektrickým pohonem. Nahradí čistě elektrické autobusy, které "dosáhly svých limitů mechanického opotřebení," uvádí Wiener Linien v tiskové zprávě 29. července 2024. Deset nových autobusů nabízí vyšší účinnost a snížené emise a nepotřebují nabíjecí infrastrukturu v centru města. Vozový park pro obě linky tak lze zredukovat z 12 na 10. S novým Rampini Hydron s prodlouženým dojezdem zůstává Wiener Linien také flexibilní a může snadno reagovat na jakékoli změny jízdního řádu.
Současný autobus a jeho nástupce jsou si rozměrově i vnějším vzhledem podobné, technicky je však bateriovo-vodíkový autobus v segmentu minibusů novinkou.
Rampini Hydron je poháněn elektromotorem o výkonu 230 kW, který čerpá energii ze 170 kWh baterie. Vodíkový palivový článek generuje během jízdy elektrickou energii, autobus tak lze používat celý den bez dobíjení.
Plně klimatizované autobusy budou čerpat vodík a dobíjet se na stanicích H2 provozované Wien Energie a Wiener Netzen. Používá se zelený vodík lokálně vyrobený ve Vídni.
"Nový autobus jsme intenzivně testovali a využíváme synergie v rámci skupiny Wiener Stadtwerke. Inovativní technologie baterie-vodík umožňuje celodenní provoz bez přerušení nabíjením. Potřebný zelený vodík se vyrábí přímo na místě ve Vídni, takže jsme nezávislí a klimaticky neutrální. To znamená, že můžeme dále snížit emise a zároveň nabídnout našim cestujícím vysokou úroveň komfortu Wiener Linien," uvedla Gudrun Senková, generální ředitelka Wiener Linien pro technickou oblast.
Wiener Linien spolu s ministerstvem ochrany klimatu a EU investují do nákupu a údržby nových autobusů Rampini zhruba dvanáct milionů eur.
Caterina Rampini, Vice President a CEO v Rampini, říká: „Jsme potěšeni, že Wiener Linien, jeden z našich prvních a nejlepších zákazníků mimo Itálii, si u nás opět objednal autobusy. Jsme obzvláště hrdí na to, že se jedná o autobusy našeho nového a inovativního typu Hydron, který je prvním vodíkovým midibusem vyrobeným v Evropě“.
Rampini Hydron
- Vozidlo je 8 metrů dlouhé, 2,2 metrů široké a 3,25 metrů vysoké
- Celková kapacita: 42 cestujících (13 míst a 28 míst ke stání, 1 kombinace sedadla)
- Palivový článek s výkonem 30 kW
- Trakční baterie 175 kWh
- Typ hnacího ústrojí: elektrický centrální motor s výkonem 230 kW
- 3 vodíkové nádrže na střeše o objemu 5 kg každá (celková kapacita: 15 kg)
- Dojezd: nejméně 250 km