Foto: © Wiener Linien / Johannes Zinner
Vídni se daří udržovat nízký podíl černých pasažérů v MHD. Revizoři v roce 2018 odhalili 1,9% cestujících bez platné jízdenky. Pokuta dosahuje až 145 euro.
Vídni se daří udržovat nízký podíl černých pasažérů v MHD. Revizoři v roce 2018 odhalili 1,9% cestujících bez platné jízdenky. Pokuta dosahuje až 145 euro.
Revizoři v uplynulém roce odhalili ve Vídni 1,9 % neplatících cestujících v městské dopravě. Roční jízdné přijde na na 365 euro, pokuta je až 145 euro.
Kromě 2,6 milionu pasažérů vyráží každý den do vídeňské MHD více než stovka revizorů. V roce 2018 prošlo kontrolou celkem 5,7 milionu cestujících. A pouze 1,9 % z nich, tedy necelých 110 tisíc, se neprokázalo platnou jízdenkou. Vídni se tak daří držet podíl černých pasažérů pod dvěma procenty. Pro srovnání, v roce 2009 to bylo 3,3 % kontrolovaných cestujících.
Od ledna 2018 se pokuta za jízdu na černo zvýšila na 105 euro. Při platbě do dvou týdnů vzroste přirážka na 115 euro, pozdější platby již vyjdou na 145 euro. „Jízda na černo je nejen drahá, ale také neférová vůči těm, kteří jízdné platí. Černí pasažéři tak dostanou naši nejdražší jízdenku,“ uvádí ředitelka Wiener Linien Alexandra Reinagl.
Vídeňský dopravní podnik se ve své zprávě pochlubil i mezinárodním srovnáním s Hamburkem (4,5%), Berlínem (3%), Paříží (5%) a Frankfurtem (6 %). Nízký podíl černých pasažérů je podle Vídně výsledkem neustálých investic do sítě MHD i ojedinělého poměru ceny a výkonu. Vídeňská celoroční jízdenka totiž stojí 365 euro.
Kromě 2,6 milionu pasažérů vyráží každý den do vídeňské MHD více než stovka revizorů. V roce 2018 prošlo kontrolou celkem 5,7 milionu cestujících. A pouze 1,9 % z nich, tedy necelých 110 tisíc, se neprokázalo platnou jízdenkou. Vídni se tak daří držet podíl černých pasažérů pod dvěma procenty. Pro srovnání, v roce 2009 to bylo 3,3 % kontrolovaných cestujících.
Od ledna 2018 se pokuta za jízdu na černo zvýšila na 105 euro. Při platbě do dvou týdnů vzroste přirážka na 115 euro, pozdější platby již vyjdou na 145 euro. „Jízda na černo je nejen drahá, ale také neférová vůči těm, kteří jízdné platí. Černí pasažéři tak dostanou naši nejdražší jízdenku,“ uvádí ředitelka Wiener Linien Alexandra Reinagl.
Vídeňský dopravní podnik se ve své zprávě pochlubil i mezinárodním srovnáním s Hamburkem (4,5%), Berlínem (3%), Paříží (5%) a Frankfurtem (6 %). Nízký podíl černých pasažérů je podle Vídně výsledkem neustálých investic do sítě MHD i ojedinělého poměru ceny a výkonu. Vídeňská celoroční jízdenka totiž stojí 365 euro.
Cestující pražskou MHD utratí za roční kupon 3 650 korun. Podle statistiky pražského dopravního podniku přichytili revizoři v loňském roce přes 220 tisíc černých pasažérů, to je asi o 40 tisíc méně než v roce 2017.
Zdroj: Zahraniční kancelář města Vídně