Reklama
Reklama
person rebus  date_range 28.04.2025

První z deseti elektrických kloubových autobusů Mercedes-Benz eCitaro G s vodíkovým pohonem „H₂ mode“ jsou v hlavním městě Bádenska-Württemberska od února 2025. Stuttgarter Straßenbahnen AG tím ukončuje fázi testování alternativních pohonných technologií a začíná pro autobusovou síť ve Stuttgartu budovat bezemisní autobusovou flotilu. V současné době připravuje svá autobusová depa v Gaisburgu a Möhringenu pro 60 elektricky poháněných autobusů.

Městská dopravní společnost Stuttgarter Straßenbahnen AG (SSB) již nebude nakupovat dieselové autobusy a od roku 2027 hodlá v centru hlavního města spolkové země Bádensko-Württembersko využívat pouze bezemisní autobusy. eCitara G s palivovými články pro prodloužení dojezdu jsou první bezemisní autobusy, které SSB integruje do svého vozového parku v rámci pravidelného nákupu náhradních vozů po požáru v depu Gaisburg v roce 2021. Od roku 2035 plánuje SSB zajišťovat celou autobusovou síť ve Stuttgartu klimaticky neutrálním způsobem. S provozem v režimu H₂ mohou být kloubové elektrické autobusy eCitaro G v určitých trasách využívat jako zdroj energie výhradně vodík z palivového článku. Palivový článek pracuje v provozním rozsahu mezi 20 a maximálně 40 kW, a to i v režimu H₂. Autobusy tak nejsou závislé na stacionárním nabíjení baterií elektřinou ze sítě. Ve srovnání s hybridními nebo čistě elektrickými technologiemi to zvyšuje jejich provozní rádius. Stuttgart si také slibuje jejich uplatnění v kopcovitém terénu a hustém provozu. Třídveřové kloubové autobusy SSB s palivovými články mohou ujet až 360 kilometrů na naplnění nádrže. SSB má již Gaisburgu vodíkovou čerpací stanici, která je v současné době plněna návěsy a v budoucnu bude připojena potrubím. „ Abychom mohli našim cestujícím nabídnout obvyklý stabilní a zároveň flexibilní autobusový systém, a to i s alternativními pohonnými systémy, musíme kombinovat silné stránky různých pohonných systémů v rámci vozového parku. Proto jsme velmi rádi, že nyní můžeme tyto autobusy používat ,“ říká Markus Wiedemann, vedoucí autobusového provozu SSB Ve srovnání s vozidlem poháněným pouze vodíkem a malou vyrovnávací baterií dokáže nové eCitaro G s palivovými články a režimem H₂ mnohem lépe a efektivněji ukládat energii získanou rekuperací při brzdění do svých velkých baterií. To zvyšuje celkovou účinnost palivových článků vozu, zejména v městském provozu s častým brzděním, ale také v obtížném terénu, například ve stoupáních, jako je Stuttgart Weinsteige. V neposlední řadě velká kapacita baterie umožňuje použití vysokého výkonu pohonu na delší vzdálenosti, aniž by palivový článek musel pracovat v neefektivním horním rozsahu výkonu. Při plánování tras poskytli SSB předběžné poradenství odborníci z Daimler Buses, uvádí Daimler Buses v tiskové zprávě. SSB je vývojovým partnerem společnosti Daimler Buses pro autobus Mercedes-Benz eCitaro G s palivovými články a režimem H₂. Vozidla Mercedes-Benz eCitaro G s palivovými články pro SSB jsou vybavena čtyřmi vysokonapěťovými bateriemi NMC3 s celkovou kapacitou 392 kWh. Kompaktní modul palivového článku má maximální výkon 60 kW a je umístěn na střeše zadní části přímo za kloubovým spojem. Na střeše je umístěno šest vodíkových nádrží s celkovou kapacitou 30 kilogramů H₂. Kloubové autobusy mají 47 sedadel pro cestující City Star Eco s modrožlutými látkovými potahy a výkonnou klimatizací Thermatronic. V premiérovém vozidle jsou čtyři sedadla v přední části ve výrazné šedé barvě s červenou příčkou a logem prvoligového fotbalového týmu VfB Stuttgart. Vizuál podtrhuje úzké vazby SSB se sportovním klubem z hlavního města Bádenska-Württemberska. Ke stání je k dispozici prostor pro 77 cestujících, celkově lze přepravit až 124 cestujících. Vozy jsou vybaveny technologií LED osvětlení po celém obvodu, regulací náklonu a elektrohydraulickým inteligentním ekologickým řízením. Mezi bezpečnostní a asistenční systémy patří asistent odbočování Sideguard Assist 2 a Frontguard Assist, Traffic Sign Assist (asistent rozpoznávání dopravních značek), Attention Assist (asistent pozornosti řidiče) a systém sledování tlaku v pneumatikách (TPM). K dispozici je také couvací kamera, systém video dohledu s pěti mini kopulovitými kamerami a 8" barevným TFT LCD monitorem a také záznamník dat o nehodách. Vybavení doplňují ručně ovládaná skládací rampa na centrálních vstupních dveřích, velké množství dvojitých USB zásuvek v interiéru a dva velkoryse dimenzované speciální prostory s úložnými a opěrnými plochami pro invalidní vozíky a kočárky. V příštích několika letech plánuje SSB investovat celkem 31 milionů eur do bezemisních autobusů pro svůj vozový park. Stát podporuje dodatečné investice do pořízení autobusů s alternativními pohony, v tomto konkrétním případě částkou 1,4 milionu eur. Hlavní město Stuttgart podporuje provozovatele své veřejné dopravní sítě při pořizování autobusů doplňkovým financováním ve výši přibližně 3,4 milionu eur. První eCitaro G s tímto pohonným systémem dodal Daimler Buses na konci roku 2023 do Mannheimu.

Zpravodajství
Technické muzeum v Brně otevřelo brány svého depozitáře v Řečkovicích veřejnosti v sobotu 26. a v neděli 27. dubna 2025. Co bylo k vidění?
Reklama
istorické trolejbusy a autobusy vypraví Dopravní společnost Zlín – Otrokovice ve čtvrtek 1. a ve čtvrtek 8. května 2025 na běžné linky, zastaví na všech zastávkách a jízda bude za běžné jízdné. Historické trolejbusy i autobusy budou jezdit na linkách jako vložené spoje podle zvláštních jízdních řádů.
Na adresu německé celostátní jízdenky na veřejnou dopravu Deutschlandticket od jejího zavedení v květnu 2023 přichází kritika i pochvaly. Jízdenka platí pro neomezené cestování místní a regionální veřejnou dopravou po celém Německu. Mnoho kritiků argumentuje, že lístek nemotivuje motoristy k cestování veřejnou dopravou místo používání auta. Výzkumníci z renomovaného německého výzkumného ústavu nyní ukazují, že významná část cest dříve uskutečňovaných autem nyní díky "německé jízdence" probíhá veřejnou dopravou. Kromě toho byly delší cesty autem, nad 30 kilometrů, nahrazeny autobusem nebo vlakem. Deutschlandticket také vedl k velkému snížení emisí uhlíku.
Irizar i6S Efficient poháněný vodíkem dokončil okružní cestu mezi malým španělským městem Ormaiztegi, sídlem společnosti Irizar, a městem Briançon ve Francouzských Alpách. Celková trasa měřila 2 500 kilometrů. Při své cestě projelo vozidlo několika městy v Pyrenejích a Provence ve Francii. Cestou Irizar i6S Efficient Hydrogen podle výrobce překonal převýšení více než 1 400 metrů a prokázal dojezd 900 km.
Po zimě startuje v sobotu 26. dubna od 10 do 17 hodin první Den Pražské integrované dopravy, tentokrát na vlakovém nádraží ve Slaném. Akce je spojena se Dnem Cyklohráčku, Dnem otevřených dveří areálu provozovny ČSAD Slaný a zahájením 29. sezóny Železničního muzea Zlonice.
Windlog a cargo-partner přepravují do brazilského Trindadu "Vox Patris", s hmotností jako deset afrických slonů a výškou jako žirafa nejde o obyčejný zvon a ani jeho deset tisíc dlouhá cesta z Polska do Brazílie není obyčejná, představuje i pro velké firmy zabývající se nadrozměrnými náklady velkou logistickou výzvu.
Již tradičně každý rok připravujeme souhrn cyklobusových linek. V některých regionech jsou autobusy s rozšířenou přepravou kol v provozu už od března. V Královéhradeckém krají vyjíždí o Velikonocích. Letos jsme do našeho přehledu přidali vlaky, na řadě míst na ně cyklobusy navazují. Také jsme se zeptali na Ministerstvu dopravy, jak je to s přepravou elektrických kol.
Muzeum dopravy ve Strašicích na Velký pátek 18. dubna zahájí letošní sezónu veřejných jízd historických vozů MHD v ulicích Plzně. Trolejbus Škoda 15 Tr pojede po trase LOBZY - Hl. nádraží - Prokopova - Doudlevce - SÍDLIŠTĚ BORY a po stejné trase zpět. Tato nostalgická linka připomene 50 let od zavedení trolejbusů do čtvrti Lobzy, které připadá právě na letošní rok. Svézt se můžete i autobusem KAROSA ŠL 11.
Dopravní podnik Wiener Linien pravidelně investuje do své infrastruktury a modernizace, i letos půjde o stovky milionů eur. A obliba veřejné dopravy ve Vídni každoročně stoupá. V roce 2024 využilo metro, tramvaje a autobusy 873 milionů osob, tedy 2,4 milionu lidí denně. To představuje oproti předchozímu roku nárůst o 6,8 %. Poprvé klesl podíl automobilové dopravy.
Rok 2024 byl pro VDL Groep podle očekávání méně úspěšný než rok předchozí. Rodinný podnik však takový výsledek očekával. Okamžitý dopad měly ukončení provozu VDL Nedcar, nepříznivé okolnosti způsobené nedostatkem materiálu a následným zpožděním dodávek autobusů, stagnující vývoj na trhu a zvýšené náklady. Obrat VDL Bus & Coach se zvýšil, zůstala ale ztrátová. Na letošní rok jsou objednávky na elektrické autobusy Citea vyčerpány, k dispozici bude nová zájezdová Futura.
Aktuálně
Mimozáruční opravy a odstraňovány poruch, závad a poškození autobusů OTOKAR Vectio U LE 10,1, které DSÚK provozuje od roku 2023 , bude zajišťovat společnost Zliner. Záruka všech 90 nakoupených autobusů od OTOKAR OTOMOTIVE uplyne v říjnu 2026. Na karosérii a lak pak za další dva roky. Záruční servis poskytuje BUSPLAN - zástupce tureckého výrobce pro ČR a SR.
Chorvatské hlavní město pokračuje ve svých plánech na elektrifikaci veřejné dopravy. Po prvních nakoupenýcn elektrických autobusech záhřebský dopravce ZET zahájil výběrové řízení na 70 bateriově elektrických autobusů s cílem modernizovat a dekarbonizovat vozový park města. Investice má hodnotu 50 milionů eur.
Společnost IVECO BUS Iberica zahájila dodávku 102 autobusů CROSSWAY pro BUSWAY Coimbra, která má za cíl posílit její vozový park pro provoz v rámci meziobecního sdružení Intermunicipal Community (CIM) regionu Coimbra. Od 1. července zahájí obce mezi Lisabonem a Portem nový systém veřejné dopravy. Po Lisabonu a Madeiře tak z České republiky přijedou do Portugalska další autobusy.
Vedení Zlínského kraje podepsalo se společnostmi SOLAR GLOBAL a PKV BUILD deklaraci s cílem nasadit do provozu od roku 2030 první autobusy na vodíkový pohon. Využívat by měly lokálně vyráběný zelený vodík. Zatím byl uveden do komerčního provozu elektrolyzér v Napajedlích, další místa by měla následovat. O konkrétních částech kraje, kde by měly autobusy jezdit, se zatím jedná.
Reklama
Výrobce autobusů Iveco dodal od roku 2009 do Brazílie již 10 000 školních autobusů, které za 16 let přepravily miliony studentů. Autobusy jsou součástí speciálního programu Caminho da Escola, jehož cílem je usnadnit studentům žijícím ve venkovských oblastech Brazílie cestování za vzděláním.
Litevská skupina Dancer přišla v roce 2018 na trh s elektrickým městským autobusem vyrobeným z kompozitních materiálů z recyklovaných PET láhví. S pomocí evropských fondů byl vyvinutý jako "vizionářský přístup k automobilovému průmyslu" od nuly. V první fázi vycházel z trolejbusu Škoda 14Tr. Dancer získal osvědčení EU pro provoz s cestujícími v roce 2019. První dva autobusy vyjely před pěti lety v litevském přístavním městě Klaipéda . Právě Kaipéda bude zřejmě jediným městem s elektrobusy Dancer. Jejich výrobce vyhlásil konkurz.
Allgäu Airport Express zajišťuje kyvadlovou dopravu mezi terminálem na letišti v Memmingenu v Bavorsku a hlavním nádražím v Mnichově. Se sedmi oranžovými třínápravovými autokary Setra ComfortClass zajišťuje kyvadlovou dopravu až 15krát denně. Každý autokar disponuje 69 sedadly a společnost je tak schopna uspokojit rostoucí poptávku po rychlém spojení z regionu Allgäu do bavorského hlavního města.
Podle požadavků výběrového řízení zveřejněného 13. února 2025 vyrobí v Libchavách pro lázeňské město v západních Čechách dva dvanáctimetrové třídvéřové autobusy ENS. Nabídka SOR Libchavy byla vyhodnocena jako nejvýhodnější.
Město Dunkerk objednalo deset vozů Heuliez GX 337 H2 a aglomerace Grand Annecy se rozhodla pořídit tři tyto vodíkové autobusy. Nová vozidla v roce 2026 posílí stávající flotily elektrických autobusů značky, jde ale o první krok k vodíkové technologii.
Výrobce autobusů Scania rozšiřuje prostřednictvím nové varianty podvozku nabídku elektrických bateriových autobusů pro regionální dopravu. Nový podvozek kombinuje nedávno uvedený elektrický pohon, nové možnosti nabíjení a zadních náprav. Podvozek je variantou platformy se sníženým vstupem a pohonem 4x2, který využívá baterie Northvolt s kapacitou až 520 kWh, který představila Scania v říjnu 2023 na Busworld ve verzi elektrického autobusu s karosérií Castrosua. Baterie vyvinuté se švédským výrobcem Northvolt speciálně pro těžká užitková vozidla mají za optimálních podmínek umožnit dojezd přes 500 km na jedno nabití.
Reklama
Bustec
Reklama
TEZAS navíc
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací