Vláda na jednání 21. prosince schválila zákon o podpoře nízkoemisních vozidel prostřednictvím zadávání veřejných zakázek a veřejných služeb v přepravě cestujících.
Vláda na jednání 21. prosince schválila zákon o podpoře nízkoemisních vozidel prostřednictvím zadávání veřejných zakázek a veřejných služeb v přepravě cestujících.
Zákon o podpoře nízkoemisních vozidel prostřednictvím zadávání veřejných zakázek a veřejných služeb v přepravě cestujících (zákon o podpoře nízkoemisních vozidel) byl připraven ve spolupráci Ministerstva pro místní rozvoj s Ministerstvem dopravy. Na silnicích se tak má výrazně zvýšit počet ekologických vozidel používaných státem, kraji či obcemi. Rovněž se výrazně navýší počet ekologických vozidel používaných dopravci k zajišťování dopravní obslužnosti. Veřejný sektor půjde v tomto směru soukromému příkladem, uvádí MMR.
„Zákon stanovuje minimální podíly nízkoemisních vozidel a vozidel s nulovými emisemi při zadávání veřejných zakázek a při pořizování veřejných služeb v přepravě cestujících. Snažíme se dělat naši dopravu ekologičtější,“ uvedla ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová. Návrh zákona byl konzultován se zástupci ostatních resortů, úřadů a samospráv v rámci Pracovní skupiny pro revizi směrnice o čistých vozidlech Ministerstva pro místní rozvoj a následně v rámci meziresortního připomínkového řízení.
Cílem zákona je řádně transponovat novelu směrnice o čistých vozidlech, kterou je ČR jakožto členský stát Evropské unie povinna uvést v účinnost právními a správními předpisy do 2. srpna 2021. Transpoziční právní úprava tak musí nabýt účinnosti nejpozději do 2. srpna 2021.
Zákon se vztahuje na smlouvy uzavřené na nadlimitní veřejné zakázky a veřejné služby v přepravě cestujících při překročení stanovené prahové hodnoty, a to ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona do 31. prosince 2030. Výše minimálních podílů ekologických vozidel v prvním sledovaném období (do konce roku 2025) je pro osobní automobily a lehká užitková vozidla 29,7 %, pro autobusy 41 % a pro nákladní automobily 9 %. V následujícím sledovaném období (do konce roku 2030) budou tyto podíly dále navýšeny. Poloviny podílu stanoveného pro autobusy bude muset být dosaženo bezemisními vozidly.
„Zákon stanovuje minimální podíly nízkoemisních vozidel a vozidel s nulovými emisemi při zadávání veřejných zakázek a při pořizování veřejných služeb v přepravě cestujících. Snažíme se dělat naši dopravu ekologičtější,“ uvedla ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová. Návrh zákona byl konzultován se zástupci ostatních resortů, úřadů a samospráv v rámci Pracovní skupiny pro revizi směrnice o čistých vozidlech Ministerstva pro místní rozvoj a následně v rámci meziresortního připomínkového řízení.
Cílem zákona je řádně transponovat novelu směrnice o čistých vozidlech, kterou je ČR jakožto členský stát Evropské unie povinna uvést v účinnost právními a správními předpisy do 2. srpna 2021. Transpoziční právní úprava tak musí nabýt účinnosti nejpozději do 2. srpna 2021.
Zákon se vztahuje na smlouvy uzavřené na nadlimitní veřejné zakázky a veřejné služby v přepravě cestujících při překročení stanovené prahové hodnoty, a to ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona do 31. prosince 2030. Výše minimálních podílů ekologických vozidel v prvním sledovaném období (do konce roku 2025) je pro osobní automobily a lehká užitková vozidla 29,7 %, pro autobusy 41 % a pro nákladní automobily 9 %. V následujícím sledovaném období (do konce roku 2030) budou tyto podíly dále navýšeny. Poloviny podílu stanoveného pro autobusy bude muset být dosaženo bezemisními vozidly.

Na podzim 2026 má být ve Varšavě téměř 300 nových autobusů


