Veřejná doprava u Hannoveru s nemoH
Od 29. srpna bude v Garbsenu v Německu v běžném provozu autonomní minibus EasyMile. Vozidlo EZ10 s autonomní úrovní 4 je schválen TÜV pro použití v silničním provozu. Většinu jízdních situací zvládá nezávisle (bez servisního personálu na palubě). Foto Matthias Falk - hannover_photography

Autonomní minibus EasyMile jako kyvadlová doprava mezi tramvajovou zastávkou a technickou univerzitou v Garbsenu v Dolním Sasku. Provoz New Mobility Hannover/nemoH zajišťuje místní dopravce jako doplněk k pravidelným linkám.
Autonomní minibus EasyMile jako kyvadlová doprava mezi tramvajovou zastávkou a technickou univerzitou v Garbsenu v Dolním Sasku. Provoz New Mobility Hannover/nemoH zajišťuje místní dopravce jako doplněk k pravidelným linkám.
Šest míst k sezení, maximální rychlost 15 km/h na vzdálenost přibližně dvou kilometrů: nemoH – zkratka pro „New Mobility Hannover“ – nemůže konkurovat běžným regionálním autobusům. S inovativním minibusem EZ10 od francouzské společnosti EasyMile však region Hannover poprvé testuje využití automatizovaných vozidel pro kyvadlovou dopravu, jako doplněk k pravidelné autobusové dopravě.

Od 29. srpna do listopadu 2022 bude nemoH bez řidiče, ale s průvodcem, přepravovat cestující ve všední dny v době nízké poptávky a doplňovat běžnou nabídku jízdních řádů na lince 404 mezi zastávkou Schönebecker Allee a technickou univerzitou Leibniz Universität Hannover v Garbsenu.

Autonomní řízení v příštích několika letech zásadně změní naši mobilitu – včetně místní veřejné dopravy. Automatizované elektrické autobusy mohou pomoci při rozvoji obytných čtvrtí nebo pracovišť a vzdělávacích míst jako tady v kampusu v Garbsenu bez železničního spojení způsobem založeným na potřebách a šetrným k životnímu prostředí. V několikatýdenním testu v terénu chceme získat poznatky, které nám pomohou odpovědět na otázky týkající se bezpečnosti, technologie a přijetí automatizovaných vozidel. Chceme se dozvědět, co musíme v budoucnu zvážit u projektů s autonomními vozidly v místní veřejné dopravě,“ řekl hejtman kraje Steffen Krach při slavnostním představení 22. srpna.

Region Hannover se s nemoH účastní společného evropského projektu Planning for Autonomous Vehicles (PAV) - s dalšími třemi evropskými lokalitami: Almere (Nizozemsko), Varberg (Švédsko) a Inverness (Skotsko). Využití automatizovaných vozidel je sledováno a vyhodnocováno. V regionu Hannover provozuje vozidlo společnost regiobus Hanover GmbH, která je z prvních zkušeností podle svých slov doslova nadšená.

Počáteční a konečný bod je na tramvajové zastávce Schönebecker Allee, kde samostatný autobusový pruh umožňuje bezpečné zastavení a přípravu na další cestu. Zhruba dvoukilometrová trasa odtud vede k autobusové zastávce Garbsen-Mitte/An der Universität a zase zpět. Na cestě jsou dva kruhové objezdy, z nichž jeden slouží k odbočování, a křižovatka řízená semafory. V případě neočekávané poruchy automatizovaného autobusu je v blízkosti připraven běžný linkový autobus.

Prezident Leibniz Universität Hannover Prof. Dr. Volker Epping uvedl: „Velmi vítám testování nových konceptů mobility s cílem posílit a usnadnit spojení s naším kampusem strojního inženýrství. Je to nezbytným předpokladem pro kulturu kampusu a atraktivitu našeho strojního inženýrského oboru.“

Vozidlo vybrané pro pilotní projekt v regionu Hannover splňuje všechny požadavky plně automatizovaného řízení. V rámci pevně definované aplikace tedy není vyžadován žádný ovladač. Systém zvládne všechny vzniklé situace samostatně a plně automaticky (úroveň 4 VDA). Vzhledem k platnému schválení musí být vozidlo i nadále během provozu trvale sledováno obsluhou, která může zasáhnout v případě nouze.

Automatizovaný minibus je poháněn čistě elektricky a v Garbsenu dosahuje rychlosti 15 kilometrů za hodinu. Kapacita baterie je dostatečná pro každodenní použití mezi 10. a 16. hodinou, takže nabíjení není v provozní době nutné. Vozidlo má celkem 6 míst k sezení, přeprava ve stoje není povolena. Bezbariérové ​​užívání zaručuje elektricky výsuvná rampa. Na trase platí běžný tarif a předchozí registrace není nutná.

Vozidlo bylo zkontrolováno TÜV a schváleno odpovědným schvalovacím orgánem pro použití v silničním provozu.

Základním požadavkem pro schválení a uvedení do provozu bylo zajištění bezpečného provozu automatizovaného minibusu. Byla k tomu přijata řada bezpečnostních opatření. Použité vozidlo má vestavné LiDAR kamery a senzory. Lidar znamená „Detekce a měření světla“. Systém lidar je druh skeneru. Detekce překážek v daném nebezpečném prostoru je tak zaručena. Vozidla navíc jezdí pasivně a velmi opatrně reagují na každou potenciálně nebezpečnou situaci. Ve vozidle je vždy obsluha, která přebírá roli řidiče a ve výjimečných případech může zasáhnout i k ovládání vozidla za jízdy.

Dále bude po dobu pilotního projektu z důvodu bezpečnosti provozu snížena maximální povolená rychlost na trase na 30 km/h ve všech oblastech. Kromě toho budou indikovat provoz automatizovaného vozidla tabule na všech příjezdových cestách k trase. Před uvedením do provozu bylo také obnoveno dopravní značení.

Veřejná doprava u Hannoveru s nemoH
Představení projektu 22. srpna 2022. Zleva jednatelka provozovatele regiobus nemoH Elke von Zadel, starosta Hannoveru Belit Onay, starosta města Garbsen Claudio Provenzano, prezident univerzity Prof. Dr. Volker Epping a regionální hejtman Steffen Krach. Foto Matthias Falk - hannover_photography
Veřejná doprava u Hannoveru s nemoH
Vůz jede rychlostí 15 km/h a reaguje na každou potenciálně nebezpečnou situaci. Ve vozidle bude vždy obsluha, která přebírá roli řidiče a ve výjimečných případech může zasáhnout i k ovládání vozidla za jízdy. Foto Matthias Falk - hannover_photography
Veřejná doprava u Hannoveru s nemoH
Veřejná doprava u Hannoveru s nemoH
Prostor je pro 6 sedících osob a prostor pro vozíčkáře. Foto Matthias Falk - hannover_photography
Veřejná doprava u Hannoveru s nemoH
Vozidla EasyMile fungují po celém světě v různých prostorách, například v centrech měst, v nemocnicích, parcích nebo právě univerzitních kampusech. Foto Matthias Falk - hannover_photography
Veřejná doprava u Hannoveru s nemoH
Na provoz autonomního vozidla upozorňují světelné tabule a rychlost v oblasti byla snížena na 30 km/h. Foto Matthias Falk - hannover_photography
Veřejná doprava u Hannoveru s nemoH
Na trase jsou dva kruhové objezdy a světelná křižovatka. Foto Matthias Falk - hannover_photography