Ze setkání 31.března 2015: Výkonný ředitel Bonett Gas Investment (BGI) Zdeněk Voráček, místopředseda představenstva BGI Václav Holovčák a obchodní ředitel BGI Milan Fořt © BUSportál
Největším prodejcem stlačeného zemního plynu (CNG) v ČR se může letos stát i společnost, která zemní plyn nedistribuuje. 2016: Celkem více než 40 CNG stanic v síti Bonett jen v České republice.
Největším prodejcem stlačeného zemního plynu (CNG) v ČR se může letos stát i společnost, která zemní plyn nedistribuuje. 2016: Celkem více než 40 CNG stanic v síti Bonett jen v České republice.
Jak zaznělo na setkání se zástupci společnosti Bonett 31.3.2015 v Praze, Bonett se chce stát už letos největším prodejcem CNG v ČR. Společnost Bonett Gas Investment (Bonett) aktuálně provozuje největší síť CNG stanic v České republice. V roce 2014 společnosti Bonett meziročně vzrostl prodej CNG o 100 procent a překonal hranici 5 milionů m3. Podíl Bonettu na trhu v prodeji CNG v ČR v roce 2014 byl se 17 procenty téměř stejný, jako podíl společnosti RWE Energo. V roce 2015 Bonett plánuje otevřít dalších 15 CNG stanic a hodlá nejméně dvakrát zvýšit svůj prodej CNG na více než 10 milionů m3 a stát se tak v ČR letos jeho největším prodejcem.
Společnost Bonett stojí v ČR za největšími CNG projekty, jakými jsou např. pro Dopravní podnik města Brna nebo Pražské služby. Bonett vybudoval řadu velkých autobusových CNG stanic například v Kladně, Liberci, Přerově a dalších městech. Stanice Bonett jsou dnes v závodech Škoda Auto, Volkswagen, Iveco aj. Největší investicí je CNG stanice Kladno, kde k dnešnímu dni tankuje již 35 autobusů společnosti ČSAD MHD Kladno, v cílovém stavu by jich mělo být až 60 denně. Veřejně přístupná stanice byla otevřena v roce 2010, v letošním roce je zde očekáván prodej 2 milionů Nm3 CNG. Po posílení stanice na celkový výkon 1 000 Nm3/h to bude jedna z nejsilnějších stanic v České republice. Celková investice do projektu přesahuje 20 milionů korun.
„Nejvýkonnější stanicí společnosti Bonett je projekt dodaný Dopravními podniku města Brno. Jedná se dnes o nejvýkonnější CNG stanici ve střední Evropě," říká Václav Holovčák ze společnosti Bonett. Stanice o kapacitě téměř 4 000 m3 CNG za hodinu byla dodána pro projekt systému městské dopravy s celkem stovkou CNG autobusů. Stanice je schopna plnit najednou až 3 autobusy a průměrná doba naplnění přitom trvá jen 3,5 minuty. Jedná se o unikátní a energeticky nejšetrnější CNG technologii v České republice, stanice pracuje s aktuálním dostupným tlakem z plynárenské sítě, a to až do hodnoty 35 barů.
Skupina Bonett se dlouhodobě specializuje na oblast investic, provozu a dodávek stanic pro alternativní paliva. „Kromě investování a provozování CNG stanic jsme i největším dodavatelem specializovaných CNG stanic, v České a Slovenské republice jsme jich dodali více než 40. Dnes zajišťujeme i speciální technologie pro úpravu a čištění bioplynu a produkci biometanu, tedy zemního plynu vyrobeného z obnovitelných zdrojů,“ informuje Václav Holovčák.
Do realizovaných stanic pro stlačený zemní plyn (CNG) česká společnost Bonett doposud investovala více než 150 milionů a síť plánuje dále rozšiřovat. Celkové investice do CNG jsou předpokládány ve výši 400 až 500 milionů korun a společnost zvažuje i investici do LNG projektů (zkapalněného zemního plynu). Pro rok 2015 počítá Bonett s výstavbou dalších až 15 CNG stanic, na konci roku 2015 by měla mít v provozu minimálně 25 CNG stanic. V roce 2016 by pak měla mít síť Bonett více než 40 CNG stanic jen v České republice. Cílem společnosti je otevřít i asi 10 CNG projektů na Slovensku, pro rok 2016 uvažuje Bonett i o otevření několika projektů v dalších zemích, např. Polsku.
Bonett dodal v ČR a na Slovensku CNG stanice s celkovým výkonem téměř 12 000 kubíků za 1 hodinu. Současně provozuje souhrnně největší výkon v kompresi zemního plynu na veřejných stanicích CNG v ČR, a to v hodnotě vyšší než 3 000 kubíků za hodinu. Bonett vybavuje všechny své stanice maximální možnou dávkou platebních možností pro zákazníka, standardem jsou CNG karty, bankovní karty a hotovost. Bonett poskytuje možnost výběru partnerovi, zda využije Bonett investice, nebo zda si stanici koupí a zrealizuje jako svoji investici.
Společnost Bonett stojí v ČR za největšími CNG projekty, jakými jsou např. pro Dopravní podnik města Brna nebo Pražské služby. Bonett vybudoval řadu velkých autobusových CNG stanic například v Kladně, Liberci, Přerově a dalších městech. Stanice Bonett jsou dnes v závodech Škoda Auto, Volkswagen, Iveco aj. Největší investicí je CNG stanice Kladno, kde k dnešnímu dni tankuje již 35 autobusů společnosti ČSAD MHD Kladno, v cílovém stavu by jich mělo být až 60 denně. Veřejně přístupná stanice byla otevřena v roce 2010, v letošním roce je zde očekáván prodej 2 milionů Nm3 CNG. Po posílení stanice na celkový výkon 1 000 Nm3/h to bude jedna z nejsilnějších stanic v České republice. Celková investice do projektu přesahuje 20 milionů korun.
„Nejvýkonnější stanicí společnosti Bonett je projekt dodaný Dopravními podniku města Brno. Jedná se dnes o nejvýkonnější CNG stanici ve střední Evropě," říká Václav Holovčák ze společnosti Bonett. Stanice o kapacitě téměř 4 000 m3 CNG za hodinu byla dodána pro projekt systému městské dopravy s celkem stovkou CNG autobusů. Stanice je schopna plnit najednou až 3 autobusy a průměrná doba naplnění přitom trvá jen 3,5 minuty. Jedná se o unikátní a energeticky nejšetrnější CNG technologii v České republice, stanice pracuje s aktuálním dostupným tlakem z plynárenské sítě, a to až do hodnoty 35 barů.
Skupina Bonett se dlouhodobě specializuje na oblast investic, provozu a dodávek stanic pro alternativní paliva. „Kromě investování a provozování CNG stanic jsme i největším dodavatelem specializovaných CNG stanic, v České a Slovenské republice jsme jich dodali více než 40. Dnes zajišťujeme i speciální technologie pro úpravu a čištění bioplynu a produkci biometanu, tedy zemního plynu vyrobeného z obnovitelných zdrojů,“ informuje Václav Holovčák.
Do realizovaných stanic pro stlačený zemní plyn (CNG) česká společnost Bonett doposud investovala více než 150 milionů a síť plánuje dále rozšiřovat. Celkové investice do CNG jsou předpokládány ve výši 400 až 500 milionů korun a společnost zvažuje i investici do LNG projektů (zkapalněného zemního plynu). Pro rok 2015 počítá Bonett s výstavbou dalších až 15 CNG stanic, na konci roku 2015 by měla mít v provozu minimálně 25 CNG stanic. V roce 2016 by pak měla mít síť Bonett více než 40 CNG stanic jen v České republice. Cílem společnosti je otevřít i asi 10 CNG projektů na Slovensku, pro rok 2016 uvažuje Bonett i o otevření několika projektů v dalších zemích, např. Polsku.
Bonett dodal v ČR a na Slovensku CNG stanice s celkovým výkonem téměř 12 000 kubíků za 1 hodinu. Současně provozuje souhrnně největší výkon v kompresi zemního plynu na veřejných stanicích CNG v ČR, a to v hodnotě vyšší než 3 000 kubíků za hodinu. Bonett vybavuje všechny své stanice maximální možnou dávkou platebních možností pro zákazníka, standardem jsou CNG karty, bankovní karty a hotovost. Bonett poskytuje možnost výběru partnerovi, zda využije Bonett investice, nebo zda si stanici koupí a zrealizuje jako svoji investici.
Z informací, které zazněly v Praze nad rámec poskytnutých podkladů:
I u tak finančně náročných investic jako jsou plničky CNG nelze spoléhat na žádnou centrální strategii, protože zde jde o standardní konkurenční prostředí. Investoři si lokace tipují sami a nejenže svoje úmysly nekoordinují, ale do poslední chvíle je i nezveřejňují, tím se může stát, že vyrostou plničky najednou blízko sebe v určité lokalitě, zatímco jinde pokrytí nadále chybí. Z už zveřejněných záměrů Bonett uvádí např. Klatovy, Vyškov a Hodonín, ve výhledu stále figuruje Plzeň, kde ovšem mezitím dlouhodobě v minulosti neutěšenou situaci řešili i jiní investoři.
Na přetřes přišlo i LNG, tedy zkapalněná forma zemního plynu. Tady Bonett vidí krátkodobě reálnou perspektivu v kombinaci CNG/LNG plniček tam, kde není možnost na pevné připojení na vedení zemního plynu. V těchto oblastech by zásobník s LNG (transport cisternami) byl zároveň zdrojem pro přeměnu na CNG. Padlo i pár slov na téma vodíku, kde se dá očekávat tlak evropských institucí na vytvoření "vodíkové" sítě plniček v rámci dlouhodobé strategie EU.
Dagmar Braunová s využitím TZ Bonett
První CNG stanice na čerpací stanici pohonných hmot otevřela společnost Bonett mezi prvními už před osmi lety v Táboře
Z archivu BUSportálu
Nejnovější projekty. Foto Bonett