Madrid elektrifikuje svou autobusovou dopravu. Na konci roku plánuje vyřadit z provozu dieselové, v provozu budou jen autobusy na elektřinu a zemní plyn. Foto EMT
EMT Madrid objednala 150 elektrobusů od Irizar e-mobility a Solaris. Dodány budou postupně do roku 2023.
EMT Madrid objednala 150 elektrobusů od Irizar e-mobility a Solaris. Dodány budou postupně do roku 2023.
La Empresa Municipal de Transportes de Madrid (Městský dopravní podnik, EMT) objednala celkem 150 standardních elektrobusů, které do Madridu dorazí v letech 2022 až 2023, za částku 81 milionů eur (bez DPH). Vítězem dosud největšího elektrického tendru vypsaného EMT se stal španělský výrobce Irizar s 90 vozy Irizar ieBus a značka Solaris s další druhou šarží 60 Solaris Urbino 12. Dvanáctimetrové autobusy budou začleněny do madridského vozového parku postupně do konce roku 2023. Základní rozpočet pro toto výběrové řízení se zvýšil na 82,5 milionu eur (bez DPH).
EMT očekává, v souladu s cíli madridské strategie udržitelnosti životního prostředí, se bude do konce roku 2022 bude městská elektrická flotila skládat ze 190 vozidel a do konce roku 2023 dosáhne 329 vozidel. Průměrné stáří vozidel se ze současných 5,1 let do konce roku 2022 sníží na 4,64 roku.
Při výběrovém řízení hodnotil EMT hlavní kritéria: maximální cena 550 000 Eur za vůz, dodatečná záruka nabízená výrobci, dojezd vozidel a náklady na spotřebu energie. Kromě toho byl brán v úvahu také soubor dalších kritérií souvisejících s technickými nabídkami.
Strategický plán, který madridská městská rada a EMT navrhly do roku 2025, zahrnuje ambiciózní projekty pro pokrok v elektrifikaci v blízké budoucnosti. Součástí je také transformace současného centra La Elipa na referenční centrum pro umístění 100% elektrické flotily. Depo bude mít kapacitu až pro 318 elektrických autobusů a bude mít velký fotovoltaický systém, který bude národním měřítkem pro energetickou účinnost, uvádí EMT.
Magistrát města také požádal pro EMT v rámci Programu pomoci obcím na realizaci nízkoemisních zón a digitální a udržitelnou transformaci městské dopravy o financování z fondů Next Generation na pořízení 206 autobusů na elektřinu ve výši 41,2 milionu, předběžně je financování odsouhlaseno.
V současné době běží výběrové řízení na vypracování a realizaci projektu výstavby vodní elektrárny a podpůrné fotovoltaické instalace ve středisku Entrevías. Nová čerpací stanice poskytne několik zelených vodíkových dobíjecích stanic pro flotilu deseti autobusů, které EMT plánuje v první fázi pořídit. Projekt zahrnuje zprovoznění nezbytných zařízení pro výrobu, skladování a distribuci vodíku, instalaci a zprovoznění fotovoltaických panelů schopných vyrábět veškerou energii potřebnou pro výrobu H2 z obnovitelných zdrojů. Celková doba realizace je 19 a půl měsíce: jeden a půl měsíce pro vypracování projektu a 18 měsíců pro jeho realizaci.
EMT jako první španělský dopravce testoval autobusy s palivovými články na vodíkový pohon již v roce 2002. V roce 2020 podepisuje strategickou alianci s Národním centrem vodíkových a palivových článků (CNH2) s cílem podporovat vývoj a implementaci technologií aplikovaných na toto palivo. CNH2 je národní výzkumný prostor zaměřený na podporu výzkumu vodíkových a palivových článků.
Využití vodíku jako paliva je strategickým projektem zvláštní důležitosti v záměrech Městského dopravního podniku. Jak nový strategický plán do roku 2025, tak i environmentální strategie Madrid 360 považují za cíl zelenou a dekarbonizovanou společnost s udržitelným energetickým modelem. K tomu je zásadním milníkem transformace vozového parku: v prosinci letošního roku budou stažena dieselová vozidla a městský vozový park bude složen jen z autobusů na elektřinu a zemní plyn.
EMT očekává, v souladu s cíli madridské strategie udržitelnosti životního prostředí, se bude do konce roku 2022 bude městská elektrická flotila skládat ze 190 vozidel a do konce roku 2023 dosáhne 329 vozidel. Průměrné stáří vozidel se ze současných 5,1 let do konce roku 2022 sníží na 4,64 roku.
Při výběrovém řízení hodnotil EMT hlavní kritéria: maximální cena 550 000 Eur za vůz, dodatečná záruka nabízená výrobci, dojezd vozidel a náklady na spotřebu energie. Kromě toho byl brán v úvahu také soubor dalších kritérií souvisejících s technickými nabídkami.
Strategický plán, který madridská městská rada a EMT navrhly do roku 2025, zahrnuje ambiciózní projekty pro pokrok v elektrifikaci v blízké budoucnosti. Součástí je také transformace současného centra La Elipa na referenční centrum pro umístění 100% elektrické flotily. Depo bude mít kapacitu až pro 318 elektrických autobusů a bude mít velký fotovoltaický systém, který bude národním měřítkem pro energetickou účinnost, uvádí EMT.
Magistrát města také požádal pro EMT v rámci Programu pomoci obcím na realizaci nízkoemisních zón a digitální a udržitelnou transformaci městské dopravy o financování z fondů Next Generation na pořízení 206 autobusů na elektřinu ve výši 41,2 milionu, předběžně je financování odsouhlaseno.
V současné době běží výběrové řízení na vypracování a realizaci projektu výstavby vodní elektrárny a podpůrné fotovoltaické instalace ve středisku Entrevías. Nová čerpací stanice poskytne několik zelených vodíkových dobíjecích stanic pro flotilu deseti autobusů, které EMT plánuje v první fázi pořídit. Projekt zahrnuje zprovoznění nezbytných zařízení pro výrobu, skladování a distribuci vodíku, instalaci a zprovoznění fotovoltaických panelů schopných vyrábět veškerou energii potřebnou pro výrobu H2 z obnovitelných zdrojů. Celková doba realizace je 19 a půl měsíce: jeden a půl měsíce pro vypracování projektu a 18 měsíců pro jeho realizaci.
EMT jako první španělský dopravce testoval autobusy s palivovými články na vodíkový pohon již v roce 2002. V roce 2020 podepisuje strategickou alianci s Národním centrem vodíkových a palivových článků (CNH2) s cílem podporovat vývoj a implementaci technologií aplikovaných na toto palivo. CNH2 je národní výzkumný prostor zaměřený na podporu výzkumu vodíkových a palivových článků.
Využití vodíku jako paliva je strategickým projektem zvláštní důležitosti v záměrech Městského dopravního podniku. Jak nový strategický plán do roku 2025, tak i environmentální strategie Madrid 360 považují za cíl zelenou a dekarbonizovanou společnost s udržitelným energetickým modelem. K tomu je zásadním milníkem transformace vozového parku: v prosinci letošního roku budou stažena dieselová vozidla a městský vozový park bude složen jen z autobusů na elektřinu a zemní plyn.