ČSAD Střední Čechy v souvislostí s integrací uvede do provozu tři vysokokapacitní třínápravové autobusy IVECO Crossway LE 14,5m. V provozu budou na lince 315 z Prahy do Mnichova Hradiště. Foto ČSAD Střední Čechy
Od neděle 12. prosince bude do systému PID zahrnuta oblast Mladoboleslavska. Změny se dotknou téměř 130 linek, včetně Libereckého a Královéhradeckého kraje.
Od neděle 12. prosince bude do systému PID zahrnuta oblast Mladoboleslavska. Změny se dotknou téměř 130 linek, včetně Libereckého a Královéhradeckého kraje.
Od neděle 12. prosince bude do systému Pražské integrované dopravy (PID) zahrnuta oblast Mladoboleslavska. Při integraci bude zrušeno celkem 77 nezaintegrovaných linek, zavedeno 38 nových autobusových linek PID, na 12 linkách bude provoz upraven. Jednotlivé linky budou mezi sebou provázány, dojde tak k plošnější a efektivnější obsluze celého území. Veškerý provoz bude hlídán koordinačním dispečinkem PID. Na linkách bude platit pásmový a časový tarif PID s možností využití přestupních jízdenek i časových kuponů, a to v papírové i elektronické podobě, včetně možnosti nákupu jednorázového jízdného platební kartou u řidiče nebo pomocí mobilní aplikace PID Lítačka. Díky Tarifu PID ušetří cestující zejména při pravidelném dojíždění.
„Je pro nás prioritou, aby doprava v kraji byla pro občany co nejkomfortnější. Velice mě proto těší, že lidem z Mladoboleslavska přinášíme díky integraci nejen výhodnější jízdné, ale také lepší časové návaznosti. Za to, že se povedlo systém rozšířit do další části kraje, patří velké díky nejen organizátorům dopravy, ale také vedení jednotlivých obcí,“ uvedla hejtmanka Středočeského kraje Petra Pecková na slavnostním zahájení integrace v pátek 10. prosince.
„V souvislosti s integrací Mladoboleslavska musím zmínit nové a rychlé autobusové spojení Praha – Mladá Boleslav po dálnici D10, které přechází pod objednávku Středočeského kraje. Toto spojení zajistí pět nových linek, kdy všechny linky budou odjíždět z autobusového nádraží Černý Most a cesta do Mladé Boleslavi potrvá cca 40 min,“ řekl radní pro veřejnou dopravu Středočeského kraje Petr Borecký.
„Je pro nás prioritou, aby doprava v kraji byla pro občany co nejkomfortnější. Velice mě proto těší, že lidem z Mladoboleslavska přinášíme díky integraci nejen výhodnější jízdné, ale také lepší časové návaznosti. Za to, že se povedlo systém rozšířit do další části kraje, patří velké díky nejen organizátorům dopravy, ale také vedení jednotlivých obcí,“ uvedla hejtmanka Středočeského kraje Petra Pecková na slavnostním zahájení integrace v pátek 10. prosince.
„V souvislosti s integrací Mladoboleslavska musím zmínit nové a rychlé autobusové spojení Praha – Mladá Boleslav po dálnici D10, které přechází pod objednávku Středočeského kraje. Toto spojení zajistí pět nových linek, kdy všechny linky budou odjíždět z autobusového nádraží Černý Most a cesta do Mladé Boleslavi potrvá cca 40 min,“ řekl radní pro veřejnou dopravu Středočeského kraje Petr Borecký.
Díky integraci získají cestující na trasách pravidelné intervaly a častější spojení. Navíc pravidelní cestující ušetří například na trase Praha – Mladá Boleslav až 1000 korun měsíčně. „Kromě lepšího spojení s Prahou znamená
integrace dopravy také lepší přehled o aktuálním provozu autobusů díky
mobilní aplikaci PID Lítačka, která umí zobrazit aktuální stav a polohu
každého vozidla a zároveň vám sama spočítá jízdné pro vyhledané spojení.
S PID Lítačkou si lidé mohou navíc koupit jednorázové jízdenky i
výhodné předplatní kupony z pohodlí domova,“ podotkl ředitel ROPID Petr Tomčík.
ČSAD Střední Čechy v souvislostí s integrací uvede do provozu tři nové vysokokapacitní třínápravové autobusy IVECO Crossway LE 14,5m s nejvyšší emisní normou Euro VI - Step D. Vzorový autobus byl představen na autobusovém nádraží v Benátkách nad Jizerou v rámci slavnostního zahájení integrace. Tento osvědčený typ autobusu bude v rámci PID zajišťovat linku 315 z Prahy do Mnichova Hradiště. Autobus s délkou 14,5 metru a dvěma dveřmi přepraví 58 sedících cestujících. Kapacita sedících cestujících je přitom vyšší než u současných klasických kloubových autobusů - uveze 110 cestujících. Prostor je přizpůsoben pro přepravu minimálně dvou kočárků nebo vozíčkářů. Vozidlo splňuje všechny Standardy PID včetně zcela nového barevného provedení. Dopravce již od roku 2017 pořizuje všechny autobusy dle výše uvedených standardů kvality, samozřejmostí je i plná klimatizace pro cestující a kompletní odbavovací a informační systém, kromě platby v hotovosti lze platit za jízdné bezkontaktní bankovní kartou nebo mobilní aplikací PID. Podíl nízkopodlažních autobusů ve vozovém parku firmy se tímto nákupem navýšil již na 79 %. Nové vozy dodal prodejce IVECO BUS společnost TEZAS servis.
Po dlouhých přípravách se v neděli 12. prosince rozjedou na Mladoboleslavsku v systému PID také autobusy Arrivy. Integrace odstartuje už 25 minut po půlnoci prvním nočním spojem na lince z Prahy do Liberce. Nově se díky integraci celé oblasti objeví Arriva třeba i na dosud neprovozované lince z hlavního města do Liberce nebo Jičína, naopak vyklidí část území od Benátek nad Jizerou k Brandýsu nad Labem. Zajímavostí je i první propojení na mezinárodní linku v rámci PID, o víkendech pojede z Prahy přes Liberec a Nové Město pod Smrkem až do polského lázeňského města Świeradów-Zdrój.
Integrace změní většinu zaběhlých činností na Mladoboleslavsku. Cestujícím přestanou platit čipové karty vydávané Arrivou zároveň tím definitivně skončí i odbavovací zařízení od firmy EMTEST. Mladoboleslavský provoz byl v rámci společnosti poslední, kde se takto dlouho pokladny s označením Mijola 126i udržely v provozu. Arriva musela kvůli integraci kompletně obměnit odbavovací systém i další komponenty informačních systému v šedesátce autobusů v provozovně Kosmonosy. Finalizování změny odbavovacího zařízení musí proběhnout na poslední chvíli, protože do přechodu na systém PID musí autobusy dojezdit ve starém režimu.
Integrace změní většinu zaběhlých činností na Mladoboleslavsku. Cestujícím přestanou platit čipové karty vydávané Arrivou zároveň tím definitivně skončí i odbavovací zařízení od firmy EMTEST. Mladoboleslavský provoz byl v rámci společnosti poslední, kde se takto dlouho pokladny s označením Mijola 126i udržely v provozu. Arriva musela kvůli integraci kompletně obměnit odbavovací systém i další komponenty informačních systému v šedesátce autobusů v provozovně Kosmonosy. Finalizování změny odbavovacího zařízení musí proběhnout na poslední chvíli, protože do přechodu na systém PID musí autobusy dojezdit ve starém režimu.
Integrace autobusů na Mladoboleslavsku + přesahy do Libereckého a Královéhradeckého kraje
Výrazně bude posíleno spojení mezi Prahou a Mladou Boleslaví, část nových linek PID bude pokračovat do Libereckého a Královéhradeckého kraje, například do Liberce, Semil, Jičína, Harrachova, Vysokého nad Jizerou nebo Horních Míseček. Na území mimo Středočeský kraj bude na těchto linkách platit tarif IDOL (345, 427, 700, 717, 720, 721, 722, 730) nebo IREDO (412, 723, 724, 725). U části linek bude v některých úsecích souběžná platnost různých tarifů. Více ZDE.
Nové linky PID na Českolipsko
Zahrnutí mezikrajských linek 400 a 410 vedoucích do Libereckého kraje. Linky budou vyjíždět od stanice metra Střížkov, už nebudou jezdit na Nádraží Holešovice. Páteřní linka 400 pojede přes Mělník, Dubou a Českou Lípu do Nového Boru, vybrané spoje budou pokračovat dál do Rumburka nebo Cvikova. Doplňková linka 410 pojede přes Mělník a Dubou do Doks, Mimoně a Jablonného v Podještědí. V úseku na území Prahy a Středočeského kraje bude platit tarif PID, v úsecích na území Libereckého kraje bude platit tarif IDOL. Při cestách přes hranice krajů bude platit tzv. lomený tarif. Více ZDE.
Zahrnutí mezikrajských linek 400 a 410 vedoucích do Libereckého kraje. Linky budou vyjíždět od stanice metra Střížkov, už nebudou jezdit na Nádraží Holešovice. Páteřní linka 400 pojede přes Mělník, Dubou a Českou Lípu do Nového Boru, vybrané spoje budou pokračovat dál do Rumburka nebo Cvikova. Doplňková linka 410 pojede přes Mělník a Dubou do Doks, Mimoně a Jablonného v Podještědí. V úseku na území Prahy a Středočeského kraje bude platit tarif PID, v úsecích na území Libereckého kraje bude platit tarif IDOL. Při cestách přes hranice krajů bude platit tzv. lomený tarif. Více ZDE.
Odbavení a místenky na linkách přes hranice krajů a integrovaných dopravních systémů
K přelomu tarifu PID na tarif IDOL/IREDO dochází vždy v poslední zastávce v systému PID, která je většinou i první zastávkou v návazném tarifním systému. U linek se souběhem tarifů na dlouhém úseku se budou tarify automaticky lámat vždy v poslední zastávce systému, ze kterého cestující jede, to znamená ve směru z PID do IDOL v poslední zastávce v síti PID, ve směru z IDOL do PID v poslední zastávce v systému IDOL. Cestující si ale na požádání může zvolit i jinou zastávku z překryvných (společných pro PID i IDOL) zastávek. K tomuto překryvu v praxi dochází pouze na hranici systémů PID a IDOL, na hranici s východočeským systémem IREDO je vždy hraniční výhradně jedna zastávka.
Časová platnost jízdenek PID směrem z Libereckého kraje
Pokud bude prodána jízdenka PID například v Harrachově, Mísečkách či Rumburku, uplynou do vjezdu do systému PID až 2 hodiny a jízdenka mezitím nebude platná. S posunem časové a pásmové platnosti tzv. navazujícího jízdního dokladu PID se počítá od první zastávky v systému PID.
Místenky pro dálkové linky
Rezervace míst bude fungovat i nadále prostřednictvím systému AMS BUS a to na linkách 345, 400, 410, 700, 720 a 730. Na každém spoji bude tímto systémem k dispozici pro rezervaci 20 míst. Rezervace nebude možná pro cesty mezi Prahou a Středočeským krajem, ale pouze do vzdálenějších destinací, například Praha – Nový Bor, Praha – Jilemnice , nebo Mladá Boleslav – Harrachov. Rezervace bude stát 15 korun a k dispozici bude samostatně bez jízdenky.
Rozšíření integrace na Rakovnicku + nová linka do Žatce
Rozšíření linek PID do Ústeckého kraje. Ze Zličína vyjede nová autobusová linka PID 405 až do Žatce a vznikne také nové přímé spojení Praha – Kralovice u Rakovníka i jako náhrada za zrušenou vlakovou linku S53. Zrychlení a posílení spojů (v ranní špičce a o víkendu) se také dočká hlavní trasa Praha – Rakovník expresní linkou 404 v rychlejší trase. Více ZDE.
K přelomu tarifu PID na tarif IDOL/IREDO dochází vždy v poslední zastávce v systému PID, která je většinou i první zastávkou v návazném tarifním systému. U linek se souběhem tarifů na dlouhém úseku se budou tarify automaticky lámat vždy v poslední zastávce systému, ze kterého cestující jede, to znamená ve směru z PID do IDOL v poslední zastávce v síti PID, ve směru z IDOL do PID v poslední zastávce v systému IDOL. Cestující si ale na požádání může zvolit i jinou zastávku z překryvných (společných pro PID i IDOL) zastávek. K tomuto překryvu v praxi dochází pouze na hranici systémů PID a IDOL, na hranici s východočeským systémem IREDO je vždy hraniční výhradně jedna zastávka.
Časová platnost jízdenek PID směrem z Libereckého kraje
Pokud bude prodána jízdenka PID například v Harrachově, Mísečkách či Rumburku, uplynou do vjezdu do systému PID až 2 hodiny a jízdenka mezitím nebude platná. S posunem časové a pásmové platnosti tzv. navazujícího jízdního dokladu PID se počítá od první zastávky v systému PID.
Místenky pro dálkové linky
Rezervace míst bude fungovat i nadále prostřednictvím systému AMS BUS a to na linkách 345, 400, 410, 700, 720 a 730. Na každém spoji bude tímto systémem k dispozici pro rezervaci 20 míst. Rezervace nebude možná pro cesty mezi Prahou a Středočeským krajem, ale pouze do vzdálenějších destinací, například Praha – Nový Bor, Praha – Jilemnice , nebo Mladá Boleslav – Harrachov. Rezervace bude stát 15 korun a k dispozici bude samostatně bez jízdenky.
Rozšíření integrace na Rakovnicku + nová linka do Žatce
Rozšíření linek PID do Ústeckého kraje. Ze Zličína vyjede nová autobusová linka PID 405 až do Žatce a vznikne také nové přímé spojení Praha – Kralovice u Rakovníka i jako náhrada za zrušenou vlakovou linku S53. Zrychlení a posílení spojů (v ranní špičce a o víkendu) se také dočká hlavní trasa Praha – Rakovník expresní linkou 404 v rychlejší trase. Více ZDE.
Další trvalé změny
Kromě integrace oblasti Mladoboleslavska a rozšíření integrace na Rakovnicku a Mělnicku dochází také k některým dílčím úpravám autobusových linek PID i v jiných oblastech. Zejména jde o následující změny:
Změny na železnici
Obnovují se průjezdné vlaky linky S7 skrz Hlavní nádraží v trase Beroun – Český Brod, ve stanici Praha-Zahradní Město nově zastaví i rychlíky R17 od Českých Budějovic a Benešova. Rozšiřuje se integrace PID do některých oblastí mimo Středočeský kraj (Staré Splavy, Turnov, Světlá nad Sázavou, Blatno u Jesenice). Naopak ruší se nebo se omezuje provoz na 10 středočeských lokálních tratích (do Mochova, Trhového Štěpánova, Dobříše, Rožmitálu pod Třemšínem, Kralovic u Rakovníka, Lužce nad Vltavou a o úseky Zlonice – Straškov, Mšeno – Mladá Boleslav, Křinec – Městec Králové a Bakov nad Jizerou – Dolní Bousov). V návaznosti na stabilizační opatření Středočeského kraje dochází ke zrušení všech vlaků s odjezdem z Prahy cca ve 2:30. Vlivem modernizace železniční infrastruktury pokračují dlouhodobá omezení zejména na tratích Praha – Beroun, Praha – Lysá nad Labem a v okolí Kolína.
Kromě integrace oblasti Mladoboleslavska a rozšíření integrace na Rakovnicku a Mělnicku dochází také k některým dílčím úpravám autobusových linek PID i v jiných oblastech. Zejména jde o následující změny:
- náhradu některých zrušených železničních linek autobusy. Rozšíří se také zaintegrovaný úsek na lince 420 z Dobříše z návazností z Prahy, kde bude možné využívat jízdenky PID až do Milevska
- reorganizace linkového vedení linek 540-543 na Nymbursku
- optimalizace provozu na hranicích s Plzeňským krajem na Hořovicku
- posilování autobusů v oblastech, kde dochází k útlumu provozu vlaků
Obnovují se průjezdné vlaky linky S7 skrz Hlavní nádraží v trase Beroun – Český Brod, ve stanici Praha-Zahradní Město nově zastaví i rychlíky R17 od Českých Budějovic a Benešova. Rozšiřuje se integrace PID do některých oblastí mimo Středočeský kraj (Staré Splavy, Turnov, Světlá nad Sázavou, Blatno u Jesenice). Naopak ruší se nebo se omezuje provoz na 10 středočeských lokálních tratích (do Mochova, Trhového Štěpánova, Dobříše, Rožmitálu pod Třemšínem, Kralovic u Rakovníka, Lužce nad Vltavou a o úseky Zlonice – Straškov, Mšeno – Mladá Boleslav, Křinec – Městec Králové a Bakov nad Jizerou – Dolní Bousov). V návaznosti na stabilizační opatření Středočeského kraje dochází ke zrušení všech vlaků s odjezdem z Prahy cca ve 2:30. Vlivem modernizace železniční infrastruktury pokračují dlouhodobá omezení zejména na tratích Praha – Beroun, Praha – Lysá nad Labem a v okolí Kolína.
Třínápravový autobus IVECO Crossway pro 110 cestujících. Foto ČSAD Střední Čechy
4
Kromě hotovosti lze za jízdné zaplatit bankovní kartou nebo mobilní aplikací PID. Foto ČSAD Střední Čechy
Arriva musela kvůli integraci kompletně vyměnit odbavovací systém i další komponenty informačního systému v šedesátce autobusů v provozovně Kosmonosy. Definitivně skončily pokladny EMTEST Mijola 126i, nový systém je od Telmax. Foto Arriva
Změny se dotknou i příměstských autobusových linek provozovaných OAD Kolín. Na několika linkách dochází k úpravě trasy, u některých se mění časové polohy, aby na sebe lépe navazovaly, jinde přibydou nové zastávky nebo se zlepší spojení obcí s některými školami. Foto OAD Kolín