VELKÁ FOTOREPORTÁŽ z cesty historickou tramvajovou soupravou  na lince 3
Rozloučení 9.5.1974 Foto DPP

9. května proběhlo připomenutí ukončení provozu starých tramvajových vozů v Praze jízdami historických dvounápravových tramvají.
9. května proběhlo připomenutí ukončení provozu starých tramvajových vozů v Praze jízdami historických dvounápravových tramvají.
Za krásnou fotoreportáž - pod textem DPP - děkujeme (pan).
Opravdu fundovanou tiskovou zprávu jsme dostali od DPP. Ačkoli byla odeslána už ve čtvrtek večer (i tak to nebylo moc včas), dorazila do redakce až v den akce. Obecně povědomí o akci mezi běžnými Pražany bylo dle účastníka slabé, což je velká škoda. Na poslední chvíli jsme zprávu v pátek (hodinu před zahájením) jako avízo uveřejnili, nyní ji přidáváme k fotoreportáži. Nutno přiznat, že akce okolo jubilea na téma "metro" nám na chvíli na BUSportál infiltrovaly kolejová vozidla v množství větším než malém, ale i kolejové weby se snad také občas zmíní o silničních vozidlech v rámci tématiky veřejné dopravy.

Ačkoliv Pražané 9. května 1974 především vítali zahájení provozu metra, současně se s trochou nostalgie loučili se svými „starými“ dvounápravovými tramvajemi, ale i s profesí průvodčích v pražské MHD. Ukončení provozu starých tramvajových vozů si Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) připomněl 9. května 2014 mimořádným provozem tří symbolických tramvajových linek (č. 3 na trase Výstaviště Holešovice – Vozovna Pankrác, č. 18 v trase Podbaba – Vozovna Pankrác a č. 23 na trase Podbaba – Spořilov).

„Vzhledem ke změnám tras kolejové sítě nemůžeme fanouškům nabídnout identické historické trasy zrušených linek, ale věříme, že i tak si unikátní jízdu nenechají ujít. Atraktivní pro milovníky tramvají bude především setkání všech historických vozů na náměstí Bratří Synků, kde linka č. 3 pojede směrem do Holešovic, č. 18 k vozovně Pankrác a č. 23 na Spořilov. Na jedné z těchto linek bude nasazen i motorový vůz 2172 z posledního vypraveného vlaku z 9. května 1974,“ uvedl Milan Pokorný, vedoucí jednotky Historická vozidla.
Přehled tras na jednotlivých linkách
• Tramvaj na lince č. 3 jela od 10.56 hodin (výjezd ze zastávky Staroměstská) do 16.28 hodin v úseku Výstaviště Holešovice (smyčka) – Strossmayerovo náměstí – Staroměstská – Štěpánská – Náměstí Bratří Synků – Vozovna Pankrác.

• Tramvaj na lince č. 18 jela od 11.22 hodin do 18.02 hodin v úseku Podbaba – Hradčanská – Letenské náměstí – Staroměstská – Svatoplukova – Náměstí Bratří Synků – Vozovna Pankrác.

• Tramvaj na lince č. 23 jela od 11.32 hodin (výjezd ze zastávky Hradčanská) do 18.08 hodin v úseku Podbaba – Hradčanská – Staroměstská – Štěpánská – Náměstí Bratří Synků – Michelská – Spořilov.

Jak metro nahrazovalo pražské tramvaje

Výměna vozového parku pražských tramvají byla zahájena v první polovině padesátých let 20. století, kdy se v pravidelném provozu začaly objevovat sériově dodávané čtyřnápravové tramvaje typu T1. K nim poté od roku 1962 začaly masově přibývat legendární tramvaje T3. Před koncem roku 1973 jezdily dvounápravové tramvaje už jen na linkách č. 3, 7, 9, 18 a 23. Nejdříve se od 17. prosince 1973 objevily nové vozy na „trojce“ a od 15. ledna 1974 také na lince č. 9. Zbývající tři linky se starými vozy vozily cestující až do ukončení denního provozu 8. května 1974.
Na linkách č. 18 a 23 byly nasazovány obousměrné motorové vozy s vlečnými vozy „krasin“ (alespoň částečně prvními nízkopodlažními vozy v pražské MHD), na „sedmičce“ jezdily vzhledem k výluce tratě na Žižkově jen tři sólo motorové obousměrné vozy.
„Úplně poslední staré tramvaje byly zataženy do vozovny Vokovice až po půlnoci 9. května. Jako zcela poslední přijel v 1.12 h do vozovny Vokovice vlak linky č. 18. Byl to úplně poslední pravidelný vlak složený z obousměrných dvounápravových vozů v pražských ulicích v pravidelném provozu. Poslední spoj do vozovny Pankrác zatáhl o pouhé dvě minuty dříve,“ popisuje provoz posledních starých pražských tramvají Pavel Fojtík, vedoucí archivu DPP.
9. května 1974 odpoledne projel Prahou na rozloučenou konvoj dvounápravových tramvají, kterým byla přeprava starým typem tramvají pro veřejnost oficiálně ukončena. Konvoj se mj. rozloučil i s tramvajovou tratí v Budějovické ul. na Pankráci, která byla od toho dne trvale zrušena. V průvodu jelo celkem šest vlaků. V čele byl vyhlídkový motorový vůz 500, za kterým následovaly soupravy „oblečené“ jako linky č. 3, 7, 18 a 23. Trojka reprezentovala poslední linku, na které jezdily třívozové vlaky, zbývající tři připomínaly poslední linky se starými vozy.
„Konvoj uzavíral vlak Kroužku přátel městské dopravy symbolicky označený písmenem K (2172+1502), který tak byl před čtyřiceti lety úplně posledním starým vlakem v tramvajové síti. To ještě nikdo netušil, že od roku 1991 se staré tramvaje do pražských ulic přece jen vrátí, a to v podobě historické linky č. 91,“ zakončuje vzpomínání na poslední den starých tramvají v Praze Pavel Fojtík, vedoucí archivu DPP.
TZ DPP.
2011: 120 výročí elektrických tramvají: Záběry jízdy nejen historických tramvají

VELKÁ FOTOREPORTÁŽ z cesty historickou tramvajovou soupravou  na lince 3
© (pan)
VELKÁ FOTOREPORTÁŽ z cesty historickou tramvajovou soupravou  na lince 3
© (pan)
VELKÁ FOTOREPORTÁŽ z cesty historickou tramvajovou soupravou  na lince 3
© (pan)
VELKÁ FOTOREPORTÁŽ z cesty historickou tramvajovou soupravou  na lince 3
© (pan)
VELKÁ FOTOREPORTÁŽ z cesty historickou tramvajovou soupravou  na lince 3
© (pan)
VELKÁ FOTOREPORTÁŽ z cesty historickou tramvajovou soupravou  na lince 3
© (pan)
VELKÁ FOTOREPORTÁŽ z cesty historickou tramvajovou soupravou  na lince 3
© (pan)
VELKÁ FOTOREPORTÁŽ z cesty historickou tramvajovou soupravou  na lince 3
© (pan)
VELKÁ FOTOREPORTÁŽ z cesty historickou tramvajovou soupravou  na lince 3
© (pan)
VELKÁ FOTOREPORTÁŽ z cesty historickou tramvajovou soupravou  na lince 3
© (pan)
VELKÁ FOTOREPORTÁŽ z cesty historickou tramvajovou soupravou  na lince 3
© (pan)
VELKÁ FOTOREPORTÁŽ z cesty historickou tramvajovou soupravou  na lince 3
© (pan)
VELKÁ FOTOREPORTÁŽ z cesty historickou tramvajovou soupravou  na lince 3
© (pan)
VELKÁ FOTOREPORTÁŽ z cesty historickou tramvajovou soupravou  na lince 3
© (pan)
VELKÁ FOTOREPORTÁŽ z cesty historickou tramvajovou soupravou  na lince 3
© (pan)
VELKÁ FOTOREPORTÁŽ z cesty historickou tramvajovou soupravou  na lince 3
© (pan)
VELKÁ FOTOREPORTÁŽ z cesty historickou tramvajovou soupravou  na lince 3
© (pan)
VELKÁ FOTOREPORTÁŽ z cesty historickou tramvajovou soupravou  na lince 3
© (pan)
VELKÁ FOTOREPORTÁŽ z cesty historickou tramvajovou soupravou  na lince 3
© (pan)
VELKÁ FOTOREPORTÁŽ z cesty historickou tramvajovou soupravou  na lince 3
© (pan)
VELKÁ FOTOREPORTÁŽ z cesty historickou tramvajovou soupravou  na lince 3
© (pan)
VELKÁ FOTOREPORTÁŽ z cesty historickou tramvajovou soupravou  na lince 3
© (pan)
VELKÁ FOTOREPORTÁŽ z cesty historickou tramvajovou soupravou  na lince 3
© (pan)
VELKÁ FOTOREPORTÁŽ z cesty historickou tramvajovou soupravou  na lince 3
© (pan)
VELKÁ FOTOREPORTÁŽ z cesty historickou tramvajovou soupravou  na lince 3
© (pan)
VELKÁ FOTOREPORTÁŽ z cesty historickou tramvajovou soupravou  na lince 3
© (pan)
VELKÁ FOTOREPORTÁŽ z cesty historickou tramvajovou soupravou  na lince 3
© (pan)
VELKÁ FOTOREPORTÁŽ z cesty historickou tramvajovou soupravou  na lince 3
© (pan)
VELKÁ FOTOREPORTÁŽ z cesty historickou tramvajovou soupravou  na lince 3
© (pan)
VELKÁ FOTOREPORTÁŽ z cesty historickou tramvajovou soupravou  na lince 3
© (pan)
VELKÁ FOTOREPORTÁŽ z cesty historickou tramvajovou soupravou  na lince 3
© (pan)
VELKÁ FOTOREPORTÁŽ z cesty historickou tramvajovou soupravou  na lince 3
© (pan)
VELKÁ FOTOREPORTÁŽ z cesty historickou tramvajovou soupravou  na lince 3
© (pan)
VELKÁ FOTOREPORTÁŽ z cesty historickou tramvajovou soupravou  na lince 3
© (pan)
VELKÁ FOTOREPORTÁŽ z cesty historickou tramvajovou soupravou  na lince 3
© (pan)
VELKÁ FOTOREPORTÁŽ z cesty historickou tramvajovou soupravou  na lince 3
© (pan)
VELKÁ FOTOREPORTÁŽ z cesty historickou tramvajovou soupravou  na lince 3
© (pan)
VELKÁ FOTOREPORTÁŽ z cesty historickou tramvajovou soupravou  na lince 3
© (pan)
VELKÁ FOTOREPORTÁŽ z cesty historickou tramvajovou soupravou  na lince 3
© (pan)
VELKÁ FOTOREPORTÁŽ z cesty historickou tramvajovou soupravou  na lince 3
© (pan)
VELKÁ FOTOREPORTÁŽ z cesty historickou tramvajovou soupravou  na lince 3
© (pan)
VELKÁ FOTOREPORTÁŽ z cesty historickou tramvajovou soupravou  na lince 3
© (pan)