Venkovní plocha byla ve vyváženém poměru mikrobusů a běžných autobusů. Návštěvníci si mohli po vstupu na výstaviště prohlédnout 3 autobusy Isuzu, které dovezl jejich dealer – společnost Turancar CZ. Jednalo se o vůz Novociti Life (premiéra v ČR), dále o vůz Novo Ultra v šedé barvě a vůz Isuzu Novo Ultra v polepu, který propaguje slovenský veletrh BusShow.
Český výrobce autobusů SOR vystavil na
venkovní ploše autobus SOR CN 12 pro společnost Transdev Morava,
která bude jezdit v Moravskoslezském kraji na vysoutěžených
linkách. Dále se venku prezentovala polská společnost Mercus se
svými dvěma upravenými vozidly Iveco Daily – stříbrný a bílý
s černou kolem oken.
Z řad běžných autobusů byl venku k
vidění vůz Neoplan N 1217 HDC
Cityliner společnosti Vedi Tourgroup, Setra S 515 HD
společnosti Vega Tour a Setra S 531 DT. Značku Mercedes rezentoval černo-žlutý
Mercedes-Benz Tourismo a za web Sprintery.cz byl k vidění vůz
Mercedes-Benz Sprinter 519 CDI. Švédské Volvo vystavilo na
venkovním place bílý vůz 9700. Výrobce autobusů Neoplan, resp.
dealer MAN Truck and Bus Slovakia, přivezl na veletrh autobus N 2216
SHD Tourliner, vůz MAN Lion´s Coach a bílý mikrobus MAN.
Mimo velkých firem, se prezentovaly i menší.
Například společnost BusPlan venku vystavila malou dodávku
Mercedes-Benz, 2x bílý Mercedes-Benz Sprinter, vůz Mercedes-Benz
Vito a modrý vůz Mercedes-Benz.
Na opačné straně
venkovní plochy byla k vidění Setra řady S 500 společnosti
Umbrella Services a patrový vůz Neoplan v nátěru společnosti
FlixBus. Stálicí na veletrhu je i opavská společnost KHMC. Tato
firma vystavovala venku vůz Mercedes-Benz Sprinter ve stříbrném
provedení a v bílém provedení. I tento rok přijela návštěvníky potěšit speciálně upravená Karosa C 943.1944 jako Partybus s muldimediálním vybavením od AutoBus.cz.
V levém křídle Průmyslového paláce byl
vystaven obojživelný autobus Mercedes-Benz Sprinter, který
upravila společnost Enjoy Tech. V tomto vozidle je nainstalovaný
systém společnosti Molpir. Každý rok se na veletrhu objevuje vůz Irisbus Arway 12,8M, ten je upravený na pojízdnou učebnu pro ÚAMK.
Návštěvníci si mohli také prohlédnout vůz Mercedes-Benz
Tourismo, v expozici firmy, která se zabývá
diagnostikou vozidel a jejich součástí.
I na tomto ročníku
se v plné kráse ukázaly historické autobusy. Prvním byla Karosa ŠD11.2036 s
vlekem Karosa LP30. Vůz i vlek patří společnosti ČSAD Jihotrans.
Druhý historický autobus byla Škoda 706 RTO Lux, která patří Janu Kuklovi Třetí historický vůz Praga RND
,,Madetka" je v majetku mlékárenské firmy Madeta.
Posledním historickým kusem byl vůz Škoda-Liaz 706 RTTN s návěsem Karosa NO 80 ČSAP. Na
veletrhu se objevil, tak jako každý rok, herec a autobusák
tělem i duší – Václav Kopta.
Dealer vozidel Iveco,
společnost KAR, přivezla na veletrh bílé Iveco Daily. Polský Mercus měl k vidění 3 vozy
– Mercedes-Benz Sprinter a MAN TGE
5.180.
Společnost Turancar, dealer vozů Isuzu, prezentovala Isuzu Novo Ultra a Isuzu Visigo.
Výrobce
zvedáků Miteral měl na ukázku svých produktů k vidění autobus
Iveco Urbanway 18M CNG, který je určen pro táborského dopravce
Comett Plus.
Střed průmyslového paláce patřil výhradně
mikrobusům. Velkou část zabraly vozy Mercedes-Benz Sprinter
různých barev, které přivezla opavská firma KHMC. Po okrajích
se ukázala společnost Dekstra se svým červeno-bílým
nízkopodlažním vozem LF, dále společnost Sprintery.cz s
tmavě-šedým vozem Mercedes-Benz Sprinter a společnost BusPlan s
bílým Mercedes-Benz a mikrobusem Mercedes-Benz v zájezdové
úpravě.
Pravé křídlo paláce bylo plné menších vozů, ale i zájezdových autobusů nejen z Česka, ale i
Slovenska, Polska, Ukrajiny a dalších zemí. Ihned po vstupu do
pravého křídla byly k vidění 4 vozy Mercedes-Benz Sprinter v expozici společnosti SprintcarBus.
Scania ve vnitřní expozici ukázala městský Citywide LF společnosti Arriva Morava určený pro linky MHD v Českém Těšíně a zájezdový Touring.
Ukrajinský výrobce autobusů Etalon (z Kyjeva) se
představil tento rok premiérově. Na veletrh přivezl vůz Tulip,
na němž se podílel i holandský DAF. Podle vyjádření zástupce
firmy Etalon dodal DAF pro vůz šasi, motor je od Paccaru a
karoserie Etalon. Společnost se dokáže přizpůsobit zákazníkovi,
proto není problém vyrobit pro ně autobus na plyn, elektřinu,
městskou verzi, ...
Polský Solaris přivezl na veletrh
elektrické Urbino 12 IV. generace a premiérově Urbino 12 LE Lite IV. generace.
Společnost Škoda na veletrhu představila kromě novinky - elektrického
autobusu Škoda 29BB Perun (v majetku DP České Budějovice) i
inteligentní autobusovou zastávkou s čekárnou.
SOR Libchavy
představil na veletrhu premiéru – 18 metrů dlouhý autobus SOR
NS 18, druhým vozem v expozici firmy byl SOR NS 12 electric (v
majetku DP města Hradce Králové).
Německý Mercedes-Benz
reprezentoval v pravém křídle městský autobus Sprinter City75 a
hybridní vůz Citaro. Citaro je autobusem roku 2019.
Společnost MAN
ukázala u nás poprvé novou verzi svého městského autobusu Lion´s
City.
Slovenský výrobce malých vozů, Rošero, přivezla
městský First v nátěru společnosti Arriva a zájezdový First.
Naproti jejich expozici měla své místo společnost VDL s
dvěma Futurami FHD2 – bílou a šedou.
Španělský karosář Beulas přivezl jeden autobus.
Volvo premiérově ukázalo novou generaci zájezdového autobusu typu 9900, s největší pravděpodobností je už znám i první český majitel tohoto luxusního vozidla.
Mimo
autobusů bylo možné na veletrhu navštívit stánek společnosti Arriva, kde
návštěvníci mohli vyzkoušet simulátor řízení a nebo si
pohovořit s personalistkami společnosti o možnostech zaměstnání (řidič, průvodčí ve vlaku).
Své expozice měli na veletrhu i výrobci informačních a odbavovacích systémů, například BUSE, Bustec, Herman elektronika a Mikroelektronika.
Premiérově se na veletrhu objevila společnost MASTER IT Technologies, která se svou expozicí hned získala jednu z cen ARRIVA GRAND PRIX.
Co říci na závěr. Popularita jediného českého veletrhu zaměřeného na autobusovou dopravu s každým dalším
ročníkem roste. Výrobci mohou ukázat to nejlepší ze svého portfólia, a i když rok je krátká doba na nějaké zásadní novinky, vždy se na veletrhu odehraje několik premiér. A tak tomu bylo i letos. Na čísla návštěvnosti si nějaký čas počkáme, ale určitě to budou zprávy pozitivní.
Veletrh je i příležitostí setkat se na domácí půdě se svými zákazníky a přáteli z branže. A tak se těšíme zase na příští rok, tentokrát pravděpodobně na výstavišti v Letňanech, a i se společností Iveco.
Redakce