Sedmý ročník dopravního veletrhu CZECHBUS probíhal na Výstavišti v Praze Holešovicích tři dny. Poslední den patřil i historickým vozidlům.
Sedmý ročník dopravního veletrhu CZECHBUS probíhal na Výstavišti v Praze Holešovicích tři dny. Poslední den patřil i historickým vozidlům.
Dopravní veletrh CZECHBUS opět nabídl
návštěvníkům mnoho exponátů, které si mohli prohlédnout jak
na venkovní ploše, tak rovněž i uvnitř haly. Každý den proběhl také atraktivní doprovodný program.
V
poslední den veletrhu se v přednáškovém sále v Levém křídle Průmyslového paláce konala konferece s názvem ,,MISTŘI RENOVACÍ". Vstup na uvedenou konferenci byl volný. Přivítání
návštěvníků a úvodního slova se ujal pan Ing. Antonín
Macháček.
Přednášek mělo hned několik dopravců a
institucí, ale i sběratelé, kteří vlastní nějaký historický exponát. První vystoupení mělo Muzeum MHD v
Praze, kde pan Volf a pan Láska představili muzejní autobus
Citybus a to, jakým způsobem se vybírá autobus k zachování jako
muzejní, a také to, jaké úpravy vybraný Citybus podstoupil. Rovněž pánové zmínili i tu skutečnost,
jak obtížné bylo opatřit některé díly na uvedené vozidlo, aby
bylo dostatečně autentické.
Jako druhý se
prezentoval DPMLJ (DP měst Liberce a Jablonce nad Nisou), který společně s Boveraclubem zachránil
historickou tramvaj Bovera. O této tramvaji pohovořil pan Tomáš
Krebs, který se zmínil mj. o různých tramvajových rozchodech,
současných a zrušených tramvajových provozech v ČR a na
Slovensku. Kromě historie se p. Krebs zmínil o průběhu prací na
opravě tramvaje Bovera do současného stavu i o tom, jak s tramvají
zajišťovali i náhradní dopravu a kde probíhala oprava tramvaje do současného stavu.
Třetí přednášku
měl zástupce RTO klubu, který prezentoval vystavený ROBUR, který
patří panu Pavlu Horákovi. Bylo zmíněno jeho získání (vzniklo ze
tří různých vozidel), jak probíhal postup oprav vozidla, jaké
problémy během opravy nastaly a rovněž i to, že vůz byl
nalakován do barev bývalé Reisebüro DDR. Robur byl počátkem
léta roku 2016 dokončen.
Zajímavost: Muzeum firmy ROBUR
existuje. Pokud jej budete chtít navštívit, nachází se v německé
Žitavě.
Čtvrtým přednášejícím byl
pan Ing. Alois Koutek, který spolu se svým hostem pohovořili nejen
o samotné koncepci tahač + přívěs na převoz lidí, ale i také
o tom, co vše obnáší získání veterána a jeho následném
uvedení, resp. přiblížení se do stavu, v jakém vyjel z výroby.
Pan Koutek pohovořil o technických parametrech, o výhodách a
využití, také pohovořil i o tom, kde byl návěs NO 80 provozován (Tábor, Bratislava, Gottwaldov).
Rovněž se zmínil o tom, že v roce 1962 byl návěs NO 80 natrvalo
předán do ČSAD v Bratislavě. Po dobu 17 let jezdil vlek v okolí
slovenského města Šaľa. Tahač RTTN byl skutečně využit i v
nákladní dopravě.
Svůj provoz ukončil pravděpodobně koncem
sedmdesátých let. Následně došlo k odprodání vleku
mysliveckému spolku (využití jako sklad krmení pro zvěř). K
jeho opětovnému objevení došlo v roce 1999 v lese u vsi Nebojsa,
to už ovšem byl vrak bez interiéru a s částečně propadlou
střechou. Po několika letech došlo k převozu vraku do Bratislavy,
kde se předpokládalo, že bude uvedený do provozního
stavu.
K renovaci vleku sice opravdu došlo, ovšem až v ČR (v
roce 2007 u firmy ČSAP Nymburk). Společně i s opraveným tahačem
RTTN byl vlek NO80 představen poprvé v létě 2007 v Praze. První
jízdu s cestujícími si souprava dopřála v Brně dne 26. 4.
2008.
Pan Koutek ml. zmínil i to, že se chystá otevření
muzea, ve kterém by byla malá dílna, ale také i některé
exponáty.
Pátou přednáškou měli zástupci DP
Ostrava, kteří pohovořili o trolejbusu Tatra T 400/IIIA (evidenční
číslo 26).
Šestým přednášejícím byli zástupci
DP města Brna, kteří se s návštěvníky podělili o informace o
unikátní parní tramvaji Caroline (Karolínka).
Autor reportáže i fotografií: Tomáš Ertl