Ve žďárské městské dopravě pojedou dva elektrobusy
ZDAR koupil pro žďárskou MHD dva elektrické autobusy SOR EBN 8 od ČSAD BUS Uherské Hradiště. Foto město Žďár nad Sázavou

ZDAR pořídil dva starší elektrické autobusy SOR EBN 8, které do konce ledna 2025 jezdily v Uherském Hradišti. Po ověřovacím provozu se s nimi cestující svezou od dubna na pravidelných linkách.

ZDAR pořídil dva starší elektrické autobusy SOR EBN 8, které do konce ledna 2025 jezdily v Uherském Hradišti. Po ověřovacím provozu se s nimi cestující svezou od dubna na pravidelných linkách.

S kapacitou baterie 175 kWh ujede každý z autobusů 100 - 120 km. Pro současné linky MHD je potřeba až 250 km, proto oba elektrické nahradí jeden naftový. Podle ZDARu bude jeden v provozu ráno a druhý odpoledne, dobíjet se budou v noci. 

Nové elektrické autobusy dnes už ujedou i 250 km, ale vzhledem k vysoké pořizovací ceně i vyšším provozním nákladům si ZDAR i město Žďár chtějí vyzkoušet provoz v místních podmínkách v praxi. V budoucnu bude třeba splnit evropskou legislativu, která do roku 2030 požaduje určitý podíl bezemisních vozidel, všechny nové městské autobusy by pak měly mít do roku 2035 nulové emise. Testování starších vozidel ve Žďáru umožní správně nastavit podmínky pro nákup nových.

Provoz MHD ve Žďáru nad Sázavou nyní zajišťuje šest dieselových autobusů, které ročně ujedou 300 tisíc kilometrů. Roční provozní náklady se pohybují kolem 15 milionů korun, jízdné pokryje přibližně 20 % nákladů, tj. asi 4 miliony, zbytek hradí město. Pořizovací cenu elektrických autobusů ZDAR nezveřejnil. ČSAD BUS Uherské Hradiště koupilo vozy v roce 2018 s finančním příspěvkem EU. V Uherském Hradišti vozy dojezdily na konci ledna 2025, kdy zajišťování městských linek převzala  Znojemská dopravní společnost - PSOTA.

Město Žďár nad Sázavou, ZDAR


Ve žďárské městské dopravě pojedou dva elektrobusy
Město Žďár nad Sázavou a ZDAR představily elektrické autobusy 13. března 2025. Foto město Žďár nad Sázavou