Ve Wiesbadenu vyzkoušeli dvoukloubový elektrobus
Ve Wiesbadenu po zkušenostech s vodíkovými a sólo bateriovými elektrickými autobusy plánují pořídit velkokapacitní kloubové nebo dvoukloubové elektrobusy. Od 6. do 17. června testovali HESS LightTram® 25 OPP půjčený z Basileje. Foto: © ESWE Verkehr

ESWE Verkehr ve Wiesbanu v Hesensku testovala od 6. června 25 metrů dlouhý elektrický autobus od švýcarského výrobce HESS. Po opuštění vodíkové technologie provozuje sólo eCitara, potřebuje velkokapacitní vozidla na páteřní linky.

ESWE Verkehr ve Wiesbanu v Hesensku testovala od 6. června 25 metrů dlouhý elektrický autobus od švýcarského výrobce HESS. Po opuštění vodíkové technologie provozuje sólo eCitara, potřebuje velkokapacitní vozidla na páteřní linky.

Wiesbadenský dopravní podnik testoval v pravidelném provozu LightTram® 25 OP. Účelem bylo zjistit, zda by v síti linek ESWE Verkehr mohly být použity dvoukloubové autobusy s délkou téměř 25 metrů.

Vozidlo zapůjčilo město Basilej ve spolupráci s výrobcem HESS, kde stejně jako v Nantes ve Francii nebo v Brisbane v Austrálii běžně jezdí. „Chceme si udělat co nejpřesnější obrázek o konkrétním možném využití takového vozidla v naší síti,“ uvedl technický ředitel ESWE Jan Görnemann. „Do praktického testu byli zapojeni řidiči i zaměstnanci našich dílen, dále obecní úřady, stavební a  dopravní úřad.“

Pokud by se ESWE rozhodla pro tato vozidla, byla by nasazena pouze na hlavních trasách a byla by v budoucnu alternativou k současným dieselovým kloubovým autobusům. V zástavbě s úzkými ulicemi se s vozidly dlouhými 25 metrů nepočítá, zde budo nadále využíváno 120 sólo bateriových autobusů Mercedes-Benz eCitaro. Jde zatím o jediné elektrické autobusy, které městská dopravní společnost provozuje. Elektrifikaci začala připravovat v roce 2019 a počítala s nahrazením všem dieselových autobusů bezemisními. Město však zjistilo, že by vzhledem k dojezdu vozidel potřebovalo mnohem více vozidel a nemá zatím dostatečné finanční prostředky ani potřebnou infrastrukturu. Rozhodlo se proto zatím počkat. Nyní vzhledem k vzrůstajícímu počtu cestujících plánuje nákup dvoukloubových elektrických autobusů, předtím ale potřebuje provést praktické zkoušky, aby se vyvarovalo chyb z minulosti, kdy pořídilo vodíkové autobusy a následně jejich provoz ukončilo.

Pro 25 metrů dlouhá vozidla by bylo nutné vytvořit infrastrukturu, například dostatečně dlouhé bezbariérové zastávky, provozní prostory pro nabíjení a parkování autobusů. Dodavatel bude soutěžen v rámci celoevropského výběrového řízení.
 
LightTram® 25 OPP od HESS AG je 24,37 metrů dlouhý plně elektrický autobus s 44 místy k sezení a prostorem pro 162 stojících cestujících a 2 vozíčkáře. Má 4 dvoukřídlé a 1 jednokřídlé dveře. 8 modulů baterií s celkovou kapacitou 533 kWh poskytuje dojezd až 200 km. Typ má podle výrobce díky dvěma řízeným nápravám stejnou manévrovatelnost jako klasický kloubový autobus o délce 18 metru.  
 
Podle vyhodnocení testů se ESWE rozhodne, zda bude testovat další dvoukloubová vozidla od dalších výrobců. Tyto vozy nabízí kromě HESS také Solaris a Van Hool.