Ve Středočeském kraji se může  za rok objevit až 80 nových autobusů
Lukáš Kopřiva, Michal Němec, Daniel Adamka, Robin Povšík, Jiří Prokel a František Neterda © BUSportál

s podporou ROP. Z říjnové valné hromady ADSSS v Praze.
s podporou ROP. Z říjnové valné hromady ADSSS v Praze.
Zástupci členských firem Asociace dopravních, spedičních a servisních společností středních Čech se sešli se zástupci Ministerstva dopravy (Michal Němec), KÚ Středočeského kraje (Robin Povšík, Lukáš Kopřiva, ...) a ROPID (Jiří Prokel). Jako úvodní zazněla informace o nové vyhlášce o jízdních řádech, která bude k připomínkám co nejdříve. Změny nebyly v době konání VH známé.

Michal Němec se věnoval zejména problematice kompenzace slev jízdného. Neoddiskutovatelná povinnost státu hradit tyto položky vyvolává úvahy o možnosti, jak docílit zákonnými úpravami (omezením rozsahu) snížení objemu financí na tyto účely. Přestože mnoho subjektů se přiklání ke sjednocení slev v dopravě, pravděpodobně letošní cenový výměr 01/2013, který vyjde už v listopadu, bude s minimem změn. Na program přišlo i téma (ne)změn DPH a s tím související důsledky. K tématu statistik zazněla pro dopravce příznivá informace, že statistiky pro rok 2013 jsou beze změn.

Stávající náměstek pro dopravu Středočeského kraje Robin Povšík vyhodnotil kladně dořešení smluvních závazků minulých let s dopravci a zmínil se o navýšení dotací na provoz. Jako problematický uvedl rozpočet na rok 2013. Z prostředků ROP je vyčleněno 170 milionů Kč na obnovu vozového parku - je určeno na vozidla splňující normu EURO 5. Pokud by se tato obnova realizovala a dopravci o ni zájem mají, pak by na přelomu let 2013 a 2014 mohlo být ve vozových parcích dopravců ve Středočeském kraji až 80 nových autobusů, což je zhruba osm procent vozidel. Robin Povšík se pak rozloučil s ADSSS s poděkováním zejména Františku Neterdovi a Danielu Adamkovi za spolupráci.

Prezident ADSSS Daniel Adamka připomněl, že je třeba, aby kraj nejprve jasně určil, co od dopravy potřebuje a pak teprve vyhlašoval výběrová řízení. Pokud dopravci obdrží výpovědi, pak nebude poskytnutí peněz z ROP na obnovu vozidel mít smysl.

Jiří Prokel z ROPID připomněl specifikum Středočeského kraje s hlavním městem uprostřed a dopady pro rozpočet Prahy v rámci změny rozpočtového určení daní. Naznačil možnosti rozšíření prázdninového provozu v rámci tlaku na úspory. Případné omezení provozu v PID jako krajní řešení by se mohlo dotknout Veolie Transport a ČSAD Střední Čechy. Oproti tlaku na úspory narůstají požadavky na přepravu spolu s rozšiřováním satelitních oblastí. Rozvojové aktivity se pro nejbližší období neplánují. Trendem v PID je nadále začleňování dopravců mimo DPP do systému. Soutěže musí být vypisovány motivačně, nikoli likvidačně.

Viceprezident ADSSS František Neterda informoval o jednání k vyšší kolektivní smlouvě , kde by měly být pouze základní údaje a další ustanovení pak patří do podnikových kolektivních smluv. Seznámil také s činností sektorových rad zejména v oblasti vzdělávání. Dlouhodobě diskutovaná je profese řidiče, kde by na povolání měl připravovat učební obor. Iniciativu zde vyvíjí i Sdružení ČESMAD Bohemia.

Jan Kotík jako zástupce ČSAD SVT Praha a zároveň Sdružení pro dopravní telematiku informoval o novinkách a tendencích v oblasti informačních systémů ve veřejné dopravě, aktuálně o úspěších systému IDOS na mezinárodní úrovni spolu s účastí na Kongresu ITS ve Vídni.
Dagmar Braunová

Ve Středočeském kraji se může  za rok objevit až 80 nových autobusů
Daniel Adamka a Robin Povšík © BUSportál
Ve Středočeském kraji se může  za rok objevit až 80 nových autobusů
Z jednání VH © BUSportál