VDL bude vyrábět samořiditelný minibus
Kyvadlové vozidlo s autonomním řízením, které Schaeffler a VDL Groep plánují společně vyvinout a vyrobit. Foto: VDL Groep, Schaeffler

Schaeffler a VDL Groep spolupracují při vývoji a výrobě nové generace autonomních vozidel pro kyvadlovou veřejnou dopravu. Na právě probíhajícím veletrhu IAA Mobility v Mnichově představují prototyp a technologii řízení. Testování v Německu by mělo probíhat v roce 2025.

Schaeffler a VDL Groep spolupracují při vývoji a výrobě nové generace autonomních vozidel pro kyvadlovou veřejnou dopravu. Na právě probíhajícím veletrhu IAA Mobility v Mnichově představují prototyp a technologii řízení. Testování v Německu by mělo probíhat v roce 2025.

Na progresivním a inovativním konceptu mobility budou Schaeffler a VDL Groep spolupracovat s Mobileye, která poskytne kyvadlovým vozidlům systémy autonomního řízení. Oba partneři již jednají s orgány státní správy a provozovateli veřejné dopravy o zahájení pilotních projektů. Testování v ulicích by s největší pravděpodobností mělo probíhat od roku 2025.

Alternativní koncepty mobility se objevují po celém světě. Metropolitní oblasti doplňují svou nabídku přepravy o alternativní udržitelné dopravní koncepty. O autonomní přepravu se stále více zajímají provozovatelé veřejné dopravy. Autonomní řízení umožňují zvýšit objem dopravy i s ohledem na nedostatek řidičů. Zejména v době mimo špičku by větší vozidla mohla být postupně nahrazována menšími, autonomními založenými na službách na vyžádání, které jsou výhodným řešením pro lokálně bezemisní a nehlučnou dopravu. Samořídící kyvadlovou dopravu si zákazníci mohou objednat prostřednictvím aplikace a v příštích několika letech by mohla změnit veřejnou dopravu. Očekává se, že v nadcházejících letech vzroste poptávka po samořiditelné kyvadlové dopravě, zejména v mnoha velkých městech v Evropě, Severní Americe a částech Asie do konce tohoto století. Schaeffler a VDL považují za důležité zapojit se do tohoto vývoje v rané fázi. Společně mají cíl urychlit vývoj vozidel, které lze vyrábět v komerčním měřítku.

Úroveň 4: samořízení bez řidiče
VDL Groep se zabývá výrobou autobusů a je evropským lídrem v elektrifikaci. Schaeffler je přední světový dodavatel systémů a komponentů pro elektrifikované hnací ústrojí a také inovativních systémů řízení. Společnost představila takzvaný rolovací podvozek, který v modulárním řešení kombinuje plně elektrické hnací ústrojí, systém steer-by-wire a baterii. Platforma Mobileye Drive určená pro kyvadlová vozidla umožňuje autonomní jízdu pomocí účelových procesorů EyeQ, redundantních senzorových systémů prostorových kamer a snímání lidaru/radaru a také mapovacích řešení.

První zemí, kde budou nově vyvinuté a vyrobené shuttle busy fungovat, má být Německo. Jako první evropská země tak bude mít výhody z toho, že schválila SAE úroveň 4 pro použití na veřejných komunikacích. V této fázi již nemusí být na palubě přítomen řidič, vozidlo se však musí pohybovat v předem definovaném prostředí. Vozidla v tomto stupni jsou schopná samostatně řešit všechny aspekty jízdy v širokém spektru situací a prostředí, včetně městských a venkovských oblastí. Řidič je zodpovědný pouze za určení cíle jízdy a může se plně spolehnout na automatizovaný systém řízení. Například vozidlo může automaticky řídit na dálnici i ve městě a řidič může odpočívat nebo se věnovat jiným činnostem, aniž by musel sledovat okolí.

Schaeffler a VDL plánují vyrábět automatizovaná vozidla pro provozovatele veřejné dopravy, kteří je budou provozovat v rámci komplexního ekosystému. Jednání s konkrétními společnostmi o pilotních projektech již probíhají. Objem výroby bude záviset na dosažitelných prodejích, ale předpokládá se, že od roku 2030 budou vyrábět několik tisíc vozidel ročně. Výroba by měla probíhat v centru mobility VDL v Bornu (Nizozemsko).

Autonomní kyvadlový bezbariérový autobus o délce 5 metrů a šířce 2,2 metru bude mít devět sedadel (šest pevných, tři flexibilní), vnitřní monitorovací systém přímo napojený na kontrolní stanoviště, dva pevně integrované nezávislé snímací systémy: jeden na bázi kamery a jeden na bázi radaru/lidaru. Maximálně pojede 70 km/hod a na jedno nabití baterie ujede přes 350 km.