Van Hool dodává první vodíkový autobus do Bruselu
Autobus Van Hool A330FC vyjede na linky STIB v Bruselu v září. Vodíkem bude plněn v mobilní stanici Eoly Energy v depu Marly. Foto Van Hool

Je vodík správnou volbou pro autobusy budoucnosti? Dopravní společnost STIB-MIVB bude dva roky provozovat autobus Van Hool A330FC v různých podmínkách.
Je vodík správnou volbou pro autobusy budoucnosti? Dopravní společnost STIB-MIVB bude dva roky provozovat autobus Van Hool A330FC v různých podmínkách.
Belgický výrobce autobusů Van Hool dodal vodíkový autobus A330FC společnosti STIB-MIVB (odpovídá za provoz autobusové, tramvajové dopravy a metra) do Bruselu na dvouleté testování. Cílem zkušebního provozu je získat analýzu jeho výkonnosti za různých povětrnostních podmínek na topograficky různých trasách a podklady pro rozhodnutí, zda je vodík správnou alternativou pro autobusy budoucnosti.

Filip Van Hool, generální ředitel společnosti Van Hool, uvedl: „Pro Van Hool, jako belgickou společnost, je důležité dodat vodíkový autobus do našeho hlavního města i hlavního města Evropy. Je to naše vizitka pro ostatní zákazníky v jiných částech světa. Od roku 2005, kdy Van Hool představil první vodíkový autobus pro Severní Ameriku, jsme přesvědčeni, že vodík je efektivní a ekologické palivo pro veřejnou dopravu. Nyní máme vodíkové autobusy v provozu v téměř všech zemích západní Evropy a v Severní Americe a zájem o veřejnou dopravu s nulovými emisemi s pomocí vodíku exponenciálně stoupá. Se STIB-MIVB budeme na tomto projektu úzce spolupracovat a uděláme maximum pro splnění ekologické strategie STIB-MIVB v Bruselu.“

12 metrů dlouhý vodíkový autobus Van Hool A330 je hybridní vozidlo s palivovým článkem a baterií, se dvěma nápravami a třemi dveřmi. Autobus má dispozici pro 25 sedadel , 48 stojících a jednoho cestujícího na vozíčku nebo kočárek. Vozidlo je vybaveno FCvelocity-HD85 Fuel Cell modulem od Ballard Power Systems z Vancouveru v Kanadě a 210 kW elektrickým trakčním motorem Siemens PEM.


Vůz bude plněn zeleným vodíkem v mobilní stanici během několika minut. STIB má zájem pouze o zelený vodík, vyráběný především elektrolýzou vody z obnovitelné elektřiny.

Van Hool vyrábí vodíkové autobusy pro americký trh od roku 2005 a pro evropský trh od roku 2007. Celkem vyrobila 162 vodíkových autobusů pro Severní Ameriku (21) a Evropu (141). S kapacitou nádrže 38,2 kg vodíku na palubě bude schopen celodenně ujet přibližně 350 km.

Spolu s trakční baterií a elektromotorem tvoří palivový článek základ zdroje energie. Vodík se v palivovém článku přeměňuje na elektřinu, přičemž jedinou emisí je vodní pára, baterie poskytuje další energii, kdykoli a kdekoli je to potřeba. Díky tomuto hybridnímu zdroji energie a opětovnému použití brzdné energie se spotřebuje pouze asi 8 kg vodíku na 100 km.

Van Hool je nezávislý výrobce autobusů, autokarů a průmyslových vozidel. Společnost, která byla založena v roce 1947, sídlí v Koningshooiktu v Belgii. Převážná většina výroby je určena pro Evropu a USA. Van Hool má po celém světě přibližně 3 500 zaměstnanců, z nichž většina pracuje ve výrobních závodech v Koningshooiktu a Skopje (Severní Makedonie).


Van Hool dodává první vodíkový autobus do Bruselu
Autobus na vodík bude v Bruselu v provozu dva roky na topograficky různých linkách. Analýza rozhodne o budoucnosti vodíku jako alternativního paliva v hlavním městě Evropy. Foto Van Hool