V Szegedu uvedou do provozu parciální trolejbusy SOR TNS 12
Bateriové trolejbusy získaly v Maďarsku homologaci a mohou vyjet do provozu. V Szegedu by tak mělo stát tento týden. Foto SZKT

Sedm měsíců po předání vozů proběhla v Szegedu ceremonie. Nové trolejbusy by měly vozit cestující od 10. října 2024.

Sedm měsíců po předání vozů proběhla v Szegedu ceremonie. Nové trolejbusy by měly vozit cestující od 10. října 2024.

Autobusy v Szegedu provozuje Volánbusz, zatímco tramvaje a trolejbusy jsou v kompetenci Dopravního podniku Szegedu (Szegedi Közlekedési Kft - SZKT). Čtyři nové trolejbusy nahradí čtyři tradiční autobusy s dieselovým pohonem Euro 2, které budou vyřazeny z provozu. Očekává se, že tato výměna ušetří 25 tun emisí oxidu uhličitého ročně.

SOR Libchavy získal zakázku v květnu 2022, do výběrového řízení nabídl vozidla TNS 12 s elektrickou výzbrojí od společnosti Cegelec. Nakonec byly vybaveny pohonným systémem Rail Electronics CZ. S baterií o kapacitě 85 kWh mohou ujet v režimu bez trolejového vedení 50 kilometrů.

Prvním trolejbusem se SZKT pochlubil 6. března 2024. Následoval zkušební provoz a homologace. Cestující by se s nimi měli vozit od 10. října 2024. Vozy přepraví 77 cestujících, z toho 34 míst je k sezení.

Nákup je realizován s podporou státního rozpočtu v rámci Programu Zelený autobus, který koordinuje HUMDA, agentura pro rozvoj mobility. Cena za vozidla je přibližně 1,8 milionu eur. Hodnota podpory je přibližně 577 milionů HUF, ke které město Szeged poskytuje spoluúčast ve výši cca 232 milionů HUF.

Cílem Green Bus je postupná modernizace vozového parku vnitrostátní hromadné dopravy a směřování k uhlíkové neutralitě. Podle agentury se díky programu dostalo na silnice celkem 141 elektrobusů, které v zemi ročně ušetří 9 000 tun emisí oxidu uhličitého. Z toho do Szegedu již dorazilo 8 vozidel, elektrické autobusy BYD K9UD jsou ve městě od loňského roku. Právě předané trolejbusy budou prvními trolejbusy pořízenými v rámci tohoto programu.

Podíl MHD vůči ostatním druhům dopravy je v Segedu 36 procent, polovinu těchto cest uskuteční elektrická MHD - trolejbus nebo tramvaj. Město má vybudovanou trolejbusovou síť, ze které budou nabíjeny i nové trolejbusy SOR.

V programu Zelené město se magistrát župy Szeged zavázal omladit svůj vozový park a snížit současný podíl cca 50-50 naftových a plynových autobusů v městské hromadné dopravě ve prospěch elektrických. Hlavním cílem je postupně nahradit současné autobusy elektrobusy a parciálními trolejbusy. Kromě trolejbusů SOR vynaloží během následujících tří let na obnovu vozidel 1 miliardu HUF. Obnoveno bude také třináct vozů Ikarus-Škoda a starší trolejbusy Škoda.


V Szegedu uvedou do provozu parciální trolejbusy SOR TNS 12
Mimo trakční vedení by měly SOR TNS 12 ujet 50 kilometrů. Foto SZKT
V Szegedu uvedou do provozu parciální trolejbusy SOR TNS 12
V Szegedu uvedou do provozu parciální trolejbusy SOR TNS 12
V Szegedu uvedou do provozu parciální trolejbusy SOR TNS 12
V Szegedu proběhlo oficiální uvedení nových trolejbusů SOR TNS 12 do provozu v úterý 8. října 2024. Do provozu by se vozy měly dostat ve čtvrtek 10. října. Foto HUMDA
V Szegedu uvedou do provozu parciální trolejbusy SOR TNS 12