Návěs zachycený při renovaci
na výstavišti v Holešovicích ... "Tahače, které osobní návěs přivezou například na stavbu, mohou během pracovní směny pracovat jako tahače pro návěsy nákladní, po ukončení směny odvezou pracující zpět" ... Osobní návěs NO 80: Fotografie, informace.
na výstavišti v Holešovicích ... "Tahače, které osobní návěs přivezou například na stavbu, mohou během pracovní směny pracovat jako tahače pro návěsy nákladní, po ukončení směny odvezou pracující zpět" ... Osobní návěs NO 80: Fotografie, informace.
Čtenáře BUSportálu asi nepřekvapí, že návěs získal a renovoval sběratel a renovátor historických užitkových vozidel a středočeský dopravce na Nymbursku a Kolínsku Alois Koutek. Ten BUSportálu poskytl jak dobové fotografie, tak i snímky nálezového stavu - to když ho objevili veteránisté - RTO klub Bratislava a přesunuli do Bratislavy. Také se můžete podívat, jak vypadal návěs, když se začal restaurovat. Tajemstvím zůstává pouze současná podoba návěsu, na kterém se intenzivně pracuje.
Pokud všechno dobře dopadne, objeví se rekonstruovaný návěs spolu s ostatní flotilou ČSAP Nymburk-OAD Kolín na Retro Prague - slavnosti příznivců historických vozidel v sobotu 14. července v 11 hodin v Holešovicích. Účast historických autobusů tu bude zřejmě docela zajímavá.
BUSportál bude samozřejmě 14. července v Holešovicích u toho.
"Výkresová dokumentace návěsu se datuje již do roku 1958, osobní návěs byl představen veřejnosti ve Světě motorů v únorovém čísle r. 1961 (viz níže). K zachráncům tohoto unikátu patří hlavně Jaro Matušek z RTO klubu Bratislava, který nám jej přenechal a Jan Arazim, který osud návěsu sledoval, dokumentoval a zprostředkoval kontakty," informuje Alois Koutek.
Kostra karoserie osobního návěsu NO 80 je celokovová, polosamonosná, je spojená s polosamonosným rámem a tvoří s ním jeden celek. Pérování obstarávají podélná listová pera, jejichž čepy jsou opatřeny silentbloky. Náprava návěsu má dva hydraulické tlumiče. Pro zlepšení příčné stability a omezení naklánění v zatáčkách má návěs torsní stabilizátor. Vstupní dveře jsou křídlové, po pravé straně vpředu, šířky 900 mm. Otevřením a zavřením dveří se samočinně ovládá výklopná stupačka, která usnadňuje nastupování cestujících. Sedadla jsou kovové konstrukce s trubkovými rámy, jejich pérové vložky jsou pokryty latexovými polštáři. Potahy sedadel jsou z umělé kůže, barevně sladěny s ostatní výbavou návěsu. Všechna sedadla jsou umístěna ve směru jízdy, pouze řada sedadel nad podběhy kol a sedadlo naproti vstupním dveřím jsou umístěny v opačném směru. Prostor osobního návěsu je vytápěn samostatným naftovým topením PAL o výkonu 9000 kcal/h.
"Výkresová dokumentace návěsu se datuje již do roku 1958, osobní návěs byl představen veřejnosti ve Světě motorů v únorovém čísle r. 1961 (viz níže). K zachráncům tohoto unikátu patří hlavně Jaro Matušek z RTO klubu Bratislava, který nám jej přenechal a Jan Arazim, který osud návěsu sledoval, dokumentoval a zprostředkoval kontakty," informuje Alois Koutek.
Osobní návěs byl představen ve Světě motorů v únorovém čísle r. 1961
Představujeme v technických datech novinku národního podniku Karosa Vysoké Mýto. Je to osobní návěs typu NO 80, který bude sloužit vyhrazené osobní dopravě ČSAD. Osobní návěs NO 80 bude používán v jízdní soupravě s tahačem Škoda 706 RT TS.Kostra karoserie osobního návěsu NO 80 je celokovová, polosamonosná, je spojená s polosamonosným rámem a tvoří s ním jeden celek. Pérování obstarávají podélná listová pera, jejichž čepy jsou opatřeny silentbloky. Náprava návěsu má dva hydraulické tlumiče. Pro zlepšení příčné stability a omezení naklánění v zatáčkách má návěs torsní stabilizátor. Vstupní dveře jsou křídlové, po pravé straně vpředu, šířky 900 mm. Otevřením a zavřením dveří se samočinně ovládá výklopná stupačka, která usnadňuje nastupování cestujících. Sedadla jsou kovové konstrukce s trubkovými rámy, jejich pérové vložky jsou pokryty latexovými polštáři. Potahy sedadel jsou z umělé kůže, barevně sladěny s ostatní výbavou návěsu. Všechna sedadla jsou umístěna ve směru jízdy, pouze řada sedadel nad podběhy kol a sedadlo naproti vstupním dveřím jsou umístěny v opačném směru. Prostor osobního návěsu je vytápěn samostatným naftovým topením PAL o výkonu 9000 kcal/h.
Zavádění návěsových souprav v silniční dopravě značně přispívá ke zvýšení ekonomie provozu a k lepšímu využití parku vozidel. O tom se již ve Světě motorů psalo. Kombinace osobních návěsů s tahači, které jsou totožné s tahači návěsů pro náklad, znamená za jistých podmínek ( doprava pracujících na stavby, příp. do práce a z práce) velmi značné zvýšení ukazatelů silniční dopravy. Tahače, které osobní návěs přivezou například na stavbu, mohou během pracovní směny pracovat jako tahače pro návěsy nákladní, po ukončení směny odvezou pracující zpět. Odstraní se čekání a prostoje obvyklých autobusů, tahač je plně využit, zatímco návěs čeká odpojen, až na něj přijde řada. Karosa, n.p., nás takto překvapil vysoce pokrokovou a pěknou novinkou, kterou vyvinul na návrh a požadavek ČSAD.Další informace jako obrázky viz níže.
Ze Světa motorů.
Ze Světa motorů.
Ze Světa motorů.
Ze Světa motorů.
Ze Světa motorů.
Ze Světa motorů.
Bratislavská anabáze.
Začínáme ....