V roce 2019 tankovalo 85% autobusů v Evropské unii naftu

Podle Evropské asociace výrobců automobilů jen 15% všech registrovaných autobusů nad 3,5 tuny jezdí na alternativní paliva, na elektřinu 4%.
Podle Evropské asociace výrobců automobilů jen 15% všech registrovaných autobusů nad 3,5 tuny jezdí na alternativní paliva, na elektřinu 4%.
Evropská asociace výrobců automobilů ACEA zveřejnila nejnovější údaje o evropském trhu autobusů v roce 2019 rozdělené na naftu a alternativní pohony.

Dieselové a benzinové autobusy

V roce 2019 se v EU poptávka po naftových autobusech snížila o 3,1% na 34 123 kusů. Čtyři z pěti hlavních trhů EU zaznamenaly v segmentu nafty dvojciferné ztráty: Španělsko (-13,8%), Spojené království (-12,0%), Itálie (-11,8%) a Německo (-10,1%). Francie byla jediným trhem, který zaznamenal mírný růst (+ 2,4%) v registraci nových naftových autobusů. V ČR bylo podle ACEA registrováno 835 naftových autobusů. V celé Evropské unii bylo v roce 2019 prodáno pouze osm benzínových autobusů (8 kusů v Německu a jeden na Kypru).

Vozidla s alternativním pohonem (APV)


V loňském roce se registrace nových elektrických autobusů (elektricky nabíjená - ECV zahrnují elektrická vozidla bateriová, s palivovými články a plug-in) v EU zvýšila o 170,5%, z 594 kusů v roce 2018 na 1 607 autobusů prodaných v roce 2019. Elektricky nabíjená vozidla (ECV) představovala 4,0% z celkového prodeje. Největším trhem bylo Nizozemsko s 381 registrovanými elektrickými autobusy, následované Francií (285) a Německem (187). Společně tyto tři země představovaly více než polovinu všech elektricky nabíjených autobusů prodaných v roce 2019. V České republice ACEA eviduje 4 elektrické autobusy.

Hybridních autobusů bylo celkově v roce 2019 v celé Evropské unii zaregistrováno 1 918 kusů, což je o 59,7% více než v roce 2018. Tato hybridní elektrická vozidla (HEV) měla tržní podíl 4,8%. Téměř všechny registrace se však soustředily pouze do šesti zemí: Německo (454 kusů), Španělsko (427), Belgie (371), Itálie (255), Francie (210) a Nizozemsko (125). Na druhé straně nebyl ve 13 zemích EU zaregistrován žádný hybridní elektrický autobus, včetně České republiky.

6,2% všech nových autobusů prodaných v EU v loňském roce jezdilo na alternativní paliva (vozidla na zemní plyn, LPG, biopaliva a ethanol),  což představuje nárůst o 67,9% na 2 504 registrací - téměř všechny jsou poháněny zemním plynem. Francie (585 kusů), Španělsko (463), Itálie (303) a Švédsko (284) byly největšími trhy EU s autobusy na zemní plyn, které také zaznamenaly nejvyšší procentuální nárůst v regionu (+ 283,8%). V České republice bylo registrováno 273 autobusů na CNG.





V roce 2019 tankovalo 85% autobusů v Evropské unii naftu
V roce 2019 tankovalo 85% autobusů v Evropské unii naftu