Scania Touring byla i u setkání Scanie s novináři v únoru 2011 © BUSportál
Prvním autobusem v jubilejním designu je autokar Scania Touring, který je jako prezentační v v České republice. Informace ke koncepci autokaru - "wrapping T", zážitky z řízení a trochu netradiční fotogalerie.
Prvním autobusem v jubilejním designu je autokar Scania Touring, který je jako prezentační v v České republice. Informace ke koncepci autokaru - "wrapping T", zážitky z řízení a trochu netradiční fotogalerie.
Autokar Scania Touring jsme viděli poprvé na veletrhu Busworld v Kortrijku jako dvounápravový a následně v Hannoveru jako třínápravový. Na karosériích je uvedeno "in cooperation with Higer" (Higer je čínský výrobce autobusů), jedná se ovšem projekt Scania - jak v technické, tak v designové části. Higer pak je realizátorem tohoto projektu s využitím techniky Scania, plnou zodpovědnost za vozidlo však ve světě drží Scania. Hypoteticky je možné realizaci zadat i jinému nástavbáři. Tím se vozidlo zcela principielně liší od momentálně mediálně známého autokaru Yutong Vision. Čínský výrobce Yutong má sice ve své historii velmi těsnou spolupráci se značkou MAN, Yutong Vision je však vozidlo s motorem Cummins a vliv MAN je spíše patrný v designu. Kanadsko-americké motory Cummins používají často ti nástavbáři, kteří nechtějí využívat od zavedených výrobců celé podvozky. Zodpovědnost za autobusy Yutong má čínský výrobce a jeho zastoupení ve světě.
Expozici značky Higer - jasně rozdělenou jako část Higer a část Scania Higer - jsme navštívili loni na Busworld v Šanghaji, Touring pro čínský trh patrně vůbec určený není. Se zpožděním ji v rámci kontextu představujeme. 10. BUSWORLD Asia 2010: Expozice Scania Higer a Higer
S autokarem Scania Touring se redakce mohla seznámit těsněji v pozici řidiče na trase z Chrášťan přes Rudnou, pak kousek po dálnici do Loděnice a serpentinami po "staré" opět přes Rudnou zpět. Krátký okruh měl v sobě dostatečnou rozmanitost včetně stoupání i nepříjemných zúžení, se kterými se vyrovnal i řidič bez rutinní praxe. Dvanáctistupňová převodovka s řadícím automatem Opticruise vyžaduje jemné kontinuální ovládání plynu tak, aby přeřazování bylo co nejméně znatelné. Autokar byl bez cestujících a zavazadel. Ovládání autokaru je intuitivní, pro první seznámení se základními funkcemi stačí chvilka. Ovládání řazení je těsně pod volantem stejně jako retardéru, který má obvyklou funkci sepnutí i lehkým sešlápnutím brzdového pedálu. Příjemné je využití brzdového asistenta při rozjezdu do kopce. Díky Radimu Hulejovi ze Scanie za upozornění na dodržování rychlosti v bedlivě policejně střežené Rudné, vozidlo jede lehounce a překročení padesátky je až nečekaně rychlé. Informace k Touringu jsme uvedli i v rámci prezentace na Holiday World 2011 Scania představuje českou premiéru autobusu Scania Touring HD. Ještě je třeba dodat, že české zastoupení Scanie deklaruje dobu dodání do měsíce a vypadá to, že v ČR je o vozidlo zájem.
Dagmar Braunová
Jak uvádí Scania viz Building a global identity, robustnost, vysoká kvalita a jednoduché rozpoznání značky jsou některá z pravidel pro tým Scanie při navrhování autokaru. Charakteristický tvar ‘wrapping T’ je po nákladních automobilech aplikován i u autokaru (viz obrázek z prezentace).
Z testovací jízdy do Rudné 1.3.2011 © BUSportál, horní snímek Scania
Setkání Scanie s novináři v únoru 2011. Dole prezentace koncepce "wrapping T" © BUSportál
Redakce BUSportálu (dole) děkuje Radimu Hulejovi (nahoře) ze Scanie za důvěru a dohled © BUSportál, dolní snímek Scania
Všechno nejlepší