V roce 2008 lze očekávat další růst celé silniční dopravy.

Rozhovor s prezidentem ADSSF Jaroslavem Hanákem pro první číslo letošního Dopraváku, novin ADSSF.
Rozhovor s prezidentem ADSSF Jaroslavem Hanákem pro první číslo letošního Dopraváku, novin ADSSF.
Pane prezidente, jak hodnotíte rok 2007 z pohledu podnikatelů v dopravě ?
"Doprava jako celek a silniční doprava zvláště již druhý rok po sobě nesmírně vydělala na celkovém růstu HDP přes 6 %, ale i tím , že z velké části byla poptávka po kapacitách stále vyšší než nabídka. Tento mimořádně příznivý vliv trvá již více než dva roky.

Velmi příznivé výsledky našich firem nemohl pokazit nepříjemný závěr roku, který začínal firmy drtit mimořádným růstem cen pohonných hmot /v porovnání s počátkem roku daleko nad 10 %/, ale i trvalé zpevňování koruny proti euru, což pro firmy exportující či podporující export především do zemí EU je velmi nepříznivé.

Dalšími zásadními dopady byl extrémní růst sociálních nákladů z důvodů nedostatku pracovních sil všech klíčových profesí od řidičů, servisních pracovníků, přes střední, až po top management. I přes výše uvedené dopady, věřím, že naše firmy mají za sebou jeden z nejlepších výsledků po roce 1989.
A jak byl rok 2007 úspěšný pro Vás osobně ?
Jsem přesvědčen, že to byl i pro moji osobu jeden z nejlepších roků v porevolučním období. Zdraví se drželo a v pohodě je i rodinné zázemí. Byl to i mimořádně úspěšný rok z hlediska tradičních vítězství ve volbách, ať již v IRU /nově člen prezidia IRU, opětovně člen nejvyššího kontrolního orgánu IRU – finanční komise/, ale i na domácí půdě obhajoba pozice viceprezidenta Svazu průmyslu a dopravy a dokonce v závěru roku nově 100 % volba pozice 1. viceprezidenta tohoto nejvýznamnějšího podnikatelského seskupení této země. Samozřejmě dle předpokladů dopadly i letošní volby vedení sdružení Česmad Bohemia s moji tradiční pozicí viceprezidenta.

A určitě nesmím zapomenout na úspěch ve volbách do naší asociace /ADSSF/, které mimo jiné již zcela jistě tento historický časopis patří, neboť se 100% důvěrou členských firem budu letos vykonávat již nepřetržitých 18 let funkci prezidenta ADSSF.

Dařilo se i v lobování ve prospěch podnikatelské sféry v dopravě či obhajování jejich zájmů, ať již na domácí půdě, ale i v Bruselu a je úplně jedno jestli to bylo z mých pozic ve Svazu průmyslu a dopravy, Svazu dopravy, vládní tripartity, Česmadu, IRU či ADSSF.
Jak vidíte rok 2008?
Je to rok s magickou osmičkou na konci a je tedy jasné, že by mělo přijít něco mimořádného – doufám optimisticky, že to nebudou jen věci negativní od extrémního nárůstu vstupů, očekávaného sociálního neklidu či jiných katastrof na politické scéně před českým předsednictvím EU od 1. 1. 2009, ale , že se udrží tempo růstu české ekonomiky a s ním i další růst celé silniční dopravy včetně mnou očekávaného růstu legislativní a ekonomické podpory veřejné osobní dopravy.

V dalším si dovolím předpovědět některé vývojové tendence roku 2008 pro naše firmy:

Dopravní infrastruktura – i když je na ní spolu s evropskými penězi více než 91 mld. Kč – nedojde k žádnému zázraku – dokončeno bude cca 50 km dálnic – a pořád budeme v obrovském propadu za civilizovanou evropskou „15“, které má na sto čtverečních kilometrů více než 25 kilometrů dálnic a my pouhých šest kilometrů a to jsme tranzitní zemí. Velké obavy s reprezentacemi krajů mám o osud silnic 2. a 3. třídy, které stále propadají do údržbové zadluženosti. Nenastane-li zásadní obrat rokem 2008 včetně peněz z EU a především využitím PPP projektů /spojení veřejných prostředků se soukromými/ bude to pro dopravu a občana velmi zlé.

Veřejná doprava – tu v počátku roku čekají obrovské vstupní otřesy přes růst DPH o 4 % , dramatický růst cen pohonných hmot a dalších vstupů a především nebývalý nárůst mezd. Tam kde politická zbabělost politiků nepřipustila odpovídají růst cen jízdného lze v brzké době očekávat výrazné problémy provozovatelů veřejné dopravy s možností řešit nutné navýšení prostředků na dopravní obslužnost či pro občane nepříznivé řešení „očesání rozsahu dopravní obslužnosti“. V této oblasti máme před sebou dva zásadní lobbistické úkoly – konečně dotáhnout do konce životně nutný zákon o veřejné dopravě a nutné pomoci naši byrokracii v Bruselu obhájit notifikaci pro program obnovy vozového parku autobusů MHD a příměstské dopravy

Mýtné – je zaběhlá nutnost, přibude dalších 200 kilometrů silnic 1. třídy, které věřím, že nám rozumní zákazníci promítnout do cen. A snad bude pravdou, že od 1. 1. 2009 budou všichni platit i za vozidla na 3,5 tuny a odstraní se nerovné podmínky podnikání.

Zákazy jízd kamionů v pátek a o víkendech po celý rok – věřím, že zvítězí selský rozum u všech zúčastněných od politiků, poslanců, reprezentací škol a samozřejmě podnikatelů, a že racionální potřeby ekonomiky v době růstu a orientace celé ekonomiky na automobilový průmysl /dopady by byly obrovské v řádech miliard/ a občana samotného /mimo velmi relativní pohody odjezdu v pátek odpoledne na víkend/ nad hrstkou ekologických extrémistů, kteří nenašli žádné jiné racionální téma, kde by se mohli zviditelnit. Zde je potřeba jim vzkázat, že po 21. 12 2007 žijeme v cela otevřené Evropě a naše země by byla jediná s tímto extrémním nesmyslem a navíc stát zatím moc neudělal pro vybudování přes 2000 potřebných odpočívek pro kamiony při naši tak malé dálniční síti.

Podpora logistiky z veřejných prostředků – je to jedna ze tří priorit podnikatelské sféry , kterou reprezentuji v dopravě /mimo dopravní infrastruktury a veřejné dopravy/ a tam jsme po jednání s vedením MD hned 3. ledna 2008 na Svazu dopravy spolu s dalšími seskupení a experty /ČLA, Svazu spedice, ČD Carga a dalšími/ našli cestu k přípravě odpovídající STRATEGIE, dále povinné dokumentace, ale i způsobům podpor při vyhledávání odpovídajících lokalit. Jsem optimistou, že nejpozději do konce letošního roku budeme všechno mít a následně po vyhlášených výzvách z MD a notifikaci v Bruselu můžeme první realizované projekty vidět kolem roku 2011.

Pracovní trh – velmi vážná hrozba vývoje celého oboru silniční dopravy. Je pravdou, že chybí stovky či tisíce profesionálů z řad řidičů, servisních pracovníků i managementu. Za poslední dva roky jsme se pokusili v našich firmách částečně narovnat mzdový vývoj – je to na hranici umění možného, neboť firmy našeho typu mají ziskovou rentabilitu někde mezi 1-4 % /nejsme jiná průmyslová odvětví či státní monopoly typu ČEZU/ a musíme plnit investiční povinnosti dané závazky ve veřejném zájmu či v podnikání v jiných našich aktivitách, kterou jsou o něco lukrativnější . Mimo vzájemné přeplácení pracovníků máme jen dvě šance a to rekvalifikovat si tyto lidi z jiných profesí a především si je dovést odkudkoliv. Budou platit „zelené karty“ a ať chceme nebo ne, tahle země potřebuje a v blízké budoucnosti cca 20 let musí vstřebat přibližně 400 000 pracovních sil z venku. Jinak se omezí růst ekonomiky či může kolabovat důchodový systém – v době, kdy politické reprezentace se moc v jeho řešení nepřetrhnou

Proces globalizace – i zde jsem přesvědčen, že v letech 2008 a 2009 dojde k dalším výrazným propojením /určitě větším, než v roce minulém/ nejen v autobusové dopravě, ale především v logistice, spedicích či dopravě nákladní – je to logické v zemi tranzitní a zatím s takovým růstem HDP při nutných procesech optimalizace a minimalizace všech typů nákladů.

Růst cen pohonných hmot a zpevňování koruny vůči euru – tohle jsem si nechal na úplný závěr, neboť to je oblast pro „mimořádně kvalitní skleněnou kouli z rukou českých sklářů“ , ta totiž rozhodne o ekonomice, investování a možnosti řešení sociálních nákladů ve všech našich firmách. Komu se tyto dopady nepodaří přibližně promítnout do cen – bohužel bude mít špatný rok s osmičkou na konci!!

A co na závěr – poděkování všem za spolupráci a podporu mého lobbistického úsilí v roce 2007 včetně poděkování většině našich zaměstnancům za kvalitní a profesionální výkony jejich práce.

Pro nově nastupující rok všem našim firmám a jejich zaměstnancům do roku s magickou osmičkou přeji jménem statutárních orgánů asociace i jménem svým – hlavně hodně zdraví, štěstí, osobní pohody a především velkou odvahu, razanci a důslednost v podnikání a plnění profesionálních pracovních povinností.

A úplně na závěr z hlav mnohem moudřejších než jsem možná já :

• Buďte silní ve svém přesvědčení

• Věřte svým schopnostem

• Buďte pyšní na práci, kterou děláte a hlavně buďte pozitivně naladěni ke všem změnám, které nás asi v rozdílném rozsahu letos čekají!
Děkuji za rozhovor.
Pro Dopravák Jarmila Chromá.