V Prešově slaví trolejbusové výročí s novými vozidly
Příprava na výjezd z vozovny při zkušebních jízdách Škoda 27 Tr Solaris. Foto DPMP-Juraj Handzuš

Prešov byl po Bratislavě druhým městem na Slovensku, po kterém začaly jezdit trolejbusy. Po 62 letech uvádí dopravní podnik do provozu parciální trolejbusy. Šest Škoda 27 Tr Solaris už vozí cestující, čtyři SOR NS 12 čekají na schválení pro provoz na Slovensku. Jeden z vozů jezdí zkušebně. V plánu je i obnova autobusů.

Reklama

Prešov byl po Bratislavě druhým městem na Slovensku, po kterém začaly jezdit trolejbusy. Po 62 letech uvádí dopravní podnik do provozu parciální trolejbusy. Šest Škoda 27 Tr Solaris už vozí cestující, čtyři SOR NS 12 čekají na schválení pro provoz na Slovensku. Jeden z vozů jezdí zkušebně. V plánu je i obnova autobusů.

První trolejbusovou linkou v Prešově byla linka 1 v trase Solný důl - Nižná Šebastová, která od 13. května 1962 prakticky v nezměněné trase jezdí dosud. Trolejbusová doprava tvoří ve městě základ MHD. Dopravní podnik mesta Prešov provozuje 45 trolejbusů a postupně přibývají další, s trakční baterií. Délka trolejové sítě představuje necelých 30 km, o napájení se starají 3 trakční měnírny.

S přispěním fondů EU dopravní podnik pořídil deset nových vozů. Parciální trolejbusy Škoda 27 Tr Solaris vozí cestující již více než 3 týdny na spojích linek 29, 32, 32A a 39, díky jízdě až 12 km mimo trolejovou síť nahradily původní naftové autobusy. V rámci oběhů se vyskytují i ​​na některých spojích trolejbusových linek 4, 8, 38 či linky 34. Trolejbusy s bateriemi mají výhodu i při výjezdech z a dojezdech do vozovny, kdy mohou využít bránu bez trolejového vedení a nemusí manipulačně přejíždět přes centrum města.

Jeden z parciálních trolejbusů SOR TNS 12 s budoucím číslem 801 zatím jezdí zkušebně bez cestujících. Trolejbus jako zcela nový typ vozidla musí na Slovensku absolvovat proces homologace, který zajišťuje výrobce spolu s dopravcem pod dohledem Ministerstva dopravy.

V rámci tohoto procesu musel odjet 1 250 kilometrů naprázdno, bez zátěže, z čehož minimálně 15% muselo být v režimu jízdy na trakční baterii. Požadavek byl splněn na konci dubna. A od začátku května pokračovaly zkoušky druhou etapou, v jejímž rámci má trolejbus ujet dalších 1 250 kilometrů s umělou zátěží za stejných podmínek jako v první etapě. Následně Ministerstvo dopravy rozhodne o zkušebním provozu trolejbusu s cestujícími.

Dopravní podnik města Prešov připravuje další obnovu svého vozového parku, tentokrát plánuje nakoupit autobusy s hybridním pohonem. Zájem má o standardní 12m a kloubové 18m autobusy s dieselovým mild-hybridním pohonem. Před vyhlášením veřejné zakázky v březnu 2024 prováděl předběžné tržní konzultace.


V Prešově slaví trolejbusové výročí s novými vozidly
Setkání parciálního a klasického trolejbusu na největším prešovském obratiště - Sídliště III. Foto DPMP-Juraj Handzuš
V Prešově slaví trolejbusové výročí s novými vozidly
Vyčkávající trolejbus na Moyzesově ulici. Dříve na lince 29 jezdily naftové autobusy, od 2. května trolejbusy. Foto DPMP-Juraj Handzuš
V Prešově slaví trolejbusové výročí s novými vozidly
Zkušební jízda na lince 32A. Foto DPMP-Juraj Handzuš
V Prešově slaví trolejbusové výročí s novými vozidly
Napojení trolejbusu na síť na zastávce Železniční stanice. Foto DPMP-Juraj Handzuš
V Prešově slaví trolejbusové výročí s novými vozidly
Zkušební jízdy parciálního trolejbusu SOR TNS 12 s budoucím ev. č. 801. Foto DPMP-Juraj Handzuš
V Prešově slaví trolejbusové výročí s novými vozidly
Od začátku května jezdí SOR TNS 12 v rámci druhé etapy zkoušek pro homologaci s umělou zátěží. Foto DPMP-Juraj Handzuš
V Prešově slaví trolejbusové výročí s novými vozidly