Kromě dvojice celoročních přívozů P1 a P2 plujících na severu Prahy brázdí Vltavu také čtveřice lodních linek, která je v provozu pouze v sezóně – v letošním roce od soboty 25. března do neděle 29. října 2017. Jedná se o tyto lodní linky:
• P3 Lihovar – Veslařský ostrov (interval 20 minut)
• P5 Císařská louka – Výtoň – Náplavka Smíchov (interval 30 minut; v pátek odpoledne, v sobotu a v neděli 15 minut)
• P6 Lahovičky – Nádraží Modřany (interval 20 minut, možné další plavby na požádání dle potřeby)
• P7 Pražská tržnice – Ostrov Štvanice – Rohanský ostrov (interval 30 minut; v pracovní dny ráno a odpoledne 15 minut, při delším intervalu možné další plavby na požádání dle potřeby)
Přívozy jsou součástí pražské MHD již 12 let. V roce 2016 přepravily 452 tisíc cestujících a 42 tisíc kol. Nejoblíbenějším přívozem je linka P2 mezi Podbabou a Podhořím, která za loňský rok přepravila 210 tisíc cestujících a 20 tisíc kol. Nejvytíženější sezonní linkou je přívoz P5 mezi Výtoní, smíchovskou náplavkou a Císařskou loukou (77 tisíc cestujících). Od loňského roku je provoz všech přívozů zajišťován novými palubovými plavidly, která umožňují bezbariérový přístup z přístavního mola a mnohem lepší podmínky pro přepravu kočárků nebo jízdních kol.
Více informací o provozu přívozů na internetových stránkách Ropid.
Od soboty 25. března dochází i k drobným úpravám trvalého provozu tramvají a k zavedení nové nostalgické tramvajové linky číslo 23.
Tramvajová linka 13 bude ve směru od Černokostelecké ze zastávky I. P. Pavlova nově vedena po trase Náměstí Míru – Jana Masaryka – Ruská – Čechovo náměstí. Spoje linky 13 mají za cíl zvýšit kapacitní nabídku ve Francouzské ulici a posílit zde tramvajové linky 4 a 22.
Od vzniku linky 15 v srpnu 2016 trvale roste počet cestujících, které její spoje přepravují. Proto budou na linku 15 v pracovních dnech místo sólo vozů nasazeny soupravy nebo článkové tramvaje.
Vzhledem ke kapacitnímu posílení linky 15 a tedy i úseku Anděl – Kotlářka bude linka 21 ve směru od Modřan a Palackého náměstí přesměrována ze zastávky Anděl na trasu přes terminál Na Knížecí až na Radlickou, kde doplní provoz stávající linky 7.
V sobotu 25. března cca ve 12 hodin vyjede do pražských ulic nová pravidelná tramvajová linka s číslem 23, a to v trase Zvonařka – I. P. Pavlova – Karlovo náměstí – Národní třída – Národní divadlo – Újezd – Malostranská – Pražský hrad – Pohořelec – Malovanka – Královka. Nostalgická linka 23 nebude pouze turistickou atrakcí, naopak bude plně začleněna do systému PID. Na linku budou vypravovány pouze nejstarší typy tramvají T3 s plechovými a papírovými cedulemi a oblíbenými laminátovými sedačkami. Klasické cedulové tramvaje se už na jiných spojích v Praze objevovat nebudou,“ uvádí náměstek primátorky a radní pro oblasti dopravy Petr Dolínek. Nová linka 23 pojede každý den od cca 8:30 do 19:00 hodin v intervalu 30 minut, v letních měsících o víkendech a svátcích každých 15 až 20 minut. Zahájení provozu nostalgické linky 23 se koná u příležitosti 109. narozenin designéra vozu T3 Františka Kardause, po němž bude v obratišti Královka v dopoledních hodinách v rámci Tramvajových slavností pojmenován jeden z nejnovějších vozů 15T.
V sobotu 25. března rovněž skončí poslední etapa oprav tramvajových tratí v ulicích U Plynárny a Chodovské, což umožní obnovu provozu linek 11, 14 a 56 až do zastávky Spořilov. „Původně mrazivé zimní počasí se umoudřilo, a tak je možné ukončit tramvajovou výluku současně s většími změnami ve vypravení tramvají k 25. březnu,“ uvedl Jan Šurovský, technický ředitel DPP.
Naproti tomu budou zahájeny opravy tratí v okolí Palmovky a Balabenky, které po dobu cca dvou měsíců ovlivní provoz tramvajových linek v této části Prahy.
V souvislosti s přípravou změn číslování nočních tramvajových linek z 51-59 na 91-99, k níž dojde na konci dubna, zahájí turistickou sezónu v pražských ulicích tradiční historická linka 91 již pod novým číslem 41.
Od soboty začnou spoje tramvajové linky 14 zastavovat v nové zastávce Štvanice uprostřed Hlávkova mostu (zastávka bude na znamení).
Zdroj: Ropid