Krátké shrnutí provozu trolejbusů Škoda 21 Tr ACI v Plzni, který symbolicky ukončí rozlučková akce 25. září 2018.
Krátké shrnutí provozu trolejbusů Škoda 21 Tr ACI v Plzni, který symbolicky ukončí rozlučková akce 25. září 2018.
Trolejbus typového označení Škoda 21 Tr ACI působil v roce 1999 při
prvním představení v Plzni naprosto přelomově. Cestující zvyklí na
středněpodlažní trolejbusy Škoda 14 Tr a 15 Tr najednou poznali
nízkopodlažní vozidlo v moderním designu a s elektronickým informačním
systémem. Dopraváci ocenili moderní asynchronní elektrickou výzbroj a
především poměrně revoluční vybavení trolejbusu pomocným
dieselagregátovým pohonem, který umožňoval pohyb mimo trolejové vedení.
Po
ozkoušení prototypu, který z Plzně zamířil do Hradce Králové, bylo do
Plzně v letech 2001 až 2004 zakoupeno 18 trolejbusů Škoda 21 Tr ACI. Tím
se západočeská metropole stala největším provozovatelem trolejbusů této
modifikace (IGBT tranzistory a pomocný dieselagregát). Vozidla obdržela
ev.č. 479 až 496. Pomocný naftový pohon trolejbusů brzo našel své
uplatnění ať již při napěťových výlukách, odklonech, či později v
pravidelném provozu v rámci linky 13 nezatrolejovaným úsekem k nákupnímu
centru Olympia v Černicích.
Vozidla během
provozu procházela klasickými dílenskými prohlídkami, při kterých
například došlo k postupné výměně sběrací soustavy, zadních svítilen či
doplnění LED denního svícení. Zatímco u cestujících se díky uspořádání
interiéru trolejbusu 21 Tr staly poměrně oblíbené, řadě řidičů k srdci
nepřirostly a jako jediný klad hodnotí velkou uzavřenou kabinu.
Trejsiny,
jak se trolejbusům 21 Tr v Plzni přezdívalo, začaly být vyřazovány s
příchodem bateriových trolejbusů Škoda 26 Tr v roce 2017. V únoru 2017 v
provozu skončily vozy 481, 483, 491 a 495. S příchodem dalších vozidel
byla v následujících měsících odstavována další vozidla. Do posledních
dnů provozu v Plzni vydržely vozy č. 489, 492, 493 a 496. I tyto vozy
nyní skončí vzhledem k nižší potřebě trolejbusů po skončení dlouhodobého
odklonu linky 12 z důvodu rekonstrukce železničních mostů přes
Mikulášskou ulici. Vozy 489, 492 a 493 budou spolu s dalšími, dříve
odstavenými vozy, nabídnuty k odprodeji, vůz 496 si Plzeňské městské
dopravní podniky ponechají jako historický. Mimo to je pro další
generace zachován vůz ev.č. 488, a to v Muzeu dopravy ve Strašicích na
Rokycansku. První vyřazovaná vozidla 21 Tr ACI z únoru 2017 byla odprodána
do ukrajinského města Černovice, kde dále (v mezích možností) slouží v
pravidelném provozu s cestujícími.
Ač měly
dle původních informací trolejbusy 21 Tr v pravidelném provozu dojezdit
v pátek 14. září, vozy zatím stále brázdí ulice Plzně. Jejich působení
by mělo skončit do závěru tohoto měsíce. Na úterý 25. září PMDP připravily pro
veřejnost rozlučkovou jízdu s trolejbusem Škoda 21 Tr a autobusem Škoda
21 ab. Trolejbus v úterních odpoledních hodinách vyjede z vozovny do
centra města, do míst kde byl poprvé v roce 1999 představen veřejnosti.
Následovat bude cesta k nákupnímu centru v Černicích, kde trolejbusy v
rámci běžného provozu poprvé pravidelně využívaly pomocný dieselagregát.
Odsud povede cesta trolejbusu a unifikovaného autobusu zpět do centra
města, odkud se obě vozidla vydají do vozovny. Podrobnosti o rozlučkové
jízdě na webových stránkách PMDP.
Zdeněk Kresa, www.plzensketrolejbusy.cz
Setkání vozů 489 a 493 v posledních dnech provozu na obratišti Čechurov.

Budoucí historický vůz PMDP č. 496 je ponechán v původním provedení s bílým proužkem ve spodní části karoserie a klasickými zadními světly. Tento vůz se rozlučky účastnit nebude, vybrán bude jeden z vozů 489, 492 či 493 (tyto vozy budou zcela vyřazeny).
Rozlučkové akce se zúčastní také už historický plzeňský autobus Škoda 21 ab e.v.č 445. Autobusy typové řady 21 ab byly snahou o unifikaci s trolejbusem 21 Tr.