V okrese Rostock je druhá největší flotila vodíkových autobusů v Německu
Solaris Urbina hydrogen v okresu Rostock v Německu se svým maskotem, ledním medvědem. Foto Rebus

Regionalbus Rostock GmbH (Rebus) z v Güstrow při přechodu na udržitelnou dopravu spoléhá na vodík. Prvních 15 autobusů s palivovými články Solaris Urbino hydrogen uvedla do provozu v okrese Rostock v říjnu 2024. Do konce roku se pak počet zvýšil na 52. Tím byla téměř třetina vozového parku modernizována vozidly bez emisí CO2. Podle propočtů mají ušetřit 2 miliony kg CO2 ročně. Vodík pro pohon je 100% zelený a vyrábí se lokálně. Region ve spolkové zemi Meklenbursko-Přední Pomořansko na severu Německa má po Kolíně nad Rýnem největší flotilu autobusů s palivovými články v celém Německu. Maskotem flotily je lední medvěd. Na jejich život mají klimatické změny a oteplování velký vliv.

Regionalbus Rostock GmbH (Rebus) z v Güstrow při přechodu na udržitelnou dopravu spoléhá na vodík. Prvních 15 autobusů s palivovými články Solaris Urbino hydrogen uvedla do provozu v okrese Rostock v říjnu 2024. Do konce roku se pak počet zvýšil na 52. Tím byla téměř třetina vozového parku modernizována vozidly bez emisí CO2. Podle propočtů mají ušetřit 2 miliony kg CO2 ročně. Vodík pro pohon je 100% zelený a vyrábí se lokálně. Region ve spolkové zemi Meklenbursko-Přední Pomořansko na severu Německa má po Kolíně nad Rýnem největší flotilu autobusů s palivovými články v celém Německu. Maskotem flotily je lední medvěd. Na jejich život mají klimatické změny a oteplování velký vliv.

Rebus objednal 52 vodíkových autobusů Solaris Urbino, z toho pět kloubových, na jaře 2023. Pro Solaris šlo o největší jednotlivou objednávku na vozidla poháněná vodíkovými palivovými články.

Ve dvanáctimetrových autobusech jsou instalovány 70 kW a v kloubovém modelu 100 kW palivové články. Komponenty podle výrobce zahrnují nejvyšší bezpečnostní systémy dostupné na trhu. Solaris Urbina jsou vybavena trakční baterií Solaris High Power, jejímž úkolem je podporovat palivový článek ve chvílích špičkového výkonu. Pohonnou jednotkou vozidel je elektromotor centrálního motoru o výkonu 160, respektive 240 kW. Vozy jsou vybaveny tepelným čerpadlem.

V současné době je ve staré čtvrti Güstrow v provozu 25 vodíkových autobusů. Po dokončení druhé čerpací stanice v Bad Doberan na začátku března bude všech 52 vozidel nasazeno v pravidelných linkách po celém okrese Rostock.

Projekt financovalo Spolkové ministerstvo pro digitální záležitosti a dopravu (BMDV) celkovou částkou 17,71 milionu eur v rámci „Směrnice pro podporu alternativních pohonů pro autobusy v osobní dopravě“. Okres Rostock přispívá na náklady projektu částkou 7,8 milionu eur. Celková investice se pohybuje kolem 40 milionů eur.

52 nových autobusů, navíc se scela novou technologií, bylo pro podnik ze spolkové země Meklenbursko-Přední Pomořansko obrovskou výzvou. Zatím uváděl do provozu jen maximálně deset až dvanáct nových autobusů najednou. Příjezd takového počtu autobusů v krátkém čase na konci roku představoval mimořádně vysoké úsilí z logistického, personálního i technického hlediska „Náš tým odvedl skvělou práci! Přechod na vozový park vodíkových autobusů znamenal enormní dodatečnou zátěž, ale společně jsme to úspěšně zvládli,“ uvedl Marc Weinhauer z Rebus. „Všechna vozidla musela být připravena na pravidelný servis, od dílenského vybavení až po koordinaci se systémem řízení provozu a zkušební jízdy, aby byla zajištěna jejich funkčnost. Dodávka zeleného vodíku od H2APEX z Rostock-Laage pro tankování v Güstrow také běží na plné obrátky a zajišťuje udržitelnou veřejnou dopravu ve čtvrti Rostock."

Společnost H2APEX získala zakázku na projektování, výstavbu, provoza a údržbu dvou vodíkových plnících stanic v depech Rebus v Güstrow a Bad Doberan na jaře 2023. Kromě toho je pověřena zásobováním zeleným vodíkem.

Kontrakt na výstavbu dvou čerpacích stanic měl hodnotu 6 milionů eur. Kromě toho H2APEX očekává od roku 2024 do konce roku 2031 celkový příjem nejméně 21 milionů eur z prodeje vodíku a přibližně 3 miliony eur za provoz a údržbu stanic. Tankování autobusu trvá přibližně 10 minut, podobně jako tankování nafty.

V sídle společnosti v Rostock-Laage provozuje H2APEX 2 MW továrnu na vodíkovou elektrolýzu, která má od konce roku 2024 do konce roku 2031 vyrobit přibližně 2 200 tun zeleného vodíku potřebného pro Rebus. Pro optimalizaci provozu závodu bude vybudována další skladovací kapacita pro přibližně 400 kg vodíku a zvýší se kapacita plnění a logistiky vodíku pro přepravu. Zařízení H2APEX je jednou z největších vodíkových elektráren připojených k síti v Evropě. Další výrobní kapacita 100 MW bude vybudována do roku 2027 jako součást iniciativy „doing hydrogen“ ve východním Německu. Zelený vodík produkovaný H2APEX pochází výhradně z obnovitelných zdrojů, jako je větrná a solární energie. H2APEX již postavil první vodíkovou čerpací stanici pro těžkou dopravu v Meklenbursku-Předním Pomořansku, kterou provozuje od října 2022. Nachází se v blízkosti letiště Rostock-Laage a dálnic A19 a A20 a umožňuje tankování nákladních automobilů a autobusů.

Na autobusy zaznamenal Rebus zatím jen pozitivní reakce. "První zpětná vazba od cestujících a řidičů je trvale pozitivní. Tiché autobusy šetrné ke klimatu jsou oblíbené, a to natolik, že někteří cestující jsou dokonce zklamaní, když na jejich trase žádný autobus na vodík nejezdí. Potenciál nové technologie se projevuje i v praxi: dojezd autobusů předčí očekávání a ve venkovské regionální dopravě je až 500 kilometrů na jedno natankování", uvedl Rebus. Druhá plnící stanice v depu v Bad Doberanu má být uvedena do provozu v březnu 2025. Poté bude všech 52 modrých vodíkových autobusů na cestách po celém okrese Rostock.

Podle provedených průzkumů je iniciativa H2APEX a Rebus pro cestující důležitá, protože přispívá ke klimatické neutralitě. Podle průzkumu provedeného institutem pro výzkum trhu Civey si 54,5 % občanů ve věku 18 a více let přeje, aby veřejná doprava přešla na klimaticky neutrální vozidla s cílem chránit životní prostředí v regionu. Dále se 58,4 % respondentů domnívá, že by se mělo více investovat do rozšiřování vodíkové technologie.

Rebus, H2APEX


V okrese Rostock je druhá největší flotila vodíkových autobusů v Německu
V okrese Rostock je druhá největší flotila vodíkových autobusů v Německu
Podle krajské vlády má být veřejná doprava v okrese Rostock v příštích letech založena na vodíkové mobilitě. Foto Rebus
V okrese Rostock je druhá největší flotila vodíkových autobusů v Německu
Symbolem přechodu na ekologické autobusy v regionu Rostock je lední medvěd. Právě populace ledních medvědů se v posledních letech díky klimatickým změnám a táním ledových ploch povážlivě tenčí. Foto Rebus