V Neu-Ulmu představili kloubové autobusy eCitaro G
18,3 metru dlouhé eCitaro G se čtyřmi dveřmi je vybaveno celkem pěti bateriemi NMC3 s kapacitou 490 kWh energie a ujedou minimálně 150 km. Přepraí 143 cestujících. Foto SWU Verkehr

Městský podnik veřejných služeb SWU Verkehr, součást Stadtwerke Ulm/Neu-Ulm, představil 1. července 2024 první dva z celkem 14 objednaných elektrických Mercedes-Benz eCitaro G. Kloubové autobusy poháněné nejmodernějšími bateriemi NMC3 splňují vyžadovaná kritéria. Patří mezi ně minimální dojezd 150 kilometrů a systémy diagnostiky vozidel založené na telematice. Vybavené jsou také inovativními asistenční systémy.

Městský podnik veřejných služeb SWU Verkehr, součást Stadtwerke Ulm/Neu-Ulm, představil 1. července 2024 první dva z celkem 14 objednaných elektrických Mercedes-Benz eCitaro G. Kloubové autobusy poháněné nejmodernějšími bateriemi NMC3 splňují vyžadovaná kritéria. Patří mezi ně minimální dojezd 150 kilometrů a systémy diagnostiky vozidel založené na telematice. Vybavené jsou také inovativními asistenční systémy.

Po výběrovém řízení za účasti několika konkurentů je 14 autobusů Mercedes-Benz eCitaro G navrženo pro použití ve městech Ulm, který leží na břehu Dunaje, a Neu-Ulm. Vozidla budou nasazena ve zkušebním provozu po celém městě, testování bude podrobena také nabíjecí infrastruktura, která se právě staví. Do Ulmu má dorazit 6 vozidel do konce roku a zbývajících 6 vozidel na konci 1. čtvrtletí 2025. Elektrické kloubové autobusy budou pravděpodobně pravidelně nasazovány na linku 8. Další linka 4 má být uvedena do provozu ve druhé polovině roku 2025. S novými elektrobusy bude pětina autobusového parku SWU v budoucnu poháněna zelenou elektřinou.

Pořízení vozidel bylo možné díky finančním prostředkům Spolkového ministerstva pro digitalizaci a dopravu (BMDV) v rámci německého plánu obnovy a odolnosti a pokrývají 80 procent dodatečných nákladů na bezemisní autobusy. Celkově SWU investuje do vozidel 14 milionů eur.  

Dobíjecí infrastruktura bude stát do konce roku na konečných zastávkách na Universität Süd a Egertweg. V roce 2025 budou následovat zastávky Cemetery Wiblingen a ZOB. Příležitostné  dobíjení mezi jízdami je pro zvládnutí náročných kopcovitých tras v Ulmu důležité.

Nová elektrická vozidla mají pokročilé asistenční a bezpečnostní systémy, které jsou pro nově registrované vozy od 1. července povinné. Nejnovější asistenční systémy společnosti Daimler Buses zajišťují bezpečnost až 143 cestujících a dalších účastníků silničního provozu. S Sideguard Assist 2 pro bezpečné odbočování, Frontguard Assist, který informuje řidiče o osobách v bezprostřední blízkosti vozidla, aktivním brzdovým asistentem Preventive Brake Assist 2 chrání Mercedes-Benz zranitelné účastníky silničního provozu a pomáhá tak předcházet nehodám. K tomu se přidává inovativní systém Traffic Sign Assist. Díky podpoře GPS a kamery průběžně porovnává rychlost vozidla s platnými dopravními předpisy a při překročení povolené rychlosti dává vizuální i zvukovou zpětnou vazbu.

18,3 metru dlouhé eCitaro G se čtyřmi dveřmi je vybaveno celkem pěti bateriemi NMC3 slibujícími 490 kWh energie. Označení NMC3 znamená generaci vysoce výkonných baterií (NMC: Lithium Nickel Manganese Cobalt Oxide). Vozidla nabízejí flexibilní možnosti nabíjení: baterie lze nabíjet v autobusovém depu pomocí zásuvek na levé a pravé straně nad přední nápravou a za jízdy pomocí pantografu na střeše. Speciální kamerový systém na střeše umožňuje autobusu přiblížit se k nabíjecí stanici pantografu s maximální přesností.

Daimler Buses vyrábí elektrická Citara v Mannheimu v Bádensku-Württembersku, kde má kompetenční centrum pro městské autobusy. Nedávno dosáhl významného milníku. První  elektrický autobus Mercedes eCitaro sjel z výrobních linek v závodě Daimler Truck v Ligny-en-Barrois ve Francii. Výrobce o tom informoval na síti Linkedin. V rámci své strategi investuje do roku 2030 přibližně 50 milionů eur do posílení kapacity závodu Ligny-en-Barrois. Kompletní karosérie pro závody Ligny-en-Barrois, Mannheim a Neu-Ulm bude do roku 2028 stavět závod v Holýšově v České republice.

SWU Verkehr, založená 11. května 1999, přepraví každý rok přes 39 milionů cestujících prostřednictvím služeb místní veřejné dopravy. Jejich 69 autobusů urazí v Ulmu a Neu-Ulmu celkem 4,5 milionu kilometrů. Dopravní podnik zaměstnává kolem 320 lidí.


V Neu-Ulmu představili kloubové autobusy eCitaro G
Kromě pomalého dobíjení v depu budou nové kloubové elektrické autobusy dobíjeny i na zastávkách pomocí pantografů. Foto SWU Verkehr