Podle názoru společnosti Scania, která je v projektech e-dálnic zapojena, nebude trvat dlouho, než dosáhneme bodu zlomu, kdy se elektrifikace těžké nákladní dopravy stane pro dopravce dobrou investicí.
Na části německé dálnice A5 jezdí nákladní vozidla na elektrický pohon z trolejí. Jak elektrifikovaná dálnice funguje?
Na části německé dálnice A5 jezdí nákladní vozidla na elektrický pohon z trolejí. Jak elektrifikovaná dálnice funguje?
Ještě před pár lety by byla myšlenka, že by se na běžných dálnicích mohla spolu s osobními automobily vyskytovat i elektricky poháněná nákladní vozidla, jen vizí budoucnosti. V současné době však v Evropě probíhá několik projektů za účelem otestování této čisté, bezpečné a efektivní technologie a vyhodnocení jejího přínosu.
Vlády a instituce v Německu, Itálii a Švédsku aktivně podporují výzkumné projekty, jejichž hlavním cílem je vybudování elektrifikační infrastruktury, která by pokryla části dálniční sítě v Evropě touto ekologickou technologií.
Na části německé dálnice A5 mezi městy Langen a Weiterstadt od minulého týdne jezdí nákladní vozy na elektrický pohon, které se dobíjejí za jízdy z natažených trolejí. Průběžné nabíjení na elektrifikovaných dálnicích představuje obrovský potenciál pro těžkou nákladní dopravu. Nulová uhlíková stopa, tišší vozidla, skvělé jízdní vlastnosti a žádné emise výfukových plynů.
V Německu právě probíhají tři testy e-dálnic, které vyšly na téměř 50 milionů eur (1,29 miliardy korun). Nejpokročilejší z nich je právě na dálnici A5 v okolí frankfurtského letiště. Po pětikilometrové elektrifikované části dálnice se už prohání nákladní vozy pěti tamních logistických firem. Na úseku denně projede zhruba 121 tisíc osobních a 14 tisíc nákladních aut. Cílem projektu je sesbírat data, která rozhodnou, zda se e-dálnice budou rozšiřovat i po dalších částech Německa. Projekt využívá energii výhradně z obnovitelných zdrojů.
Další elektrifikovaný úsek se připravuje na dálnici A1 do přístavu Lübeck se stacionární nabíjecí stanicí plánovanou v přístavu. Očekává se, že tento dálniční úsek bude otevřen v létě 2019. A konečně třetí elektrifikovaná dálnice by měla být počátkem roku 2020 vybudována v Bádensku-Württembersku na části spolkové silnice B462 poblíž francouzských hranic.
První projekt tohoto typu spustili již v roce 2016 Švédové poblíž města Gävle. Podle dostupných údajů tam kleslo množství emisí z nákladních vozidel až o devadesát procent.
Jak funguje elektrifikovaná dálnice
Na rušné dálnici se nákladní vozidlo s návěsem blíží k dlouhému úseku s pylony nacházejícími se po pravé straně. Senzor vozidla rozpozná, že jízdní pruh je nyní vybaven elektrickým trolejovým vedením a řidič stisknutím tlačítka zvedne pantografový sběrač upevněný na střeše kabiny. Během několika sekund nastane v kabině téměř úplné ticho: spalovací motor se zastavil a vozidlo nyní pohání elektromotor.
1. Nalezení elektrifikované dálnice
Senzor kontroluje, zda je jízdní pruh vybaven trolejovým vedením. Doposud bylo nákladní vozidlo poháněno spalovacím motorem. Nyní řidič zvedne pantografový sběrač.
2. Připojení k trolejovému vedení
Po připojení přenáší pantografový sběrač energii přímo do elektromotoru a současně nabíjí akumulátor. Během brzdění dochází k obrácení toku energie a výrobě elektřiny, která nabíjí akumulátor.
3. Odpojení při předjíždění
Když začne nákladní vozidlo předjíždět jiný automobil nebo elektrifikovaná část dálnice končí, pantografový sběrač se sám spustí. Elektromotor bude i nadále poháněn energií z akumulátoru tak dlouho, jak jen to bude možné. Po předjetí se může řidič vrátit do elektrifikovaného jízdního pruhu.
Vlády a instituce v Německu, Itálii a Švédsku aktivně podporují výzkumné projekty, jejichž hlavním cílem je vybudování elektrifikační infrastruktury, která by pokryla části dálniční sítě v Evropě touto ekologickou technologií.
Na části německé dálnice A5 mezi městy Langen a Weiterstadt od minulého týdne jezdí nákladní vozy na elektrický pohon, které se dobíjejí za jízdy z natažených trolejí. Průběžné nabíjení na elektrifikovaných dálnicích představuje obrovský potenciál pro těžkou nákladní dopravu. Nulová uhlíková stopa, tišší vozidla, skvělé jízdní vlastnosti a žádné emise výfukových plynů.
V Německu právě probíhají tři testy e-dálnic, které vyšly na téměř 50 milionů eur (1,29 miliardy korun). Nejpokročilejší z nich je právě na dálnici A5 v okolí frankfurtského letiště. Po pětikilometrové elektrifikované části dálnice se už prohání nákladní vozy pěti tamních logistických firem. Na úseku denně projede zhruba 121 tisíc osobních a 14 tisíc nákladních aut. Cílem projektu je sesbírat data, která rozhodnou, zda se e-dálnice budou rozšiřovat i po dalších částech Německa. Projekt využívá energii výhradně z obnovitelných zdrojů.
Další elektrifikovaný úsek se připravuje na dálnici A1 do přístavu Lübeck se stacionární nabíjecí stanicí plánovanou v přístavu. Očekává se, že tento dálniční úsek bude otevřen v létě 2019. A konečně třetí elektrifikovaná dálnice by měla být počátkem roku 2020 vybudována v Bádensku-Württembersku na části spolkové silnice B462 poblíž francouzských hranic.
První projekt tohoto typu spustili již v roce 2016 Švédové poblíž města Gävle. Podle dostupných údajů tam kleslo množství emisí z nákladních vozidel až o devadesát procent.
Jak funguje elektrifikovaná dálnice
Na rušné dálnici se nákladní vozidlo s návěsem blíží k dlouhému úseku s pylony nacházejícími se po pravé straně. Senzor vozidla rozpozná, že jízdní pruh je nyní vybaven elektrickým trolejovým vedením a řidič stisknutím tlačítka zvedne pantografový sběrač upevněný na střeše kabiny. Během několika sekund nastane v kabině téměř úplné ticho: spalovací motor se zastavil a vozidlo nyní pohání elektromotor.
1. Nalezení elektrifikované dálnice
Senzor kontroluje, zda je jízdní pruh vybaven trolejovým vedením. Doposud bylo nákladní vozidlo poháněno spalovacím motorem. Nyní řidič zvedne pantografový sběrač.
2. Připojení k trolejovému vedení
Po připojení přenáší pantografový sběrač energii přímo do elektromotoru a současně nabíjí akumulátor. Během brzdění dochází k obrácení toku energie a výrobě elektřiny, která nabíjí akumulátor.
3. Odpojení při předjíždění
Když začne nákladní vozidlo předjíždět jiný automobil nebo elektrifikovaná část dálnice končí, pantografový sběrač se sám spustí. Elektromotor bude i nadále poháněn energií z akumulátoru tak dlouho, jak jen to bude možné. Po předjetí se může řidič vrátit do elektrifikovaného jízdního pruhu.
Scania