V Německu je ve hře klimatická jízdenka za 69 eur na měsíc
9eurová jízdenka platí v Německu do konce srpna 2022. Zlevněné celostátní jízdné zřejmě dál zůstane. Foto BMDV

Úspěch letní 9eurové jízdenky může znamenat pro Německo výhodnou Klimatickou jízdenku do budoucna, sjednocení tarifů a celostátní platnost a díky tomu jednodušší cestování. Dálkové autoubusy však zaznamenaly velký úbytek cestujících .
Úspěch letní 9eurové jízdenky může znamenat pro Německo výhodnou Klimatickou jízdenku do budoucna, sjednocení tarifů a celostátní platnost a díky tomu jednodušší cestování. Dálkové autoubusy však zaznamenaly velký úbytek cestujících .
V Německu padl návrh na zavedení výhodné jízdenky od 1. září. Poptávka po 9eurové jízdence na veřejnou dopravu je obrovská. Cestování vlaky na kratší vzdálenosti se jen v prvním červnovém týdnu zvýšily o 58 % nad úroveň před krizí. Od jejího zavedení se snížily podle Ministerstva pro digitální záležitosti a dopravu (BMDV) dopravní zácpy ve 23 z 26 vybraných měst, nejvýrazněji v Hamburku, až o 20 %.

Spolkový ministr pro digitální záležitosti a dopravu Volker Wissing hodnotí 9eurovou jízdenku jako velký úspěch."Funguje něco, o čemž si mnozí mysleli, že je to nemožné. Také mě těší, že se objevuje mnoho návrhů, jak by mohla vypadat případná navazující jízdenka.  Vše pečlivě prověříme a vyhodnotíme, spočítáme vlastní modely a zkonzultujeme se spolkovými zeměmi. Musíme zjistit, za jakou cenu by se taková jízdenka mohla v celém Německu nabízet. Naším cílem je zbavit se džungle tarifů a udělat veřejnou dopravu co nejjednodušší a nejatraktivnější pro veřejnost. Nakonec se samozřejmě musí vejít i do rozpočtů spolkových zemí a federální vlády."

S jedním z návrhů na pokračování levnějšího jízdného přišla Asociace německých dopravních společnosti (VDV), která sdružuje více než 600 společností v autobusové a železniční dopravě. Oliver Wolff, generální ředitel uvedl: "Vývoj a dynamika, kterou devítieurová jízdenka s celostátní platností nabrala, a skutečnost, že 48 procent občanů takovou jízdenku má v kapse, znamená, že vznikla situace, od které již nemůžeme ustoupit. Zejména z důvodu přechodu mobility šetrné ke klimatu. Vzhledem k prudkému nárůstu nákladů na energie a personál je však zřejmé, že cena ve výši devíti eur nebude možná déle než tři měsíce."

Pro zachování atraktivní ceny i nadále navrhuje VDV celostátně platnou Klimatickou jízdenku za 69 eur měsíčně jako jednorázový nárok na jízdu 2. třídou. Sektor je podle VDV schopen nabídnout takovou jízdenku od 1. září. Ve druhém kroku například k 1. lednu 2023 by pak mohly být připraveny jiné varianty. Klimatická jízdenka za 69 eur bude znamenat dodatečné výdaje ve výši zhruba dvou miliard eur ročně. To lze podle VDV realizovat do konce roku ze záchranného balíčku veřejné dopravy a pro nový rok pak bude potřeba nové nařízení.

Zatímco dopravci v městských a regionálních autobusech a vlacích vidí v zavedení výhodného jízdného úspěch, v dálkové dopravě je tomu naopak. Spolkový svaz německých autobusových společností (BDO) vítá nárůst počtu cestujících ve veřejné dopravě způsobený efektem 9eurových jízdenek, ale zároveň upozorňuje na změnu cestovního chování na úkor autobusové turistiky a dálkových autobusů.

Po průzkumu v dálkové a autokarové dopravě dospěl k negativnímu závěru. 45 % dotázaných společností se zaměřením na turistiku hlásí klesající počet cestujících. V případě seniorů, hlavní cílové skupiny autobusové turistiky, se celých 67 % rozhodlo oblíbený způsob cestování nevyužít. Zejména ve venkovských oblastech, kde je autobus často jediným prostředkem hromadné dopravy, je to nevýhodný vývoj.

Tento výrazný pokles cestujících představuje nejen velké výzvy pro středně velké autobusové společnosti, které jsou již nyní těžce ekonomicky zasaženy z důvodu covidu a také zvýšenými náklady na energii, ale podle BDO také celkově oslabuje strukturu mobility ve venkovských oblastech. Masivně jsou tak postiženi nejen senioři, ale i studenti, lidé se zdravotním postižením, dojíždějící bez vlastního auta, sportovní kluby a školní výlety.

Podle BDO všichni zúčastnění v průzkumu uvedli, že v důsledku 9eurové jízdenky registrují značný pokles cestujících, více než 70 % autobusových společností dokonce o více než 60 %.

V případě následných regulací  proto oborová asociace vyzývá politiky k úpravám a zapojení středně velkého autokarového průmyslu. Konkrétně BDO navrhuje jako možné řešení odstranit narušení hospodářské soutěže způsobené stávajícími rozdílnými sazbami DPH a uplatnit jednotnou sníženou sazbu ve výši 7 % pro autobusy i vlaky. Kromě toho musí federální vláda předložit životaschopná řešení mobility ve venkovských oblastech. Bez efektivní kompenzace zvýšených nákladů na energie a personál se obrat v dopravě nepodaří, uvedla BDO v tiskové zprávě.