Ve Stuttgartu a Freiburgu je možné zakoupit jízdenky za 9 eur již několik dní. Deutsche Bahn a většina dopravců prodává zlevněné jízdenky od pondělí 23. května. Foto: Marijan Murat/dpa
V městských a regionálních autobusech, vlacích i trajektech za 9 eur měsíčně. Vládní kampaň má přilákat do veřejné dopravy miliony lidí. Většina dopravců spustila prodej jízdenek dnes.
V městských a regionálních autobusech, vlacích i trajektech za 9 eur měsíčně. Vládní kampaň má přilákat do veřejné dopravy miliony lidí. Většina dopravců spustila prodej jízdenek dnes.
Během dvou měsíců v Německu připravili a schválili 9eurovou jízdenku pro veřejnou dopravu. Ve čtvrtek 19. května o tom rozhodl Spolkový sněm Bundestag a následující den Spolková rada Bundesrat, ten 20. května 2022 schválil několik úlev pro občany mezi které patří i 9eurová jízdenka. Díky speciálním jízdenkám mají mít možnost nastoupit do autobusů a vlaků miliony lidí. Podle Svazu německých dopravních podniků (VDV) lze očekávat, že zlevněnou jízdenku využije přibližně 30 milionů uživatelů měsíčně. Je to však jen odhad. Politici i průmysl počítají s tím, že velkolepá kampaň přiměje mnoho lidí k tomu, aby se pořádně zamysleli nad tím, kdy a jak vlastně autobusy a vlaky jezdí.
Spolkový ministr pro digitální záležitosti a dopravu Volker Wissing: "Chceme a potřebujeme silnou místní veřejnou dopravu! A Neun-Euro-Ticket je již nyní úspěšná. O veřejné dopravě všichni mluví! Můžeme být hrdí na to, že jsme tento mamutí projekt společně rozjeli na federální, státní i průmyslové úrovni v tak krátké době."
Ministr vnímá snížení jízdného jako obrovskou příležitost
Výrazně zlevněná jízdenka za 9 eur za kalendářní měsíc platí po celém Německu v místních a regionálních autobusech a vlacích. Vyloučena je dálková doprava DB AG, např. ICE, IC, EC a také vlaky a autobusy Flix. Jízdenka platí na trajekty, které jsou součástí nabídky MHD, např. v Berlíně nebo Hamburku.
Zákazníkům s předplatným bude snížena cena na 9 eur nebo bude rozdíl vyrovnán v následujících měsících. Všechny výhody předplatného jsou přitom zachovány v příslušném dopravním sdružení nebo dopravní společnosti.
Federáln vláda chce rychle odlehčit občanům, proto všechny státy schválily celostátní působnost. Regionální fondy budou navýšeny tak, aby spolkové země mohly jízdenku „9 für 90“ zavést. Finanční prostředky budou poskytovány prostřednictvím zákona o regionalizaci. Podle prognózy spolkových zemí by za tři měsíce měla úleva stát 2,5 miliardy eur. Celkově lze v roce 2022 očekávat výpadky v příjmech z jízdného související s pandemií ve výši přibližně 3,2 miliardy eur. Zde federální vláda slíbila kompenzovat polovinu výpadku příjmů způsobeného pandemií. Zákon umožňuje 1,2 miliardy eur. Nakonec se však federální a zemská vlády dohodly na takzvaném „vyúčtování spropitného“. To znamená, že po vyúčtování a kontrole bude skutečný rozdíl zúčtován 30. června 2024.
Kromě jízdenky „9 za 90“ obsahuje balíček úlev federální vlády další opatření, ze kterých budou mít přímý prospěch i dopravní podniky. Patří mezi ně dočasné snížení energetické daně na pohonné hmoty, ale také zrušení příplatku za spotřebu elektřiny EEG.
Většina dopravních svazů a Deutsche Bahn prodávají 9eurovou jízdenku od pondělí 23. května. Několik dopravních společností a měst začal prodej již o minulém víkendu.
Jízdenka má být nabízena v mobilních aplikacích, automatech na jízdenky a zákaznických centrech všech dopravních společností v Německu. VDV v současné době pracuje se svazy a dopravními společnostmi na společné jednotné aplikaci, přes kterou by měla být jízdenka také dostupná. Ke stažení by měla být před 1. červnem.
Často jsou stále nabízeny denní a skupinové jízdenky nebo jízdní kola, i když jsou dražší než jízdenka za 9 eur. Města se však snaží tarify upravit a zpřehlednit. Například v Hamburku budou během tří měsíců kampaně všechny měsíční a jednotlivé jízdenky, které stojí více než 9 eur, nahrazeny měsíční jízdenkou za 9 eur. Podobně i v Berlíně. Deutsche Bahn chce zachovat své obvyklé nabídky předplatného, v každém z těchto měsíců však odečtě pouze 9 eur.
Spolkový ministr pro digitální záležitosti a dopravu Volker Wissing: "Chceme a potřebujeme silnou místní veřejnou dopravu! A Neun-Euro-Ticket je již nyní úspěšná. O veřejné dopravě všichni mluví! Můžeme být hrdí na to, že jsme tento mamutí projekt společně rozjeli na federální, státní i průmyslové úrovni v tak krátké době."
Ministr vnímá snížení jízdného jako obrovskou příležitost
- pro dopravní svazy, aby inspirovaly svou nabídkou nové zákazníky;
- pro státy, města a obce, aby zjistily počty cestujících se zlevněnou jízdenkou;
- pro občany, aby změnili své předchozí návyky v oblasti mobility a vyzkoušeli něco nového;
- a také, tyto tři měsíce jsou velkou příležitostí pro skutečné otestování možné cesty k mobilitě šetrné ke klimatu v praxi.
Výrazně zlevněná jízdenka za 9 eur za kalendářní měsíc platí po celém Německu v místních a regionálních autobusech a vlacích. Vyloučena je dálková doprava DB AG, např. ICE, IC, EC a také vlaky a autobusy Flix. Jízdenka platí na trajekty, které jsou součástí nabídky MHD, např. v Berlíně nebo Hamburku.
Zákazníkům s předplatným bude snížena cena na 9 eur nebo bude rozdíl vyrovnán v následujících měsících. Všechny výhody předplatného jsou přitom zachovány v příslušném dopravním sdružení nebo dopravní společnosti.
Federáln vláda chce rychle odlehčit občanům, proto všechny státy schválily celostátní působnost. Regionální fondy budou navýšeny tak, aby spolkové země mohly jízdenku „9 für 90“ zavést. Finanční prostředky budou poskytovány prostřednictvím zákona o regionalizaci. Podle prognózy spolkových zemí by za tři měsíce měla úleva stát 2,5 miliardy eur. Celkově lze v roce 2022 očekávat výpadky v příjmech z jízdného související s pandemií ve výši přibližně 3,2 miliardy eur. Zde federální vláda slíbila kompenzovat polovinu výpadku příjmů způsobeného pandemií. Zákon umožňuje 1,2 miliardy eur. Nakonec se však federální a zemská vlády dohodly na takzvaném „vyúčtování spropitného“. To znamená, že po vyúčtování a kontrole bude skutečný rozdíl zúčtován 30. června 2024.
Kromě jízdenky „9 za 90“ obsahuje balíček úlev federální vlády další opatření, ze kterých budou mít přímý prospěch i dopravní podniky. Patří mezi ně dočasné snížení energetické daně na pohonné hmoty, ale také zrušení příplatku za spotřebu elektřiny EEG.
Většina dopravních svazů a Deutsche Bahn prodávají 9eurovou jízdenku od pondělí 23. května. Několik dopravních společností a měst začal prodej již o minulém víkendu.
Jízdenka má být nabízena v mobilních aplikacích, automatech na jízdenky a zákaznických centrech všech dopravních společností v Německu. VDV v současné době pracuje se svazy a dopravními společnostmi na společné jednotné aplikaci, přes kterou by měla být jízdenka také dostupná. Ke stažení by měla být před 1. červnem.
Často jsou stále nabízeny denní a skupinové jízdenky nebo jízdní kola, i když jsou dražší než jízdenka za 9 eur. Města se však snaží tarify upravit a zpřehlednit. Například v Hamburku budou během tří měsíců kampaně všechny měsíční a jednotlivé jízdenky, které stojí více než 9 eur, nahrazeny měsíční jízdenkou za 9 eur. Podobně i v Berlíně. Deutsche Bahn chce zachovat své obvyklé nabídky předplatného, v každém z těchto měsíců však odečtě pouze 9 eur.