V Mnichově uvádí do provozu 30 nových e-busů Citaro
Od roku 2035 chce MVG provozovat autobusovou dopravu v Mnichově kompletně elektrickou, ekonomickou a spolehlivou. Foto MVG

Dopravní podnik v Mnichově do konce března 2025 rozšíří svou flotilu elektrických autobusů Citaro, MAN Lin's City a Ebusco na 101 vozidel.

Dopravní podnik v Mnichově do konce března 2025 rozšíří svou flotilu elektrických autobusů Citaro, MAN Lin's City a Ebusco na 101 vozidel.

Stadtwerke München (SWM) prostřednictvím dopravního podniku v Mnichově Münchner Verkehrsgesellschaft (MVG) uvedou během několika příštích týdnů do provozu 30 nových elektrických kloubových autobusů od Daimler Buses.

Ingo Wortmann, CEO MVG, uvedl „S novými vozidly budeme mít poprvé v provozu více než 100 elektrických autobusů. Mercedes-Benz eCitaro, který již ve vozovém parku máme, se osvědčil. Jsem potěšen, že nyní dostáváme další vozidla tohoto typu, která jsou ještě výkonnější než jejich předchůdci. Umístěna budou v našem depu e-busů v Moosachu. Do roku 2035 chceme, aby naše autobusová doprava byla zcela elektrická, díky čemuž bude město tišší, čistší a lépe obyvatelné.“ V současné době projíždí denně ve špičce městem více než 500 autobusů, v budoucnu by měla všechny pohánět zelená elektřina. Jak rychle bude elektrifikace postupovat záviset na technologickém pokroku. I pro dopravní podnik v Mnichově je rozhodující kromě ceny baterií dojezd autobusů.

MVG provozuje kromě typu eCitaro také elektrické autobusy MAN a Ebusco. Dieselová vozidla jsou ale stále páteří autobusového provozu. Klasický dieselový autobus je také stále více optimalizován z hlediska účinnosti. MVG má aktuálně v provozu téměř 300 hybridních autobusů. Elektromotor u nich podporuje ekologický dieselový pohon Euro 6 tím, že při brzdění rekuperuje energii a při akceleraci ji opět uvolňuje jako podpůrný točivý moment. Tímto způsobem se ušetří asi osm procent paliva a odpovídajícím způsobem se sníží emise.

Nové autobusy eCitaro o délce 18 metrů jsou vybaveny nikl-mangan-kobaltovými bateriemi (NMC). S celkovou kapacitou 686 kilowatthodin dokážou za reálných podmínek dojet s vozidly kolem 350 kilometrů. Výrobce udává technický dojezd 350 kilometrů. Pro klimatizaci je na palubě CO2 klimatizační systém, který výrazně snižuje spotřebu energie ve srovnání s konvenčními systémy. Vestavěné tepelné čerpadlo navíc využívá vlastnosti chladiva CO2 k optimálnímu vytápění prostoru pro cestující v zimě.

Další zakázku zadala po celoevropském výběrovém řízení na 30 kloubových 18metrových elektrobusů dodavateli s ekonomicky nejvýhodnější nabídkou, společnosti Daimler Buses. Po uvedení do provozu se flotila e-busů MVG rozroste na 101 vozidel.

Nové modely eCitaro mají nikl-mangan-kobaltové baterie (NMC). S celkovou kapacitou 686 kWh dokážou za reálných podmínek ujet až 250 km. Výrobce udává technický dojezd 350 km. Pro klimatizaci je na palubě CO2 klimatizační systém, který výrazně snižuje spotřebu energie ve srovnání s konvenčními systémy. K vytápění bude využíváno tepelné čerpadlo.

Financování nákupu je z 67,2 % financováno z veřejných dotací. Odpovídající podporu poskytuje zemské hlavní město Mnichov ze speciálního programu ochrany klimatu, bavorské státní ministerstvo pro bydlení, výstavbu a dopravu z bavorského zákona o financování městské dopravy a Spolkové ministerstvo pro digitalizaci a dopravu v celkové výši přibližně 10 milionů EUR v rámci „Směrnice pro podporu alternativních pohonů pro autobusy v osobní dopravě“. K financování přispěje také německý plán obnovy a odolnosti.

Elektromobilita v autobusovém sektoru v MVG začala v roce 2008 testováním čtyř různých hybriních autobusů. V říjnu 2017 byly veřejnosti představeny první dva elektrobusy Ebusco ro linku X30, do provozu se dostaly v březnu 2018. Ve stejném roce bylo uzavřeno partnerství s MAN a v červenci 2020 byl premiérově testován na lince 100 nový e-bus MAN. V říjnu 2020 byla plně elektrifikována linka 144 dvanáctimetrovými autobusy Ebusco. V prosinci 2020 byl uveden do provozu první Mercedes eCitaro G, od té doby jezdí na lince 100 kloubových elektrických autobusů. V prosinci 2021 byl MVG prvním zákazníkem, který převzal dva autobusy Ebusco 3.0. V lednu 2022 objednal 14 modelů kloubových Ebusco 2.2. V srpnu 2022 objednal MVG 21 elektrických kloubových autobusů od MAN. V listopadu otevřel nové depo pro e-busy Moosach. V srpnu 2023 s dosud největší objednávkou pokračuje MVG v elektrifikaci své flotily. Celkem bylo objednáno 71 elektrobusů od tří výrobců (DaimlerBus, Ebusco, MAN). Od jara 2024 do jara 2025 bude dodáno 58 kloubových autobusů a 13 sólo autobusů. Zakázku v hodnotě zhruba 54 milionů EUR financuje také federální ministerstvo dopravy. V září 2023 je uvedeno do provozu 21 kloubových Lion's City E s celkovou kapacitou baterií 640 kWh a dojezdem 250 km. V červenci 2024 sólo autobusy od MAN.

 


V Mnichově uvádí do provozu 30 nových e-busů Citaro
V listopadu 2022 otevřel dopravní podnik v Mnichově nové depo pro e-busy Moosach. Foto MVG