V Mariánských Lázních je kompletní dodávka nových trolejbusů Škoda 30 Tr
Symbolické střídání generací v obratišti Antoníčkův pramen 23. dubna 2020. Zatímco vůz Škoda 30 Tr č. 61 vyjel z vozovny a čeká na svoji první jízdu s cestujícími, z vozu Škoda 24 Tr č. 55 naopak před pár okamžiky vystoupili pravděpodobně poslední cestující, které vůz v pravidelném provozu svezl. Foto Zdeněk Kresa

Poslední z osmi nových trolejbusů Škoda 30 Tr přijel do Mariánských Lázní 29. dubna. Jeden z nejmenších trolejbusových provozů u nás je kompletně obnoven.
Poslední z osmi nových trolejbusů Škoda 30 Tr přijel do Mariánských Lázní 29. dubna. Jeden z nejmenších trolejbusových provozů u nás je kompletně obnoven.
Trolejbusy v Mariánských Lázních slouží od 27. 4. 1952, kdy nahradily malý tramvajový provoz spojující centrum města s vlakovým nádražím. Za desítky let provozu se zde vystřídala celá řada škodováckých trolejbusů, počínaje typy Škoda 7 Tr a 8 Tr přes legendární typy Škoda 9 Tr a 14 Tr až po moderní vozy Škoda 24 Tr. S blížícím se koncem životnosti trolejbusů a nutnosti nákupu nových trolejbusů se v Mariánských Lázních pravidelně od 90. let objevují debaty o smysluplnosti trolejbusů a často je skloňováno zrušení trolejbusového provozu. Debata o budoucnosti trolejbusů se stala i jedním z hlavních bodů komunálních voleb v roce 2014, kdy původní politická reprezentace, která preferovala útlum (prakticky konec) trolejbusů, byla nahrazena podporovateli trolejbusové dopravy. S ohledem na velikost města jsou trolejbusy sice nákladnější dopravní prostředek, městu nicméně dodávají nezaměnitelný kolorit a zejména v lázeňském městě je velmi aktuální také otázka nulových emisí, nízké hlučnosti a ekologičnosti trolejbusů. Ekologická elektrická doprava v tomto lázeňském městě za dva roky oslaví už 120. jubileum od zahájení provozu. Často je skloňováno nahrazování trolejbusů elektrobusy, nicméně dopravní odborníci se shodují, že v případě Mariánských Lázní by kompletní nahrazování trolejbusů elektrobusy bylo jednoznačný krokem zpět, naopak lze elektrobusy (příp. parciální trolejbusy) vnímat spíše jako vhodný doplněk trolejbusů. Žádná provozovaná vozidla se nicméně neobejde bez nutnosti investic (vč. investic do související infrastruktury), což je pro relativně malé město Mariánské Lázně hlavní „kámen úrazu“. Obnova trolejbusů v roce 2006 (nákup 5x 24 Tr) byla spolufinancována z dotačních fondů Evropské unie, získání vhodného dotačního titulu tak bohužel prakticky podmiňovalo i nákup dalších nových trolejbusů Škoda 30 Tr v roce 2019 resp. 2020.
 
Sehnat financování na nové trolejbusy nebylo jednoduché. Ani MĚSTSKÁ DOPRAVA Mariánské Lázně  (MDML), ani město, které z 60% společnost MDML vlastní, si takovou investici nemohou dovolit. Již před několika lety MDML zpracovala projekt a požádala o dotaci z Integrovaného regionálního operačního programu (IROP) určeného na pořízení nízkoemisních a bezemisních vozidel. Projekt i žádost byly v pořádku, v programu bohužel nebylo alokováno tolik finančních prostředků, aby pokryly všechny žádosti a Mariánské Lázně se ocitly takzvaně pod čarou, v zásobníku náhradních projektů. Podle zastupitele města Martina Hurajčíka to bylo z důvodu nízkého bodového ohodnocení v některých částech žádosti. "S oblibou se udává, že Mariánky nezískaly dotaci, protože mají příliš čistý vzduch, ale to je hodně nadnesené. Jedním z kritérií totiž bylo zlepšení vlivu dopravních prostředků na životní prostředí, to znamená, že více bodů získali ti, kteří chtěli vyměnit naftové autobusy za CNG, nebo elektriku. Mariánské Lázně v tomto kritériu nezískaly body, protože "nezlepšovaly" vliv na životní prostředí tím, že výměna byla "elektřina za elektřinu". Když se v roce 2018 objevila možnost přesunutí peněz z jiného operačního programu, konkrétně z Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost, začalo o tom město jednat a s velikou pomocí a zásadní rolí Ministerstva pro místní rozvoj a skupinou RE:start se podařilo přesunout více než 600 milionů právě na podporu čistější mobility. MDML získala dotaci 81,8 milionu Kč na nákup nových trolejbusů a mohlo se rozjet výběrové řízení na dodavatele."
 
Po výběrovém řízení na osm nových bateriových trolejbusů byla 7. 8. 2019 uzavřena smlouva se společností Škoda Electric, která nabízela model Škoda 30 Tr (ten je v současnosti už spíše v útlumu, neboť je nahrazován typem Škoda 32 Tr v karoserii SOR NS). Výsledná hodnota dodávky mírně přesahuje 100 milionů Kč (bez DPH), přes 80 % je financováno ze zmíněného fondu IROP. Vozidla měla být dodána nejpozději rok od podpisu smlouvy. Posledním krokem k novým trolejbusům bylo schválení ručení za úvěr MDML ze strany města (částka 121 mil. Kč vč. DPH – tato částka bude následně snížena o vratku DPH a dotaci z IROP), které zastupitelstvo schválilo v prvních měsících roku 2020.

V době schválení ručení města za úvěr už ve Škodě Electric probíhala výroba nových žlutých trolejbusů. První dokončený trolejbus se do ulic města Plzně v rámci zkušebních jízd podíval 4. 3. 2020, v rychlém tempu jej následovaly další vozy.  Výrazné žluté trolejbusy jsou vyhotoveny v třídveřové karoserii SOR NB 12 (vzhledem k nástupu předními dveřmi je tento počet ideální), jsou vybaveny pomocným bateriovým pohonem, naopak nejsou vybaveny klimatizací salonu pro cestující (pouze klimatizací řidiče). Prakticky přesně po měsíci od prvního vyjetí nového trolejbusu na testy do ulic Plzně byl první hotový vůz expedován do Mariánských Lázní. Trolejbusy byly dodány v následujícím pořadí: 6. 4. 2020 (ev. č. 60), 7. 4. (č. 59), 8. 4. (65), 14. 4. (61), 15. 4. (58), 21. 4. (63), 28. 4. (62) a 29. 4. (64). Trolejbus Škoda 30 Tr do mariánskolázeňských ulic poprvé vyjel 8. 4. 2020 v rámci zácviku řidičů na nový typ (konkrétně se seznamovacích jízd zhostil vůz č. 60).

Do historie mariánskolázeňských trolejbusů se zapíše zejména 23. duben 2020, konkrétně čas 15:05. Právě v tento čas na první pravidelný spoj vyjel první nový stroj Škoda 30 Tr č. 60. Ve službě na lince 7 symbolicky vystřídal trolejbus Škoda 24 Tr č. 53, který sloužil ranní část směny 7/1. Oproti původním předpokladům byl jako „překvapení“ nasazen další nový trolejbus Škoda 30 Tr č. 61 také na směnu 7/2, kde v 15:35 vystřídal vůz Škoda 24 Tr č. 55. Vyjetí nového trolejbusu bylo pozorně sledováno místními médii, výjezd trolejbusů okomentoval také starosta Mariánských Lázní, Martin Kalina. S ohledem na omezené jízdní řády v důsledku koronavirové epidemie zajišťují obsluhu Mariánských Lázní v současnosti celotýdenně dva trolejbusy (na lince 7) a dále dva autobusy (víkendové grafikony platí celotýdenně). V první fázi byly pro provoz k dispozici nové vozy č. 59, 60, 61 a 65, ostatní vozy byly připravovány na výjezd. Žluto-černé trolejbusy by výhledově měly obdržet modrý polep po vzorů autobusů SOR NB 12.

V současnosti provoz v Mariánských Lázních tedy celotýdenně zajišťují dva nové trolejbusy 30 Tr nasazené na linku 7. To se změní s příchodem nových grafikonů (omezení proti klasickému stavu, ale posílení oproti současnému koronavirovému omezenému stavu) – ty by měly začít platit v průběhu května (nejpozději 1. 6.). V těchto grafikonech bude posílena role trolejbusů – o víkendu budou obsluhu jednoho z nejmenších českých trolejbusových provozů zajišťovat tři trolejbusy a jeden autobus (nahrazení autobusu trolejbusem proběhne u směny zajišťující denní část linky 6 resp. 16, a dále posilové spoje v rámci linek 5 a 7). V pracovní dny vzroste význam linky 7, na úkor linek 3 a 5 (tyto linky budou dočasně prakticky zrušeny). Provoz linky 7 bude v pracovní dny zajišťovat čtveřice trolejbusů (z toho jeden na dělené směně), společně s trolejbusem na lince č. 6 tak denní výprava trolejbusů bude čítat 5 vozů.

Se zařazením nových trolejbusů dojezdil i vůz Škoda 24 Tr č. 55, který „daroval“ odbavovací systém jednomu z nových trolejbusů Škoda 30 Tr. V důsledku zavedení víkendových jízdních řádů (od 18.3.2020) došlo už dříve k předčasnému odstavení trolejbusů Škoda 24 Tr (č. 51, 52, 54, 57). Z vozů byl demontován odbavovací systém (poslouží v nových trolejbusech) a stroje byly přetaženy do nedalekého areálu, kde čekají na další osud. MDML nabídne vozidla k odprodeji. U prototypu typové řady Škoda 24 Tr (č. 51) panují snahy o uchování vozidla minimálně do oslav 120 let MHD v Mariánských Lázních (rok 2022), v průběhu června 2020 by vůz měl být přetažen zpět pod troleje a bude s ním provedeno několik objednaných jízd pro dopravní příznivce. Vozidla č. 53 a 56 jako poslední provozní zástupci řady 24 Tr v Mariánských Lázních pravděpodobně své poslední slovo ještě neřekly, předpokládá se jejich využití v letních měsících při napěťových výlukách souvisejících s rekonstrukcí měnírny a výměnou trolejového vedení (v centru města – oblast kolem Kolonády a na větvi do Úšovic). Vozy č. 53 a 56 by i nadále v lázeňském městě měly plnit funkci zálohy, nicméně v případě zájmu kupujících i o tyto trolejbusy, by i tyto vozy mohly být prodány a záložní funkci by plnily autobusy.

S novými trolejbusy by bylo potřeba vybudovat i novou infrastrukturu. Původní měnírna je ve velmi špatném stavu, cena nové se však blíží 30 milionům, na mnoha místech je také třeba modernizovat trakční vedení. Městu se podařilo projednat přesun nevyužitých financí z Integrovaného plánu rozvoje území (IPRÚ) určeného pro Karlovy Vary na území Mariánských Lázní, a vypadá to, že MDML získá i na tento projekt potřebné finance.

Jsem velmi rád, že MĚSTSKÁ DOPRAVA Mariánské Lázně získala nová vozidla, aby se v našem lázeňském městě udržela bezemisní doprava. Čistota životního prostředí, ochrana přírodních zdrojů (zejména minerálních pramenů) a udržení zdravého města by měl být pro nás základ," říká Martin Hurajčík, člen zastupitelstva města, který pro náš web k dlouho očekávané obnově trolejbusové dopravy poskytl vyjádření:

Elektromobilita je základ, ale finanční náročnost současné dopravy je pro město ohromná. Dlouhá léta byla MDML podfinancována a to se teď v plné nahotě ukázalo. Netvořily se rezervy na nákupy nových vozidel, neopravovala se infrastruktura, měnírna je na konci své životnosti, zázemí pro personál by také zasluhoval úpravy. Pokud systém financování nezměníme budeme za 10 let ve stejné situaci, ale už nebudou žádné dotační tituly. V současné době město hospodaří s rozpočtem přibližně 300 milionů korun. Protože jsme lázeňské město, máme zvýšené nároky na parkové a sadové úpravy, infrastrukturu (chodníky, pěšiny, stezky, odpovídající veřejné osvětlení atd.). Město je zřizovatelem Západočeského symfonického orchestru, knihovny, muzea, divadla, infocentra a mnoho dalších subjektů. Jsme jedno z mála měst takovéto velikosti, které má plavecký bazén, zimní stadión, fotbalový stadión s travnatým i umělým povrchem atd. MHD město financuje přibližně 15 milióny ročně a to je silná podfinancovanost. Aby se mohly tvořit rezervy do budoucnosti, na rekonstrukce, opravy, musí být MHD financována asi 24 milióny ročně. To není z rozpočtu města zrovna málo. V současné době, kdy máme trolejbusy s pomocným bateriovým pohonem, na který ujedou více než 10 km, není podle mne nutné zachovávat tak rozsáhlou infrastrukturu (sloupy, trakční vedení atd.), ale ponechat jen tu nejnutnější pro nabíjení baterií a třeba v centrální části města okolo sadů Václava Skalníka ji odstranit a nabíjet baterie například od nádraží k hotelu Bohemia. Rozhodně bych nebudoval nové trakční vedení za desítky miliónů, jak bylo v plánu například pro Husovu ulici.

Dost lidí se ptá, když mám takovýto názor na trolejbusovou dopravu, proč se starám o to, aby se mohly koupit nové trolejbusy a obnovit infrastruktura. Vždy jim říkám, že můžu sice s něčím nesouhlasit, ale když je to v té chvíli jediná možná varianta, jak získat nová vozidla a příslušenství, tak to udělám. Je to lepší, než nemít nic, protože trolejbusy v Mariánských Lázních byly velmi staré, dlouho už by nevydržely a musely by být nasazeny naftové. A protože mám Mariánky prostě rád
.“

Do dalších let nezbývá než popřát mariánskolázeňským trolejbusům bezproblémovou službu a zejména podporu politické reprezentace, aby i pro další generace mohl tento nadčasový ekologický dopravní prostředek dotvářet nezaměnitelný kolorit lázeňského města.


Zdeněk Kresa (www.plzensketrolejbusy.cz), redakce


V Mariánských Lázních je kompletní dodávka nových trolejbusů Škoda 30 Tr
23. dubna - a čkoliv bylo avizováno vypravení jednoho nového trolejbusu Škoda 30 Tr (a to na směnu 7/1, vůz č. 60), nakonec byl operativně nový trolejbus nasazen také na druhou směnu 7/2 (vůz č. 61). Čímž došlo k vystřídání obou provozních trolejbusů Škoda 24 Tr č. (53, 55) novými vozy. Foto Zdeněk Kresa
V Mariánských Lázních je kompletní dodávka nových trolejbusů Škoda 30 Tr
23. duben 2020 byl pro Mariánskolázeňskou veřejnou dopravu významným dnem. Foto Zdeněk Kresa
V Mariánských Lázních je kompletní dodávka nových trolejbusů Škoda 30 Tr
Nové trolejbusy zůstávají zatím žluté, nejsou doplněny modrými polepy po vzoru autobusů SOR NB 12. Foto Zdeněk Kresa
V Mariánských Lázních je kompletní dodávka nových trolejbusů Škoda 30 Tr
23. dubna v 15:05 vůz Škoda 30 Tr č. 60 najíždí do nástupní zastávky Antoníčkův pramen, odkud se jako první vůz Škoda 30 Tr poprvé vydá s cestujícími do centra Mariánských Lázní. Foto Zdeněk Kresa
V Mariánských Lázních je kompletní dodávka nových trolejbusů Škoda 30 Tr
Trolejbusy Škoda 24 Tr (č. 51, 52, 54 a 57) předčasně dosloužily se zavedením omezených jízdních řádů MDML (v důsledku koronavirové epidemie) dne 18.3.2020. Foto Zdeněk Kresa
V Mariánských Lázních je kompletní dodávka nových trolejbusů Škoda 30 Tr
Škoda 24 Tr č. 55 po dokončení ranní části směny na lince 7 a vystřídání novým trolejbusem odjíždí 23. dubna na pomocný pohon do vozovny. Foto Zdeněk Kresa
V Mariánských Lázních je kompletní dodávka nových trolejbusů Škoda 30 Tr
První cestující mohou nastupovat ... Foto Zdeněk Kresa
V Mariánských Lázních je kompletní dodávka nových trolejbusů Škoda 30 Tr
Interiér nových trolejbusů Škoda 30 Tr. Foto Zdeněk Kresa
V Mariánských Lázních je kompletní dodávka nových trolejbusů Škoda 30 Tr
V současnosti provoz v Mariánských Lázních celotýdenně zatím zajišťují dva nové trolejbusy 30 Tr nasazené na linku 7. Další přibudou po opětovném posílení provozu a s novým grafikonem. Foto Zdeněk Kresa