V Brně proběhlo testování polského elektrobusu  AMZ
© Jan Havíř

16. července do Brna dorazil z Polska zapůjčený elektrobus AMZ City Smile CS10E.
16. července do Brna dorazil z Polska zapůjčený elektrobus AMZ City Smile CS10E.
Bohužel právě jeho polské registrační značky znemožnily nasazení vozidla na pravidelných linkách MHD, a tak mohl být v brněnském provozu testován pouze bez cestujících.

Elektrobus je společným dílem polské společnosti a českého dodavatele elektrické výzbroje Cegelec. Téměř deset metrů dlouhé a 11,5 tuny vážící vozidlo pohání třífázový šestipólový motor TAM 1052 C6B s výkonem 120 kW. Napájení vozidla zajišťuje 160 ks lithium-iontových akumulátorů s kapacitou 400 Ah dávajících dohromady napětí 512 V stejnosměrného proudu. Jedno nabití trvá přibližně 8 hodin a vozidlo po něm ujede až 230 km. Při použití tzv. rychlého nabíjení se doba nabití zkracuje na přibližně 2,5 hodiny.

Kromě baterií disponuje vozidlo také 50litrovou nádrží na naftu, která slouží výhradně jako palivo pro nezávislé topení používané v zimních měsících na předehřívání a vytápění vozidla. Vozidlo pojme 24 sedících a 59 stojících cestujících, kteří do něj mohou nastoupit dvěma dvoukřídlými a jedněmi jednokřídlými dveřmi. Prostřední dveře jsou vybaveny mechanickou plošinou umožňující nástup cestujícího na invalidním vozíku nebo dětského kočárku. Jeho přítomnost však sníží maximální počet stojících cestujících na 51. Vozidlo uvnitř působí úsporným dojmem, sedadla jsou většinou umístěna ve čtveřicích naproti sobě. Pozitivnímu pocitu z prostoru napomáhá pro nízkopodlažní vozidla netypické poměrně velké prosklení zadního čela zasahující na pravé straně až do poloviny dveří.

Jízda je pro cestující poměrně komfortní, rušivý je snad jen mírný hluk za jízdy, stále ovšem nižší než u naftových motorů. Zvenku je vozidlo naopak velmi tiché, což často způsobuje, že si jej chodci nevšimnou.

Úsporně a přehledně je uspořádáno také pracoviště řidiče. Bohužel kromě dvou schrán nad řidičem není v kabině moc prostoru pro odložení zavazadla s osobními věcmi. Dobrý výhled z vozidla i před vozidlo zajišťují dvě zpětná zrcátka. Nízko umístěná spodní hrana pravého zrcátka zvyšuje při neopatrné manipulaci riziko zranění cestujícího čekajícího u nástupní hrany zastávky. Daní za pro cestující příjemně nízkou nástupní hranu je obvyklý problém nízkopodlažních vozidel – nízká světlá výška pravé přední obliny, která v některých zastávkách znemožňuje zajetí s vozidlem až k hraně nástupiště.

Název City Smile odvozený od designových prvků tvořících dojem příjemného a optimistického úsměvu, který tak mimoděk může být vyvolán i na tvářích cestujících pozorujících přijíždějící vozidlo, snad vystihuje celkový dojem z testovaného elektrobusu.
Za umožnění testovací jízdy děkujeme Dopravnímu podniku města Brna, zejména Jaroslavu Polákovi z vozovny Komín.
AMZ City Smile CS10E/
Délka: 9950 mm
Šířka: 2250 mm
Výška: 3050 – 3160 mm
Rozvor: 4700 mm
Převis přední: 2300 mm
Převis zadní: 2950 mm
Maximální rychlost: 85 km/h
Jan Havíř
DPMB opět vyzkouší elektrobusy: AMZ, SKD Stratos a Siemens/Rampini

V Brně proběhlo testování polského elektrobusu  AMZ
Větrání prostoru zajišťují tři velká vysouvací okna. Jsou ale poměrně nízko nad sedadly, a tak nás napadá, zda by nemohlo tudy prolézt třeba dítě. © Jan Havíř
V Brně proběhlo testování polského elektrobusu  AMZ
Na čistě elektrický pohon jsou v Brně také lodě na brněnské přehradě. Přibude k nim i tento elektrobus? © Jan Havíř
V Brně proběhlo testování polského elektrobusu  AMZ
© Jan Havíř
V Brně proběhlo testování polského elektrobusu  AMZ
© Jan Havíř
V Brně proběhlo testování polského elektrobusu  AMZ
© Jan Havíř
V Brně proběhlo testování polského elektrobusu  AMZ
Prosklenné zadní čelo dodává pocit většího prostoru. © Jan Havíř
V Brně proběhlo testování polského elektrobusu  AMZ
Sedadla pro invalidy jsou opatřena madlem, které cestujícímu usnadní sedání a vstávání. © Jan Havíř