V uplynulých šesti měsících byly náklady na odstranění škod na majetku DP města Brna více než dva miliony. Nejčastěji se jednalo o poškrábaná a popsaná skla ve vozech.
V uplynulých šesti měsících byly náklady na odstranění škod na majetku DP města Brna více než dva miliony. Nejčastěji se jednalo o poškrábaná a popsaná skla ve vozech.
Dopravní podnik proto začal lepit na
okna speciální fólie, které je mají ochránit. „Dlouhodobě
se snažíme projevy vandalismu z majetku DPMB odstranit, toto je další způsob
ochrany a boje proti němu. Všechny kroky podnikáme, abychom našim slušným
cestujícím poskytli komfortní způsob dopravy,“ popsal generální ředitel
DPMB Miloš Havránek.
K dispozici má DPMB dva druhy
fólií. Jedny jsou ochranné a druhé reparační. „Ty se lepí na poškozené sklo,
které se musí nejprve zbrousit. Po 24 hodinách je sklo opět čiré a chráněné,“
uvedl Antonín Pešek, majitel AZ dekorace, která polep provádí. Během první
poloviny roku 2016 ochrannou fólii získalo 90 vozů, ty reparační byly nalepeny
na 21 vozech. I když náklady dosáhly téměř 1,7 milionu korun, jsou fólie mnohem
levnější, než okno nové. „Výměna rovného skla vyjde v průměru na pět tisíc
korun. Až 12 tisíc stojí sklo tvarované, které je například v zadních
částech tramvajových vozů,“ poznamenal generální ředitel.
Kromě poškrábaných skel a sedadel způsobují
vandalové škody ve velké míře také sprejováním po karosériích vozidel nebo
objektech v majetku DPMB (označníky nebo jízdní řády). Největší riziko je přitom během jízdy a taky na
konečných zastávkách. V boji proti vandalům se osvědčila i instalace kamerového
systému. Aktuálně jsou kamery se záznamem v 41 tramvajích (29 ve vozech
typu 13T a 12 v typu Vario). Další vozy mají kamery bez záznamu. Do konce roku dorazí do Brna 20 nových tramvají typu 13T. I
ty budou vybaveny kamerovým systémem.
Zdroj: DPMB